چین در واکنش به تحریم‌های واشنگتن دیپلمات ارشد آمریکایی را احضار کرد

تنش دیپلماتیک میان چین و آمریکا بر سر هنگ‌گنگ
تنش دیپلماتیک میان چین و آمریکا بر سر هنگ‌گنگ Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایالات متحده روز دوشنبه ۱۴ عضو دائم کنگره ملی خلق چین و خانواده‌های آنها را به دلیل آنچه «نقش در تصویب قانون امنیت ملی و رد صلاحیت نمایندگان منتخب اپوزیسیون در هنگ کنگ» خوانده شده تحت تحریم های مالی و نیز ممنوعیت سفر به آمریکا قرار داد.

آگهی

چین روز سه شنبه در اعتراض‌ به تحریم‌های تازه واشنگتن علیه این کشور یک دیپلمات ارشد آمریکایی را احضار کرد و وعده اقدام متقابل داد.

پکن در همین راستا یک دیپلمات ارشد آمریکایی مامور به خدمت در چین را احضار کرد تا مراتب اعتراض خود را نسبت به تحریم چهارده مسئول چینی در هنگ‌کنگ به گوش واشنگتن برساند.

دولت چین به این اقدام بسنده نکرده و وعده داده تا در اسرع وقت پاسخی متقابل به تحریم‌های وضع شده از سوی واشنگتن بدهد.

وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه با انتشار اطلاعیه‌ای در وبسایت رسمی خود اعلام کرد که نماینده ارشد و عالی‌رتبه سفارت آمریکا را در همین راستا برای دریافت اعتراض رسمی پکن احضار کرده است.

ایالات متحده روز دوشنبه ۱۴ عضو دائم کنگره ملی خلق چین و خانواده‌های آنها را به دلیل آنچه «نقش در تصویب قانون امنیت ملی و رد صلاحیت نمایندگان منتخب اپوزیسیون در هنگ کنگ» خوانده شده تحت تحریم های مالی و نیز ممنوعیت سفر به آمریکا قرار داد.

این اقدامات به تلافی تصویب قانون جدید امنیت ملی در هنگ کنگ انجام شد که به موجب آن از ماه ژوئن به این سو با هرگونه تجمع اعتراضی،‌ فراخوان استقلال و گرایش جدایی طلبانه در این منطقه نیمه خودگردان تحت حاکمیت پکن به شدت برخورد می‌شود.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در این خصوص گفته بود که کمیته دائم کنگره ملی خلق چین به اتفاق آرا به قانونی رای داده است که بر اساس آن هرگونه اعتراض در هنگ کنگ در نطقه خفه شود و زمینه دستگیری معترضان به آنچه وی «سیاست‌های سرکوبگرانه پکن» خوانده نیز فراهم گردد.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز روز سه شنبه در جریان یک کنفرانس خبری تحریم‌های آمریکا را نشان‌دهنده دخالت آشکار و جدی در امور داخلی کشورش قلمداد کرد.

هوا چون یینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در بخشی دیگر از سخنانش تاکید کرد که اقدامات اخیر آمریکا به شدت با اصول بنیادین روابط بین‌المللی مغایر است و به شدت به روابط دو کشور لطمه می‌زند.

وی همچنین تصویب قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ را برآمده از قانون اساسی کشورش خواند و هر گونه تصمیم در خصوص پیشبرد مدیریت محلی و امنیتی در این جزیره نیمه خودگران را جزئی از امور داخلی چین قلمداد کرد.

گفتنی است که واشنگتن پیش‌تر پانزده مقام محلی در هنگ‌کنگ از جمله کری لام، رئیس اجرایی این منطقه تحت حاکمیت و نفوذ چین را تحت تحریم قرار داده بود.

به توئیتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نماینده اتحادیه ‌اروپا در پکن: آمریکا و اروپا باید در‌ مقابله با «دیپلماسی قهری چین» هماهنگ باشند

رسیدن به کلاس یک جهانی تا ۲۰۲۷؛ مقام نظامی آمریکا: ارتش چین در حال چینش لازم برای حمله به تایوان است

هنگ کنگ با تصویب قانون جدیدی قدرت دولت را برای سرکوب مخالفان بیشتر کرد