فرانسه سال گذشته ۸۰ درصد کمتر روادید شنگن صادر کرد

فرانسه
فرانسه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مانند چند سال اخیر، در سال ۲۰۲۰ نیز شهروندان بنگلادش، افغانستان، پاکستان، ترکیه و گینه بار دیگر بیشترین تعداد درخواست اول برای گرفتن پناهندگی یا حمایت بین‌المللی در فرانسه را ارائه داده‌اند.

آگهی

شمار انواع ویزاهای شنگنی که دولت فرانسه در سال ۲۰۲۰ میلادی صادر کرده، نسبت به سال ۲۰۱۹ به طور میانگین حدود ۷۹.۸ درصد کاهش داشته است.

داده‌هایی که وزارت کشور فرانسه منتشر کرده نشان می‌دهد که تعداد ویزاهای کوتاه مدت شنگن که دولت فرانسه در سال گذشته میلادی صادر کرده نسبت به سال پیش از آن ۸۲ درصد و شمار ویزاهای طولانی مدت ۳۷.۱ درصد کاهش یافته است.

در سال ۲۰۱۹ مقامات فرانسه ۳.۵ میلیون مورد روادید شنگن صادر کرده بودند اما این آمار به ویژه به دلیل شیوع کرونا در سال ۲۰۲۰ کاهش شدیدی داشته است.

اپلیکیشن یورونیوز را از پل استور دانلود کنید

شهروندان مراکش با نزدیک به ۱۰۰ هزار مورد، بیشترین روادید شنگن صادر شده دولت فرانسه را در سال ۲۰۲۰ به دست آورده‌اند. کشورهایی که اتباع‌شان در این سال بیش از دیگران روادید شنگن صادره از فرانسه گرفته‌اند، عبارتند از:

۱- مراکش: ۹۸ هزار و ۶۲۷ مورد

۲- روسیه: ۷۸ هزار و ۷۰۱ مورد

۳- الجزایر: ۷۳ هزار و ۲۷۶ مورد

۴- چین: ۷۱ هزار و ۴۵۱ مورد

در همان زمان، فرانسوی‌ها در مجموع فقط ۴۹ هزار روادید شنگن به شهروندان تونسی داده‌اند، آماری که نسبت به ۱۴۵ هزار و ۸۴۶ روادید صادره برای شهروندان همان کشور در سال ۲۰۱۹ تقریباً به یک سوم کاهش یافته است.

داده‌های سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که در آن سال در مجموع نزدیک به ۴ میلیون نفر برای روادید شنگن از فرانسه درخواست داده‌اند. از این تعداد ۳ میلیون و ۲۹۱ هزار و ۱۲۸ نفر پاسخ مثبت گرفته و درخواست ۶۳۸ هزار و ۴۸۹ نفر دیگر رد شده است. در سال ۲۰۱۹ نیز درست مانند ۲۰۲۰، شهروندان مراکش، روسیه، الجزایر، چین و تونس بیشترین تعداد درخواست ویزای شنگن فرانسه را ثبت کرده‌اند.

با وجود آن که اتباع کشورهای شمال آفریقا معمولا بیش از اتباع سایر کشورها از نمایندگی‌های دیپلماتیک فرانسه روادید دریافت می‌کنند، اما آنها در مجموع روند دریافت روادید شنگن از فرانسه را دشوار توصیف می‌کنند. مجید الغراب، نماینده مجلس ملی فرانسه با یادآوری این موضوع در روز ۱۲ ژانویه (۲۳ دی) از دولت متبوعش خواست تا مراحل درخواست ویزا را برای شهروندان آفریقایی آسان‌تر كند.

وی گفت: «زمان طولانی برای پاسخ دادن، رد بی‌دلیل درخواست روادید، سختگیری‌های کنسولی بی‌مورد، اینها روند پیچیده صدور روادید است که به معضلی در سیاست خارجی فرانسه بدل شده و یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار منفی در روابط فرانسه و آفریقاست.»

کارت اقامت و «گذرنامه استعداد درخشان»

در صدور مجوزهای اقامت فرانسه نیز کاهش چشمگیری مشاهده می‌شود. از جمله این مجوزها، اجازه اقامت برای خانواده مهاجران است که در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل از آن، ۱۶.۹ درصد کاهش داشته است. صدور مجوز برای مهاجرت شغلی نیز تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا ۳۱ درصد کاهش داشته است.

در مورد مجوزهای اقامتی موسوم به «گذرنامه استعداد درخشان» تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰، حدود ۲۲ هزار و ۷۰۰ مورد از این نوع مجوز در سامانه دولتی فرانسه ثبت شده که ۸ هزار و ۴۰۰ مورد آن مربوط به مجوز اولی‌ها و ۱۹ هزار و ۲۵۰ مورد آن مربوط به موارد تمدیدی بوده است. بنا بر داده‌های پایگاه‌ آماری وزارت کشور فرانسه، این آمار نیز کاهش ۲۵ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد.

«گذرنامه استعداد درخشان» گونه‌ای مجوز اقامت است که به افراد خارجی دارای استعداد درخشان در زمینه‌های مختلف هنری یا ورزشی داده می‌شود.

کاهش موارد کسب ملیت

موارد کسب ملیت فرانسوی نیز در سال ۲۰۲۰ تقریبا ۲۰ درصد کاهش داشته است.

بر اساس داده‌هایی که «اینسه»، مؤسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی فرانسه منتشر کرده است، اخذ تابعیت فرانسوی طی سال‌های گذشته به ویژه بین سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ به طور کلی کاهش چشمگیری داشته است.

آگهی

در سال ۲۰۰۴ در مجموع به ۱۶۰ هزار نفر تابعیت فرانسوی اعطا شد که بیشترین میزان کسب شهروندی فرانسه تا کنون بوده است.

آسوشیتدپرس
مهاجران در فرانسهآسوشیتدپرس

پناهندگی و مهاجرت غیرقانونی

داده‌ها نشان می‌دهد که در سال گذشته میلادی، ۸۱ هزار و ۶۶۹ نفر در فرانسه برای نخستین بار و ۱۱ هزار و ۷۵۷ نفر دیگر نیز برای دومین بار یا بیشتر درخواست پناهندگی داده‌اند، آماری که نسبت به ۲۰۱۹ باز هم ۳۸.۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مانند چند سال اخیر، در سال ۲۰۲۰ نیز شهروندان بنگلادش، افغانستان، پاکستان، ترکیه و گینه بار دیگر بیشترین تعداد درخواست اول برای گرفتن پناهندگی یا حمایت بین‌المللی در فرانسه را ارائه داده‌اند.

به فلیپبورد یورونیوز فارسی بپیوندید

از سوی دیگر در سال ۲۰۲۰، تعداد موارد اخراج مهاجران غیرقانونی از فرانسه نیز ۴۷.۸ درصد کاهش داشته است. این آمار شامل پناهجویانی است که یا حکم ترک خاک فرانسه را گرفته یا داوطلبانه به کشورشان بازگشته‌اند. در این سال در مجموع ۱۵ هزار و ۹۵۰ مهاجر غیرقانونی در مراحل مختلف سال و به طور نامنظم از فرانسه خارج شده‌اند.

آگهی

بسته شدن کنسولگری‌های کشورها، سختگیری‌های مرزی و دیگر محدودیت‌های کرونایی از جمله مهم‌ترین دلایل کاهش این آمار بوده است.

در سال گذشته وقوع چند حمله تروریستی در فرانسه به همراه شیوع کووید۱۹ امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری این کشور را بر آن داشت تا پیشنهاد سختگیری بیشتر در زمینه رفت و آمد آزادانه در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و اصلاح منطقه شنگن را بدهد، پیشنهادی که آلمان نیز با آن همراه شد. با این حال فرانسه همچنان یکی از کشورهای هدف ورود غیرقانونی مهاجران باقی مانده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پارلمان اروپا دیجیتالی شدن روند صدور روادید شنگن را تصویب کرد

قوانین ورود به منطقه شنگن چه تغییری کرد؟

تغییر بخشی از قوانین سفر به اروپا برای غیراروپایی‌ها از سال آینده اجرایی می‌شود