گزینه وزیر دفاع در دولت بایدن و اولین نامزد سیاهپوست برای ریاست پنتاگون کیست؟

لوید استین
لوید استین Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

لوید استین، ۶۷ ساله، در صورت تائید مجلس سنای ایالات متحده نخستین فرد سیاهپوستی خواهد بود که به ریاست پنتاگون می‌رسد.

آگهی

جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا در نظر دارد لوید استین، فرمانده چهار ستاره و بازنشسته ارتش این کشور را به عنوان گزینه خود برای وزارت دفاع معرفی کند.

به این ترتیب لوید استین، ۶۷ ساله، در صورت تائید مجلس سنای ایالات متحده نخستین فرد سیاهپوستی خواهد بود که به ریاست پنتاگون می رسد.

رئیس جمهوری منتخب آمریکا در حالی لوید استین را به عنوان وزیر دفاع در کابینه خود برگزیده است که پیش از این از میشل فلورنوی، معاون پیشین پنتاگون به عنوان گزینه اصلی این سمت در دولت او یاد می شد. میشل فلورنوی در صورت انتخابش نخستین زنی می بود که به سمت وزارت دفاع آمریکا می رسید.

چهار منبع نزدیک به جو بایدن که نخواستند نامشان فاش شود انتخاب لوید استین به عنوان گزینه او برای سمت وزارت دفاع را تائید کرده اند. بنا به همین گزارش رئیس جمهوری منتخب آمریکا روز یکشنبه سمت وزارت دفاع را به لوید استین پیشنهاد کرد و او نیز این پیشنهاد را پذیرفت.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

انتظار می رود معرفی لوید استین به عنوان وزیر دفاع در دولت آینده ایالات متحده با مخالفت هایی در کنگره و پنتاگون روبرو شود. برخی از اعضای کنگره و مقامات وزارت دفاع بر لزوم فاصله گذاری مشخص بین سران نظامی وزارت دفاع و مدیریت غیرنظامی این وزارتخانه تاکید می کنند. لوید استین از آنجا که ۴۱ سال در ارتش خدمت کرده است احتمالا از نظر آنها گزینه مناسبی برای وزارت دفاع محسوب نمی شود.

پیش از این تنها جیمز متیس و جورج مارشال با سابقه فعالیت در رده های بالای ارتش آمریکا به وزارت دفاع رسیدند.

سوابق لوید استین چیست؟

لوید استین در سال ۱۹۷۵ میلادی از آکادمی نظامی «وست پوینت» در ایالت نیویورک فارغ التحصیل شد. او از ماه سپتامبر سال ۲۰۰۳ تا ماه اوت سال ۲۰۰۵ فرماندهی یکی از لشکرهای ارتش آمریکا در جریان جنگ افغانستان را برعهده داشت. او سپس بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶ در مقر ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) در ایالت فلوریدا فعالیت کرد. لوید استین بعدها در سال ۲۰۱۳ به فرماندهی سنتکام رسید و تا سال ۲۰۱۶ در این مقام مشغول به کار بود.

او پیش از رسیدن به فرماندهی سنتکام در سال ۲۰۰۶ به مقام سه ستاره سپهبد (Lieutenant General‎) رسید که یک رتبه پایین تر از مقام فرمانده (ژنرال) چهار ستاره محسوب می شود. وی در ماه فوریه سال ۲۰۰۸ به عنوان دومین مقام عالی رتبه نظامی آمریکا در عراق مشغول به کار شد. لوید استین در طول فعالیتش در عراق هدایت حدود ۱۵۲ هزار نظامی آمریکایی و ائتلاف تحت رهبری واشنگتن را برعهده داشت. او تا ماه دسامبر سال ۲۰۱۱ در عراق در حال خدمت بود.

باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۱۲ لوید استین را به عنوان فرمانده آتی سنتکام برگزید. لوید استین به این ترتیب به اولین فرمانده سیاهپوست سنتکام تبدیل شد. وی طی دوران فرماندهی خود در سنتکام بر عملیات ارتش آمریکا علیه داعش در سوریه و عراق نظارت داشت. لوید ااستین در ماه آوریل سال ۲۰۱۶ از ارتش آمریکا بازنشسته شد.

جو بایدن در مقام معاون رئیس جمهوری سابقه همکاری با لوید استین را بین سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها

بن‌بست مالی ترامپ برای پرداخت جریمه دادگاه؛ آیا اموال رئیس سابق کاخ سفید مصادره می‌شود؟

شهادت نادر فرماندهان ارشد آمریکایی؛ دولت بایدن مسئول «آشفتگی مرگبار» تخلیه نظامی افغانستان است