چین ۱۰ تن از دموکراسی‌خواهان هنگ کنگ را که قصد فرار به تایوان داشتند به زندان محکوم کرد

Kin Cheung
Kin Cheung Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دادگاه اعلام کرد که همه این متهمان به جرم خود اعتراف کرده‌اند. آنها همچنین باید بین ۱۵۰۰ تا ۳ هزار دلار جریمه نقدی پرداخت کنند.

آگهی

دادگاهی در چین روز چهارشنبه ۱۰ فعال دموکراسی‌خواه هنگ کنگ را که قصد داشتند با قایق تندرو از این منطقۀ نیمه خودمختار به تایوان فرار کنند، به هفت ماه تا سه سال زندان محکوم کرد.

این افراد که به دلیل حضورشان در جنبش دموکراسی‌خواهانۀ هنگ کنگ یا در معرض بازداشت قرار داشتند یا با قرار وثیقه آزاد بودند، در ۲۳ اوت سال ۲۰۲۰ در زمان عبور از آبهای سرزمین اصلی چین برای رسیدن به تایوان، توسط نیروهای گارد ساحلی دستگیر شدند.

دادگاه منطقه‌ای یانتیان در جنوب شهر شنزن، برای دو تن از آنها که متهم هستند برنامۀ فرار را سازماندهی کرده‌اند، سنگین‌ترین مجازات را صادر کرد و بر این اساس یکی از آنها به دو و دیگری سه سال زندان محکوم شد. هشت نفر دیگر نیز به اتهام عبور غیرقانونی از مرز به هفت ماه زندان محکوم شدند.

دادگاه اعلام کرد که همه این متهمان به جرم خود اعتراف کرده‌اند. آنها همچنین باید بین ۱۵۰۰ تا ۳ هزار دلار جریمه نقدی پرداخت کنند.

قایق آنها در زمان توقیف ۱۲ سرنشین داشت. چین اعلام کرد که جلسات دادگاه را برای دو سرنشین دیگر این قایق که زیر سن قانونی بودند، بصورت خصوصی برگزار کرده و درنهایت این دو نفر را که ۱۷ و ۱۸ سال سن داشتند روز چهارشنبه به پلیس هنگ کنگ تحویل داده است.

دادگاه منطقه‌ای یانتیان گفت اگرچه این دو نفر نیز به جرم خود مبنی بر عبور فیرقانونی از مرز اعتراف کرده‌اند اما هیچ اتهامی علیه آنها طرح نشده است. متعاقب آن نیز پلیس هنگ کنگ اعلام کرد که قرار است به پرونده این دو، فردا در دادگاه این منطقۀ نیمه خودمختار رسیدگی شود.

همۀ این ۱۲ نفر بیش از ۱۰۰ روز در بازداشت بودند و به نظر می‌رسد احکام صادر شده، هشداری برای دیگر کنشگران سیاسی و اجتماعی هنگ کنگ باشد تا به فکر فرار از دست دستگاه قضایی چین و قانون امنیتی جدید هنگ کنگ نباشند.

پیش از این ایالات متحده آمریکا و چند کشور اروپایی خواستار آزادی این ۱۲ نفر و بازگشتشان به هنگ کنگ شده و به روند قضایی رسیدگی به اتهامات آنها که متهمان را از داشتن وکیل انتخابی محروم و دسترسی‌شان را به وکلایی که از سوی دولت منصوب شده بودند نیز بسیار محدود می‌کرد، اعتراض کرده بودند.

وزارت خارجه آمریکا در واکنش به حکم دادگاه، ضمن انتقاد دوباره از سیاستهای سرکوب در چین اعلام کرد که جرم این ۱۲ نفر، تنها «فرار از استبداد» بوده است.

یک روز پیش از این نیز یک نوجوان هنگ کنگی دیگر به جرم توهین به پرچم ملی چین و شرکت در تجمعات غیرقانونی، به چهار ماه زندان محکوم شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برخورد دو جنگنده در تایوان باعث کشته و ناپدید شدن خلبان‌ها شد

چین گذرنامه بریتانیایی شهروندان هنگ‌کنگ را دیگر به رسمیت نخواهد شناخت

احیای الفبا و خط مغولی؛ تلاش اولان باتور برای مقابله با تسلط فرهنگی چین