عادی سازی رابطه با اسرائیل؛ کوزوو به زودی سفارت خود را در بیت المقدس می‌گشاید

برگزاری مراسم مجازی امضای سند عادی سازی رابطه کوزوو و اسرائیل
برگزاری مراسم مجازی امضای سند عادی سازی رابطه کوزوو و اسرائیل Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اسرائیل پس از آنکه رهبران کوزوو در سپتامبر سال ۲۰۲۰ در حضور دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا تصمیم گرفتند تا روابط خودشان را با تل آویو برقرار کنند، استقلال کوزوو را به رسمیت شناخت.

آگهی

مقام های ارشد کوزوویی در یک مراسم مجازی اعلام کردند که کشورشان از امروز، دوشنبه روابط خود را با اسرائیل برقرار می‌کند.

کوزوو که یک کشور اروپایی با اکثریت مسلمان است همچنین قصد دارد سفارت خود را در ماه‌های آینده در شهر پرمناقشه بیت المقدس (اورشلیم) افتتاح کند.

اگر چه دولت اسرائیل از ماه اوت سال ۲۰۲۰ بر تعداد توافقنامه‌های عادی سازی رابطه با برخی کشورهای عربی از جمله امارات عربی متحده، بحرین، سودان و مراکش افزوده است اما این کشورها تاکنون شهر مورد مناقشه بیت المقدس (اورشلیم) را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت نشناخته اند.

اسرائیل پس از آنکه رهبران کوزوو در سپتامبر سال ۲۰۲۰ در حضور دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا تصمیم گرفتند تا روابط خودشان را با تل آویو برقرار کنند، استقلال کوزوو را به رسمیت شناخت.

کوزوو در سال ۲۰۰۸ به صورت رسمی استقلال خود را از صربستان اعلام کرد و بیشتر کشورهای غربی این استقلال را به‌رسمیت شناختند. با این حال روسیه، چین و صربستان این استقلال را نپذیرفته اند.

گابی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل در مراسم مجازی برقراری رابطه دیپلماتیک میان اسرائیل و کوزوو گفت: «امروز ما در حال نوشتن تاریخ هستیم. این اتفاق برای اولین بار در تاریخ است که روابط دیپلماتیک با استفاده از ویدئو کنفرانس برقرار می شود.»

وزیر خارجه اسرائیل گفت: «من امروز صبح درخواستی برای ایجاد سفارتخانه در اورشلیم (بیت المقدس) از طرف شما دریافت کردم که البته من آن را پذیرفتم.»

ملیزا هارادینا-استوبلا، وزیر امور خارجه کوزوو نیز گفت: «امروز اسرائیل صد و یازدهمین کشوری است که جمهوری کوزوو را به عنوان یک کشور مستقل شناخته است.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خشونت‌ها در بیت‌المقدس برای دومین شب متوالی ادامه پیدا کرد

پلیس اسرائیل زن فلسطینی را پس از ادعای حمله با چاقو در بیت‌المقدس کشت

انتخابات زودهنگام کوزوو؛ حزب مخالف و چپگرای «جنبش تعیین سرنوشت» پیروز شد