بوریس جانسون: برای پسابرکسیت بدون توافق آماده شوید

مذاکره برای توافق پسابرکسیت
مذاکره برای توافق پسابرکسیت Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آقای جانسون با این حال وعده داد مذاکره‌کنندگان بریتانیایی که پیش از این مذاکرات خود را با همتایان اتحادیه اروپا در بروکسل از سر گرفته‌اند، برای رسیدن به توافق همت مضاعفی به خرج بدهند.

آگهی

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا می‌گوید «احتمالش زیاد است» که بریتانیا در توافق تجاری پسابرکسیت با اتحادیه اروپا به توافق نرسد.

جانسون که برای نخستین بار پس از نشست اخیر بروکسل در این زمینه سخن می‌گفت، تأکید کرد: «اکنون زمان آن رسیده است که شرکت‌ها و مردم خود را برای برکسیت بدون توافق آماده کنند.»

نخست وزیر بریتانیا در حالی این سخنان را گفت که مذاکرات بین نمایندگان این کشور با نمایندگان اتحادیه اروپا درباره آینده روابط تجاری دو طرف همچنان در جریان است، مذاکراتی که به گفته او نشانه‌ای از رسیدن به توافق در آن دیده نمی‌شود.

اپلیکیشن یورونیوز را از پل استور دانلود کنید

بریتانیا در ۳۱ ژانویه سال جاری میلادی رسما از اتحادیه اروپا خارج شد. قرار است این کشور پس از گذشت یک دوره گذار ۱۱ ماهه که طی آن همچنان از قوانین تجاری اتحادیه اروپا تبعیت می‌کند، از روز ۳۱ دسامبر به عنوان کشوری در خارج از اتحادیه با آن تعامل داشته باشد. در حالی که تنها چند روز به این تاریخ باقی مانده، دو طرف هنوز به توافقی برای ادامه تعامل و تجارت در دوران پسابرکسیت دست نیافته‌اند.

مذاکرات فشرده بین مقامات دو طرف در طول هفته‌های گذشته برای رفع موانع موجود در زمینه‌های اصلی از جمله قوانین رقابت تجاری و نیز حقوق ماهیگیری به نتیجه نرسید. از سوی دیگر بوریس جانسون روز چهارشنبه با رئیس کمیسیون اروپا، اورسولا فن درلاین دیدار کرد اما بالاترین مقام‌های اجرایی دو طرف نیز نتوانستند به نقطه مشترکی در این زمینه دست یابند.

آقای جانسون با این حال وعده داد مذاکره‌کنندگان بریتانیایی که پیش از این مذاکرات خود را با همتایان اتحادیه اروپا در بروکسل از سر گرفته‌اند، برای رسیدن به توافق همت مضاعفی به خرج بدهند.

اگر لندن و بروکسل تا تاریخ ۳۱ دسامبر به توافق تجاری ویژه‌ای نرسند، پس از آن تاریخ مجبور خواهند بود مطابق قوانین سازمان تجارت جهانی رفتار کنند. این موضوع باعث اعمال تعرفه‌هایی می‌شود که خود منجر به افزایش قیمت کالاهای وارداتی و صادراتی دو طرف خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماراتن مذاکرات پسابرکسیت؛ تلاش‌ لندن و بروکسل برای جلوگیری از شوک اقتصادی

مذاکرات پسا برکسیت بریتانیا و کانادا به‌دلیل اختلاف بر سر گوشت گاو و پنیر شکست خورد

طلاق بریتانیا از اتحادیه اروپا چقدر برای لندن آب می‌خورد؟ خان از هزینه‌های برکسیت گفت