پمپئو: اجازه نمی‌دهیم پکن در دریای جنوبی چین امپراطوری دریایی تشکیل دهد

پمپئو: اجازه نمی‌دهیم پکن در دریای جنوبی چین امپراطوری دریایی تشکیل دهد
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید بخش عمده ادعاهای چین بر دریای جنوبی چین غیر قانونی است.

آگهی

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد ادعای حق حاکمیت چین بر دریای جنوبی چین غیر قانونی است.

در تازه‌ترین تحول در دور تازه اوج‌گیری تنش‌های میان واشنگتن و پکن وزیر امور خارجه ایالات متحده روز دوشنبه در بیانیه‌ای تند به شدت به چین تاخت و به این کشور هشدار داد که ایالات متحده اجازه نخواهد داد پکن با دریای جنوبی چین به عنوان بخشی از امپراطوری دریایی خود رفتار کند.

ایالات متحده مدتها است ادعاهای پکن را در دریای جنوبی چین که هم محل ذخایر با ارزش نفت و گاز و هم یک آبراه حیاتی برای تجارت جهان است، رد می‌کند اما هیچ وقت تا این اندازه تند در این خصوص موضع‌گیری نکرده بود.

آقای پمپئو در بخش دیگری از این بیانیه می‌گوید: «ایالات متحده از (اقیانوس) هند-آرام آزاد و باز پشتیبانی می‌کند. سیاست ما در این منطقه بسیار شفاف است؛ ادعاهای پکن درباره منابع فراساحل بخش عمده‌ای از دریای جنوبی چین کاملا غیرقانونی است.»

این موضع وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص این منطقه در حالی طرح می‌شود که این کشور سالها در خصوص اختلافات چین و کشورهای جنوب شرقی آسیا در این منطقه همچون ویتنام و فیلیپین موضع خاصی نگرفته بود. مناطق مورد منازعه در دریای جنوبی چین مورد ادعای چین، تایوان، فیلیپین، اندونزی، ویتنام، مالزی و برونئی است. در حالیکه چین در حال حاضر کنترل بخش عمده‌ای از این مناطق را در اختیار دارد و با ایجاد پایگاه‌های نظامی به تقویت مواضع خود پرداخته است.

ما در دفاع از آزادی دریاها و احترام به حاکمیت در کنار جامعه جهانی هستیم و هرگونه فشار برای تحمیل از سوی کشور دیگر در منطقه دریای جنوبی چین را رد می‌کنیم
مایک پمپئو
وزیر امور خارجه آمریکا

آقای پمپئو در بخش دیگری از این بیانیه می‌گوید: «آمریکا با متحدان و شرکای خود در جنوب شرقی آسیا همراه است و در کنار آنها از حقوق و استقلال آنها در منابع زیرزمینی مطابق با حقوق و مقررات بین‌المللی دفاع می‌کند. ما در دفاع از آزادی دریاها و احترام به حاکمیت در کنار جامعه جهانی هستیم و هرگونه فشار برای تحمیل از سوی کشور دیگر در منطقه دریای جنوبی چین را رد می‌کنیم.»

چین روز سه‌شنبه به بیانیه وزیر خارجه ایالات متحده واکنش نشان داد و ادعای واشنگتن در خصوص غیرقانونی بودن حق حاکمیتی چین بر دریای جنوبی چین را «کاملا غیر موجه» خواند.

سفارت چین در آمریکا در این رابطه اعلام کرد: «ما به آمریکا توصیه می‌کنیم صادقانه به تعهد خود مبنی بر عدم طرفداری از یک طرف در موضوعات حاکمیت ارضی پایبند باشد و به تلاش‌های کشورهای منطقه برای ایجاد صلح پایدار در دریای جنوبی چین احترام بگذارد و همچنین به تلاش‌های خود برای مختل کردن صلح و ثبات منطقه‌ای پایان بخشد.»

تنش‌های چین و آمریکا بر سر منطقه جنوبی چین، تازه‌ترین دور بالا گرفتن اختلافات میان دو کشور بر سر موضوعات مختلف است. پیش از این و به دنبال اعمال تحریم بر مقام‌های چینی، پکن هم در پاسخ چندین مقام آمریکایی را که در خصوص وضعیت مسلمانان اویغور ابراز نگرانی کرده بودند تحریم کرده بود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش تنش میان پکن و واشنگتن؛ کنسولگری چین در تگزاس به درخواست آمریکا بسته می‌شود

وزارت خارجه آمریکا: از تمایل چین برای پیوستن به مذاکرات کنترل تسلیحات استقبال می‌کنیم

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها