سازمان انرژی اتمی ایران: برداشت اورانیوم ۲۰ درصدی آغاز شد

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران Copyright AP/Atomic Energy Organization of Iran
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران: «شروع خوبی را برای تولید اورانیوم ۲۰ درصدی داشتیم و از دو آبشاری که به این کار اختصاص داده شده، در حال برداشت اورانیوم ۲۰ درصد هستیم... در جهت اجرای قانون مجلس موظف هستیم حدود ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد را ذخیره کنیم و این کار آغاز شده است.»

آگهی

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز گذشته ۴ ژانویه (۱۵ دی) گفت: «شروع خوبی را برای تولید اورانیوم ۲۰ درصدی داشتیم و از دو آبشاری که به این کار اختصاص داده شده است، در حال برداشت اورانیوم ۲۰ درصد هستیم.»

ایران روز گذشته اعلام کرد که در راستای اجرای مصوبه مجلس به طور رسمی فرآیند غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را آغاز کرده است. مجلس ایران با اکثریت تندرو و اصولگرا ماه گذشته در مصوبه‌ای موسوم به «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» دولت را مکلف کرد تا در راستای مقابله با تحریم‌ها، غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را در دستور کار خود قرار دهد. این مصوبه همچنین سازمان انرژی اتمی ایران را مکلف می‌کند تا از سانتریفیوژهای پیشرفته نسل ۶ برای غنی سازی اورانیوم استفاده کند؛ امری که در مغایرت با مفاد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران ارزیابی شده است.

آقای کمالوندی شب گذشته با حضور در بخش خبری ۲۱ صدا و سیمای ایران درباره این مصوبه گفت: «۵ ماده از این قانون مربوط به موضوعات فنی و در ارتباط با سازمان انرژی اتمی است. البته بگویم که این ظرفیت چیز جدیدی نیست. در سال ۸۹ بعد از این که سوخت راکتور را به ما نداند ما وارد تولید ۲۰ درصد شدیم و آن را تولید کردیم.»

اما این سوخت طبق گفته مقامات ایرانی در راکتور تحقیقاتی تهران مورد استفاده قرار می‌گیرد که هم اکنون ذخایر آن نیز کفایت می‌کند. سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: «اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده بیشتر برای سوخت رآکتور تحقیقاتی است که تولید رادیوداروها به واسطه آن انجام می‌شود. بیش از یک میلیون بیمار در کشور اکنون از رادیودارو استفاده می‌کنند.»

وی افزود: «ذخایر سوخت ۲۰ درصد برای حدود ۳ تا ۴ سال برای رآکتور تحقیقاتی تهران را در اختیار داریم. بر اساس برجام قرار بود اگر ذخایر ۲۰ درصد تمام شود دو سال پیش از اتمام درخواست بدهیم و آنها به ما بفروشند. در عین حال در جهت اجرای قانون مجلس موظف هستیم حدود ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد را ذخیره کنیم و این کار آغاز شده است.»

آقای کمالوندی همچنین تصریح کرد که ظرفیت غنی‌سازی بیش از ۲۰ درصد نیز وجود دارد و در مصوبه مجلس نیز به مواد مورد نیاز بیش از ۲۰ درصد غنی شده اشاره شده است که آن را نیز بررسی می‌کنیم.

پس از اعلام ایران برای شروع غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم، پیتر استانو، سخنگوی دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا به یورونیوز گفت: «اگر به گفته دولت ایران غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم اجرایی شده باشد، باید گفت که نشانه مهم و بزرگی نسبت به خروج ایران از تعهدات برجامی‌اش خواهد بود.»

عراقچی: نیاز فوری به غنی سازی ۲۰ درصدی نداشتیم، مصوبه مجلس را اجرا کردیم

همزمان عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران در یک برنامه خبری دیگر گفت: «شروع مجدد غنی سازی ۲۰ درصد هم براساس ان. پی. تی و معاهده پادمان و هم براساس برجام قانونی است. اسنپ بک ایران هم بازگشت به وضعیت قبلی خود و کنار گذاشتن تعهداتش است. ما هستیم که اسنپ بک را اجرا کردیم. غنی سازی ۲۰ درصد به لحاظ نیاز راکتور است و اینگونه نیست که نیاز فوری داشته باشیم ما براساس قانون مجلس مکلف به آغاز غنی سازی هستیم.»

وی تصریح کرد: «برنامه غنی سازی ما براساس نیازهای میدانی ما جلو می‌رود و اجرا می‌شود. در حال حاضر نیازی نیست که غنی سازی بیش از ۲۰ درصد انجام دهیم. اگر نیازی تعریف شود کشور می‌تواند تصمیم بگیرد.»

اروپایی‌ها حق طلب کاری ندارند و باید ممنون ایران باشند که با این شرایط کماکان برجام وجود دارد الان نیز راه حفظ برجام بسته نشده شده است و غنی سازی ۲۰ درصد به معنای پایان برجام نیست
عباس عراقچی
معاون سیاسی وزارت خارجه ایران

این مقام وزارت خارجه ایران در عین حال تاکید کرد: «اروپایی‌ها حق طلب کاری ندارند و باید ممنون ایران باشند که با این شرایط کماکان برجام وجود دارد الان نیز راه حفظ برجام بسته نشده شده و غنی سازی ۲۰ درصد به معنای پایان برجام نیست. این اقدام ایران در پاسخ به اقداماتی است که آنها انجام دادند و پاسخی به عدم اجرای تعهداتشان است. اگر آنها به تعهداتشان برگردند طبیعی است که غنی‌سازی ۲۰ درصد نیز از سوی ایران قابل بازگشت است.»

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان ماه گذشته پس از نشست مجازی وزیران خارجه کشورهای عضو برجام از ایران خواسته بود که به تعهداتش برگردد و گفته بود: «برای ایران روشن کردیم که فرصتی که به وجود آمده، آخرین فرصت(برای حفظ برجام) است و این فرصت نباید از دست برود.» وی در عین حال گفته بود که «تکلیف بقای توافق هسته‌ای با ایران یا عدم بقای آن در هفته‌ها و ماه‌های آینده مشخص خواهد شد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آژانس غنی‌سازی۲۰ درصدی اورانیوم را تایید کرد؛ ظریف: با پایبندی طرفین اقدامات ایران برگشت‌پذیر است

صالحی: به آژانس نامه زدیم که کارشناسانش را برای فک پلمپ به ایران بفرستند

آمریکا در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران را به اقدامات تنبیهی تهدید کرد