آژانس غنی‌سازی۲۰ درصدی اورانیوم را تایید کرد؛ ظریف: با پایبندی طرفین اقدامات ایران برگشت‌پذیر است

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اتحادیه اروپا روز دوشنبه در واکنشی به غنی‌سازی بیست درصدی اورانیوم توسط ایران آنرا نشانه خروج از تعهدات برجامی دانست و اعلام کرد برای هر اقدام منتظر تایید این فرایند از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌ماند.

آگهی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه تایید کرد که ایران فرایند غنی‌سازی بیست درصدی اورانیوم را در سایت زیرزمینی فردو آغاز کرده است.

خبرگزاری فرانسه شامگاه دوشنبه با انتشار گزارشی در این خصوص اعلام کرد که فرایند تولید اورانیوم غنی‌سازی شده با خلوص ۲۰ درصدی به تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده است.

بر اساس این گزارش، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن بدست فرانس پرس رسیده اعلام کرده که ایران فرایند استفاده از شش آبشار جدید سانتریفیوژ برای غنی سازی ۲۰ درصدی ذخایر اورانیوم‌‌ از پیش غنی‌سازی شده در غلظت ۴.۱ درصدی را آغاز کرده است.

آژانس ابتدای ماه جاری میلادی نیز از تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص بیست درصدی خبر داده بود.

این اقدام ایران که از سوی تحلیل‌گران به عنوان نقض کامل تعهدات برجامی توصیف شده در پی مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی موسوم به «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» صورت می‌گیرد که دولت را مکلف می‌سازد در راستای مقابله با تحریم‌ها، غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را در دستور کار خود قرار دهد.

این مصوبه همچنین سازمان انرژی اتمی ایران را مکلف می‌کند تا از سانتریفیوژهای پیشرفته نسل ۶ برای غنی سازی اورانیوم استفاده کند؛ امری که درمغایرت کامل با مفاد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران با قدرت‌های خارجی ارزیابی شده است.

آغاز فرایند غنی‌سازی بیست درصدی اورانیوم توسط ایران در حالی رسما از سوی تهران اعلام شده که اتحادیه اروپا روز دوشنبه در واکنشی به این موضوع آنرا نشانه خروج ایران از تعهدات برجامی دانست و اعلام کرد برای هر اقدام منتظر تایید این فرایند از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌ماند.

گفتنی است که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه با انتشار توییتی اعلام کرد که کشورش بر اساس مصوبه پارلمان غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را از سر گرفته است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع‌رسانی به شکل مقتضی در جریان این مسئله قرار گرفته است.

وزیر خارجه ایران تاکید کرده که این اقدامات جبرانی و در راستای بند ۳۶ برجام است که پس از عدم پایبندی چند عضو توافق هسته‌ای وین به تعهداتشان اجرایی شده است.

آقای ظریف در عین حال تاکید کرده که در صورت پایبندی همه طرف‌های به تعهدات داده شده ذیل برجام اقدامات ایران برگشت‌پذیر خواهد بود.

از سوی دیگر کاظم غریب آبادی، نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی در وین نیز روز دوشنبه ضمن اشاره به تایید آغاز فرایند غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد «این اقدام به دنبال نامه مورخ ۱۱ دی ماه ایران به آژانس صورت گرفته است.»

آقای غریب آبادی با اشاره به محتوی گزارشی که مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این خصوص برای کلیه اعضا فرستاده،‌ یاد آور شد: «در این گزارش آمده است که بازرسان آژانس مهر و موم یک سیلندر ۱۳۷.۲ کیلوگرمی اورانیوم ۴.۱ درصد را برداشته و این سیلندر به خط تولید وصل و تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد از سوی ایران آغاز شد.»

ایران پس از کاهش تعهدات برجامی همواره از سوی کشورهای اروپایی باقی‌مانده در توافق هسته‌ای وین به دلیل نقض مفاد این توافقنامه مورد انتقاد قرار گرفته است.

این در حالیست که تهران طرف‌های اروپایی را به ناتوانی در عمل به عهداتشان پس از خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام متهم کرده و تاکید دارد به دلیل محقق نشدن امتیاز‌های تجاری پیش بینی شده زیر سایه تحریم‌های یکجانبه واشنگتن، بر اساس مفاد برجام از تعهدات پیشین فاصله گرفته است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ابراز نگرانی چین و ژاپن دربارهٔ غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در ایران

سازمان انرژی اتمی ایران: برداشت اورانیوم ۲۰ درصدی آغاز شد

واکنش آلمان و بریتانیا به نشست برجام: ایران آخرین فرصتش را نسوزاند