سران اتحادیهٔ اروپا توافق پسابرکسیت را امضا کردند

امضای توافق نهایی برکسیت
امضای توافق نهایی برکسیت Copyright آسیوشیتد پرس
Copyright آسیوشیتد پرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا و شارل میشل رئيس شورای اروپا توافق‌نامهٔ روابط پسابرکسیت اتحادیهٔ اروپا و بریتانیا را امضا کردند.

آگهی

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا و شارل میشل رئيس شورای اروپا توافق‌نامهٔ روابط پسابرکسیت اتحادیهٔ اروپا و بریتانیا را در بروکسل امضا کردند.

به این ترتیب، کشورهای اتحادیهٔ اروپا روز چهارشنبه توافق‌نامه‌ای تجاری را به تأیید نهایی رساندند که جزئیات روابط تجاری ۲۷ عضو این اتحادیه را با بریتانیا، پس از خروج این کشور از اتحادیهٔ اروپا تعیین می‌کند.

این توافق‌نامه از پس‌فردا، اول ژانویه ۲۰۲۱ ، یعنی روزی که بریتانیا در آن بازار مشترک اروپا را ترک می‌کند، موقتا اجرایی می‌شود.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در پارلمان این کشور گفت که توافق اخیر «روابط تازهٔ بریتانیا و اروپا را به‌منزلهٔ دو طرف برابر در نظر می‌گیرد که بر مبنای تاریخ، دوستی، تجارت، منافع و ارزشها به هم پیوسته‌اند.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

از سوی دیگر هایکو ماس، وزیر خارجهٔ آلمان در توییتر خود در این باره نوشت: «خوشحالم که تمامی ۲۷ عضو اتحادیهٔ اروپا این توافق‌نامه را تأیید کردند، ما با متحد کردن نیروهایمان، موفق شدیم از بی‌سامانی به‌هنگام تغییر سال دوری کنیم.»

با انجام این توافق جدایی بریتانیا از اتحادیهٔ اروپا به‌ویژه در امور تجاری به‌شکل روشمند انجام می‌شود و از شمار زیادی از کشمکش‌های تجاری آینده پیشگیری می‌شود. برای نمونه، طرفین این توافق دیگر تعرفه‌های یکجانبه بر واردات و صادرات یکدیگر وضع نخواهند کرد.

توافق‌نامهٔ فوق اکنون به لندن فرستاده می‌شود تا به‌امضای بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا برسد. توافق‌‌نامهٔ پسابرکسیت در مرحلهٔ نهایی باید به تأیید پارلمان اروپا برسد، و این مرحله احتمالا پس از ۲۸ فوریه سال آینده انجام خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

امضای توافق تجاری میان بریتانیا و ترکیه برای دوران پسابرکسیت

انتشار توافق ۱۲۰۰ صفحه‌ای پسابرکسیت؛ امید لندن و بروکسل به پایان ۴ سال کشمکش

نتایج تحقیقات تازه در بریتانیا: کارگران مهاجر پس از برکسیت با خطر برده‌داری مدرن و استثمار مواجه‌اند