خشونت‌ها در بیت‌المقدس برای دومین شب متوالی ادامه پیدا کرد

پلیس اسرائیل یک زن فلسطینی را در مسجد الاقصی پس از یورش به این مکان در شهر قدیم بیت المقدس در ماه مبارک رمضان، چهارشنبه ۵ آوریل ۲۰۲۳ دستگیر کرد.
پلیس اسرائیل یک زن فلسطینی را در مسجد الاقصی پس از یورش به این مکان در شهر قدیم بیت المقدس در ماه مبارک رمضان، چهارشنبه ۵ آوریل ۲۰۲۳ دستگیر کرد. Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

شدت ناآرامی‌ها نسبت به شب قبل کمتر بود. اما وضعیت همچنان نا آرام است. درگیری در مسجد الاقصی در حالی اتفاق افتاده است که مسلمانان در حال به جا آوردن نماز و دعا در ماه رمضان هستند و یهودیان تعطیلات هفتگی عید پسح را آغاز کرده‌اند.

آگهی

برای دومین شب متوالی پلیس اسرائیل با استفاده از خشونت نمازگزاران فلسطینی را از مسجد الاقصی بیرون کرد.

شدت ناآرامی‌ها نسبت به شب قبل کمتر بود اما وضعیت همچنان در بیت‌المقدس نا آرام است. درگیری در مسجد الاقصی در حالی اتفاق افتاده است که مسلمانان در حال به جا آوردن دعا و عبادت در ماه رمضان هستند و یهودیان تعطیلات هفتگی عید پسح را آغاز کرده‌اند.

مقامات فلسطینی گفتند که پلیس برای متفرق کردن جمعیت، از شوکر و گلوله‌های لاستیکی استفاده کرده است.

از سوی دیگر پلیس اسرائیل می‌گوید «ده‌ها نوجوان قانون شکن» با پرتاب سنگ و اشیاء دیگر به سمت افسران به هرج و مرج دامن زده‌اند و پلیس را مجبور کرده‌اند برای ایجاد «امنیت، قانون و نظم» وارد عمل شوند.

به گفته ارتش اسرائیل، خشونت تا اوایل صبح پنجشنبه آرام شد، اما شبه‌نظامیان فلسطینی دو راکت دیگر از غزه شلیک کردند که یکی از آنها در داخل غزه و دیگری در نزدیکی حصار امنیتی که غزه را از اسرائیل جدا می‌کند، فرود آمد.

گروه‌های شبه نظامی فلسطینی هشدار دادند که درگیری‌های بیشتری در راه است، اما یک مقام فلسطینی که نخواست نامش فاش شود به آسوشیتدپرس گفته است که تشکیلات خودگردان فلسطین با مقامات مصر، اردن، ایالات متحده و سازمان ملل برای کاهش تنش در تماس است.

از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفته است در حال تلاش برای «آرام کردن تنش‌ها» در بیت‌المقدس هستند.

به گفته پزشکان هلال احمر فلسطین دست کم ۵۰ نفر در این درگیری‌ها زخمی شدند. پلیس اسرائیل از بازداشت ۳۵۰ نفر از فلسطینی‌ها در این درگیری خبر داد و اعلام کرد نمی‌تواند فورا گزارش‌ها و ویدئوهایی را که نشان می‌دهد افسران اسرائیلی نمازگزاران فلسطینی‌ را کتک می‌زنند تأیید کند. به گفته پلیس اسرائیل در این درگیری‌ها یک افسر از ناحیه پا مجروح شده است.

خالد زبرقا، وکیل دادگستری که وکالت تعدادی از بازداشت شدگان فلسطینی را بر عهده دارد تعداد کل بازداشت شدگان را ۴۵۰ نفر اعلام کرد و گفت که اکثر فلسطینی‌های دستگیر شده از مسجدالاقصی آزاد شدند اما حدود ۵۰ فلسطینی، که بسیاری از آنها از کرانه باختری اشغالی هستند، همچنان در بازداشت هستند و پرونده آنها روز جمعه در دادگاه نظامی عوفر بررسی خواهد شد.

امین ریشق، جوان ۱۹ ساله اهل بیت المقدس شرقی که از بازداشت شدگان بود، گفته است که پس از ضرب و شتم او را به ایستگاه پلیس بردند. او گفت: «آنها با ما مانند حیوانات رفتار کردند. بیش از شش ساعت به توالت، مراقبت‌های پزشکی و آب دسترسی نداشته است.»

از زمان آغاز ماه رمضان در ۲۲ مارس، تعداد زیادی از نمازگزاران مسلمان بارها سعی کرده اند برای عبادت شب را در مسجد بمانند، عملی که معمولاً فقط در ۱۰ روز آخر تعطیلات ماهانه مجاز است. پلیس اسرائیل هر شب برای بیرون راندن نمازگزاران وارد مسجد شده است.

همزمان با وقوع خشونت در بیت‌المقدس، ارتش اسرائیل از درگیری در یک شهر فلسطینی در کرانه باختری اشغالی خبر داد. این گزارش می‌گوید ساکنان بیت عمر، در نزدیکی شهر ناآرام الخلیل، لاستیک‌ها را سوزاندند، سنگ‌ها و مواد منفجره را به سوی سربازان پرتاب کردند و یک سرباز توسط مظنونان مسلح مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

این سازمان بعداً در همان روز اعلام کرد که فلسطینیان به سمت یک ایست بازرسی در نزدیکی شهر جنین در شمال کرانه باختری تیراندازی کردند که تلفات جانی نداشت.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

از زمان روی کار آمدن دولت راست افراطی جدید بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در اواخر سال گذشته، تنش‌ها میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها به طور مرتب افزایش یافته است.

ارتش اسرائیل تقریباً هر شب حملاتی را به شهرها، شهرک‌ها و روستاهای فلسطین انجام داده و فلسطینی‌ها نیز در پاسخ حملات متعددی را علیه اسرائیلی ها ترتیب داده‌اند.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، دست کم ۸۸ فلسطینی در سال جاری در اثر تیراندازی اسرائیل کشته شده‌اند. حملات فلسطینیان به اسرائیل در همین مدت ۱۵ کشته برجای گذاشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عادی سازی رابطه با اسرائیل؛ کوزوو به زودی سفارت خود را در بیت المقدس می‌گشاید

اسرائیل تخریب منازل مسکونی فلسطینیان در حومه بیت المقدس را آغاز کرد

حمله هوایی اسرائیل به سوریه ۳۶ کشته بر جا گذاشت