واکنش آلمان و بریتانیا به نشست برجام: ایران آخرین فرصتش را نسوزاند

از راست: هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان و دومینیک رآب، وزیر خارجه بریتانیا
از راست: هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان و دومینیک رآب، وزیر خارجه بریتانیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر خارجه آلمان گفت: «برای دستیابی به روابط حسنه در دوران ریاست جمهوری آقای بایدن، دیگر نباید شاهد مانورهای فنی از این دست که اخیرا رخ داده باشیم؛ چرا که این نوع اقدام‌ها جز تخریب بیشتر توافق هسته‌ای فایده دیگری نخواهد داشت.»

آگهی

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان نشست مجازی روز دوشنبه وزیران خارجه کشورهای عضو برجام را «مارپیچ نزولی» توصیف کرد؛ توصیفی که متاثر از فشار حداکثری آمریکا بر ایران از یک سو و اقدام‌های جمهوری اسلامی برای توسعه فعالیت‌های هسته‌ای خود خارج از توافق سال ۲۰۱۵، از سوی دیگر بود.

وزیر خارجه آلمان در برلین به خبرنگاران گفت: «ما امروز بر سر یک دوراهی ایستاده‌ایم.» آقای ماس همچنین افزود که تکلیف بقای توافق هسته‌ای با ایران یا عدم بقای آن در هفته‌ها و ماه‌های آینده مشخص خواهد شد.

وزیر خارجه آلمان تصریح کرد که قدرت‌های اروپایی روز دوشنبه بر این مساله تاکید کرده‌اند که تنها تعهد طرف‌های برجام به این توافق کافی نیست. او افزود: «برای دستیابی به روابط حسنه در دوران ریاست جمهوری آقای بایدن، دیگر نباید شاهد مانورهای فنی از این دست که اخیرا رخ داده باشیم؛ چرا که این نوع اقدام‌ها جز تخریب بیشتر توافق هسته‌ای فایده دیگری نخواهد داشت.»

مجلس ایران اخیرا مصوبه‌ای را تصویب کرده که بر مبنای آن دولت ملزم شده تا در صورت عدم لغو تحریم‌های اقتصادی به توسعه فعالیت‌های هسته‌ای و آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم اقدام کند. همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در گزارش ماه گذشته خود از آغاز تزریق گاز به سانتریفیوژهای پیشرفته ایران و افزایش ذخایر اورانیوم این کشور خبر داد. ایران این اقدام را در جهت کاهش تعهدات برجامی خود اعلام کرد.

وزیر خارجه آلمان در مورد نشست روز دوشنبه همچنین گفت، «برای ایران روشن کردیم که فرصتی که به وجود آمده، آخرین فرصت(برای حفظ برجام) است و این فرصت نباید از دست برود.»

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا نیز پس از برگزاری این نشست با انتشار پیامی توییتری نوشت: «من کاملاً روشن کردم که ایران نباید گسترش برنامه هسته‌ای خود را که اخیرا اعلام کرده، اجرا کند. انجام این کار فرصت‌های پیشرفتی را که امیدواریم در سال ۲۰۲۱ شاهد آن باشیم، تخریب می‌کند.»

در بیانیه مشترکی که در پایان نشست وزرای خارجه کشورهای عضو برجام منتشر شد، بر تعهد اعضا بر حفظ برجام و اجرای کامل و موثر آن تاکید شد و همچنین مقرر شد که بازگشت احتمالی آمریکا به برجام با رویکردی مثبت پیگری شود.

نشست روز دوشنبه نخستین گردهمایی وزرای خارجه کشورهای عضو برجام در بیش از یک سال گذشته بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آژانس غنی‌سازی۲۰ درصدی اورانیوم را تایید کرد؛ ظریف: با پایبندی طرفین اقدامات ایران برگشت‌پذیر است

آمریکا در نشست شورای امنیت: تسلیم شگرد خطرناک ایران برای کاهش فشارها نشوید

آلمان دستیار یک سیاستمدار حزب راست افراطی را به اتهام جاسوسی برای چین بازداشت کرد