منابع دیپلماتیک: اروپا در مذاکرات تجاری پسابرکسیت همه امتیازات را داده است

میشل بارنیه، مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا برای توافق تجاری پسابرکسیت
میشل بارنیه، مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا برای توافق تجاری پسابرکسیت Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گره کور مذاکرات تجاری برکسیت مربوط به سه مسئله است: دسترسی ماهیگیران اروپایی به آب‌های بریتانیا، دادن ضمانت به بریتانیا برای رقابت تجاری برابر و شرایط حل اختلاف در توافق‌نامه.

آگهی

در حالی که نمایندگان بریتانیا و اتحادیه اروپا مشغول انجام مراحل نهایی مذاکرات پسابرکسیت در لندن هستند، منابع اروپایی روز پنجشنبه ۳ دسامبر (۱۳ آذر) گفتند اتحادیه اروپا در آستانه باختن در این مذاکرات است.

یک دیپلمات ارشد اروپایی به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که تقریبا همه امتیازات را داده و به پایان کار بسیار نزدیکیم و نیاز داریم که بریتانیا هم حرکتی از خود نشان بدهد تا به نتیجه‌ای برسیم.»

خبرگزاری فرانسه از قول این دیپلمات که نام او را فاش نکرده، نوشت اتحادیه اروپا در حالی که به دلیل نزدیک شدن مهلت پایانی تقویم توافق تجاری برکسیت تحت فشار قرار دارد، در برخی موارد به اجبار به «چند میلی‌متری» خط قرمزهای خود نزدیک شده است.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

بریتانیا در تاریخ ۳۱ ژانویه سال جاری میلادی به طور رسمی از اتحادیه اروپا جدا شد، اما فعالیت‌های تجاری این کشور برای یک دوره انتقالی ۱۱ ماهه در چهارچوب مقررات اتحادیه اروپا ادامه یافته و قطع پیوند نهایی میان اتحادیه اروپا و بریتانیا قرار است به طور رسمی در تاریخ ۳۱ دسامبر (۱۱ دی) انجام شود.

قرار اگر دو طرف نتوانند تا ۳۱ دسامبر به توافق تجاری پسابرکسیتی دست یابند، مجبور خواهند بود مبادلات تجاری میان خود را تنها بر اساس مقررات سازمان تجارت جهانی انجام دهند که مبتنی بر قوانین گمرکی و سهمیه‌بندی است. همه این مشکلات در حالی پیش روی طرفین است که همه‌گیری کرونا اقتصاد آنها را با رکود مواجه کرده است.

به هر روی، نمایندگان دو طرف تحت فشار هستند تا در همین چند روز آتی به توافقی دست یابند زیرا بعد از آن پارلمان‌های دو طرف نیز باید زمان داشته باشند تا توافق به دست آمده را تصویب کنند.

دیپلمات اروپایی با بدبینی به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «به نظرم این طور نیست که توافق تا ساعاتی دیگر به دست آید (...) مسائل مهم باقیمانده هنوز زیاد است.»

همین خبرگزاری از قول یک دیپلمات بریتانیایی نیز نوشته است: «توقعات زیادی مطرح شده است. ما واقعا به آخر خط رسیده‌ایم، اما هنوز اختلافات واقعی زیادی داریم.»

گره کور مذاکرات تجاری برکسیت مربوط به سه مسئله است: دسترسی ماهیگیران اروپایی به آب‌های بریتانیا، دادن ضمانت به بریتانیا برای رقابت تجاری برابر و شرایط حل اختلاف در توافق‌نامه.

در حالی که رایزنی‌ها در لندن همچنان ادامه دارد و ممکن است به روز جمعه بکشد، یک منبع اروپایی دیگر گفته است مقامات بریتانیا تعجیل اتحادیه اروپا برای رسیدن به توافق را درک می‌کنند و هر آن ممکن است معادلات تغییر کند. او می‌گوید: «باید هم اکنون توافق حاصل شود، چون اگر این مذاکرات به هفته آینده بکشد، حتی اگر توافقی هم حاصل شود، قابل اجرا نخواهد بود.»

سیمون کاونی، وزیر امور خارجه ایرلند روز پنجشنبه گفت اگر اروپایی‌ها «خونسردی» خود را حفظ کنند، رسیدن به توافق در روزهای آتی مقدور خواهد بود. او ضمن ابراز خوش‌بینی در این زمینه در یک گفتگوی رادیویی همچنین تأکید کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید به مذاکره کننده خود یعنی میشل بارنیه «اعتماد داشته باشند».

گفته می‌شود اروزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا بنا دارد در یکی از روزهای آخر هفته (شنبه یا یکشنبه) با بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در همین زمینه گفتگو کند زیرا ظاهرا هیچ کدام مایل به ادامه همکاری تجاری در دوران پسابرکسیت بدون توافق نیستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بحران توافق برکسیت؛ اتحادیه اروپا علیه بریتانیا اقدام قانونی می‌کند

نتایج تحقیقات تازه در بریتانیا: کارگران مهاجر پس از برکسیت با خطر برده‌داری مدرن و استثمار مواجه‌اند

مذاکرات پسا برکسیت بریتانیا و کانادا به‌دلیل اختلاف بر سر گوشت گاو و پنیر شکست خورد