توافق اقلیمی پاریس؛ امانوئل ماکرون به آمریکایی‌ها: خوش برگشتید

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در اجلاس آب و هوایی سال ۲۰۲۰
امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در اجلاس آب و هوایی سال ۲۰۲۰ Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس جمهوری فرانسه با اشاره به خروج آمریکا از این توافق‌نامه طبق تصمیم دونالد ترامپ، گفت: «ما به حرکت رو به جلوی خود علیرغم انتخاب آمریکا ادامه دادیم.»

آگهی

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز شنبه ۱۲ دسامبر (۲۲ آذر) در اجلاس مجازی آب و هوایی، به آمریکا برای اینکه قرار است در دولت آینده به توافق‌نامه آب و هوایی پاریس برگردند به زبان انگلیسی خوش‌ آمد گفت.

وی در این اجلاس که به همت سازمان ملل، فرانسه و بریتانیا برگزار شد، خطاب به آمریکا گفت: «خوش برگشتید، به خانه خوش آمدید.»

رئیس جمهوری فرانسه با اشاره به خروج آمریکا از این توافق‌نامه طبق تصمیم دونالد ترامپ، گفت: «ما به حرکت رو به جلوی خود علیرغم انتخاب آمریکا ادامه دادیم.»

ایالات متحده آمریکا ۴ نوامبر یعنی یک روز پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به طور رسمی از توافقنامه تغییرات اقلیمی پاریس خارج شد. توافقنامه‌ای که ۵ سال پیش برای کمک به مبارزه با اثرات مخرب تغییرات اقلیمی بین کشورهای مختلف جهان به امضا رسیده بود.

توافقنامه پاریس کشورها را ملزم می‌کند که برنامه‌های داوطلبانه‌ای را برای کاهش گازهای گلخانه‌ای مانند دی‌اکسید کربن را در دستور کار خود قرار دهند. تنها شرط الزام‌آور در این پیمان ارائه گزارش‌های مستمر و دقیق از اجرای برنامه‌های کشورهای عضو است.

با این حال جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا اعلام کرد نخستین اقدام وی بازگشت به توافق‌نامه پاریس خواهد بود.

ماکرون به دشواری‌هایی که برای دستیابی به اهداف توافق پاریس وجود دارد اشاره کرد و افزود: «ما زمان زیادی پیش رو نداریم و باید فوری اقدام کنیم. ما این را می‌دانیم.»

با این حال شورایعالی آب و هوای فرانسه که مسئول ارزیابی سیاست‌های دولت است، در ژوئیه گذشته کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را بسیار کند و ناکافی در مقایسه با اهداف مشخص شده، عنوان کرد.

از سوی دیگر شبکه اقدام آب و هوای فرانسه که یک نهاد غیردولتی است در بیانیه‌ای اعلام کرد که از نظر اقدام‌های ملی و بین‌المللی فرانسه میراث توافق‌نامه سال ۲۰۱۵ پاریس را ارج نمی‌نهد.

ژان فرانسوا ژولیارد، مدیرکل سازمان صلح سبز فرانسه نیز گفت: «پنج سال پس از اجلاس آب و هوایی پاریس، فرانسه در اجلاس جدید در حالی حاضر می‌شود که نتایج مطلوبی در کارنامه خود ندارد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گوترش خطاب به رهبران جهان: در کشورهای خود وضعیت اضطراری آب و هوایی اعلام کنید

در روز اعلام نتایج انتخابات، آمریکا رسما از پیمان تغییرات اقلیمی پاریس خارج شد

انتقال مهاجران برای «پاکسازی» پاریس در آستانه المپیک خشم شهرداران فرانسه را برانگیخت