مخالفت مجلس اعیان بریتانیا با لایحه دولت همزمان با دور جدید مذاکرات پسابرکسیت

مجلس اعیان بریتانیا
مجلس اعیان بریتانیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت بریتانیا تاکید کرده است که بخشی‌هایی از این لایحه جنجالی را که مجلس اعیان با آن مخالفت کرده است در جریان رسیدگی در شور دوم در مجلس عوام بار دیگر در لایحه خواهد گنجاند.

آگهی

مجلس اعیان بریتانیا دوشنبه شب همزمان با دور جدید مذاکرات این کشور با اتحادیه اروپا با لایحه دولت بوریس جانسون، نخست وزیر این کشور که ناقض توافق برکسیت بود، مخالفت کرد.

دولت محافظه کار بریتانیا با این حال تاکید کرده است که به تلاش برای تصویب این لایحه ادامه خواهد دارد. در صورت تصویب این لایحه دولت بریتانیا اجازه خواهد یافت تا بخشی از تعهدات خود در توافق با اتحادیه اروپا بر سر خروج از این اتحادیه را نادیده بگیرد. اتحادیه اروپا، جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا و بسیاری از اعضای پارلمان بریتانیا از لایحه دولت بوریس جانسون انتقاد کرده‌اند.

دولت بریتانیا تاکید کرده است که بخشی‌هایی از این لایحه جنجالی را که مجلس اعیان با آن مخالفت کرده است در جریان رسیدگی در شور دوم در مجلس عوام بار دیگر در لایحه خواهد گنجاند. مجلس عوام قرار است اواخر ماه جاری یا ماه آینده جلسات شور دوم رسیدگی به این لایحه را برگزار کند. دولت بریتانیا تاکید می‌کند که تصویب بخش‌هایی که مجلس اعیان از لایحه حذف کرده است برای تضمین تجارت «بی دردسر» در سراسر این کشور به ویژه ایرلند شمالی الزامی است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بریتانیا روز ۳۱ ژانویه سال جاری (۱۱ بهمن سال گذشته شمسی) از اتحادیه اروپا خارج شد اما قرار است تا پایان سال مقررات اقتصادی و تجاری این اتحادیه را اجرا کند. لندن و بروکسل از ماه‌ها پیش مذاکره بر سر آینده روابط دوجانبه پس از دوره انتقالی کنونی را آغاز کرده‌اند اما اختلاف نظرها درباره مقررات تجاری و حق ماهیگیری در دریای مانش تاکنون مانع از پیشرفت در گفتگوها شده است.

اتحادیه اروپا و بریتانیا تاکید می‌کنند که هرگونه توافق بر سر روابط دوجانبه در دوران پسابرکسیت باید تا اواسط نوامبر (اواخر/آبان) به دست آید تا امکان تصویب آن پیش از پایان سال وجود داشته باشد. هر دو طرف یکدیگر را به عدم انعطاف در مذاکرات متهم می‌کنند.

رئیس جمهوری منتخب آمریکا در جریان کارزار انتخاباتی خود به بریتانیا هشدار داده بود که توافق صلح ایرلند شمالی نباید فدای برکسیت شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تقاضای ۴ میلیون شهروند اروپایی برای ماندن در بریتانیای پسابرکسیت

بحران توافق برکسیت؛ اتحادیه اروپا علیه بریتانیا اقدام قانونی می‌کند

نتایج تحقیقات تازه در بریتانیا: کارگران مهاجر پس از برکسیت با خطر برده‌داری مدرن و استثمار مواجه‌اند