همه‌پرسی الزام شرکت‌ها به رعایت پادمان‌های جهانی در سوئیس برگزار می‌شود

معدن الماس در زیمبابوه
معدن الماس در زیمبابوه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان دیده‌بان حقوق بشر با استقبال از این تصمیم گفته است که رأی مثبت به این همه‌پرسی می‌تواند به بهبود زندگی بسیاری از کارگران و گروه‌های اجتماعی دیگر در سراسر جهان کمک کرده و شرکت‌های سوئیسی را درباره فعالیت خود مسئولیت‌پذیر و پاسخگو سازد.

آگهی

مردم سوئیس در یک همه‌پرسی شرکت می‌کنند که پرسش آن درباره ملزم ساختن شرکت‌های تجاری و تولیدی این کشور به رعایت پادمان‌های حقوق بشری و زیست محیطی مطابق معیارهای سازمان تجارت جهانی در کشورهای میزبان خواهد بود.

این همه‌پرسی قرار است روز یکشنبه ۲۹ نوامبر (۹ آذر) برگزار شود.

بسیاری از شرکت‌های سوئیسی با حضور در کشورهای مختلف جهان و با تشکیل زنجیره‌های تأمین کالا، مواد مورد نیاز برای شهروندان این کشور را استحصال و ارسال می‌کنند. اگر این همه‌پرسی رأی بیاورد، این شرکت‌ها ملزم خواهند بود که در طول زنجیره‌های تأمین، پادمان‌های مرتبط با حقوق بشر و محیط زیست در آن کشورها را رعایت کنند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

پادمان یا حفاظت در حقوق بین‌الملل، محدودیتی برای تجارت خارجی یا توسعه اقتصادی برای حفاظت از جوامع از آسیب‌های توسعه داخلی یا صنایع خانگی از رقابت خارجی است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر با استقبال از این تصمیم گفته است که رأی مثبت به این همه‌پرسی می‌تواند به بهبود زندگی بسیاری از کارگران و گروه‌های اجتماعی دیگر در سراسر جهان کمک کرده و شرکت‌های سوئیسی را درباره فعالیت خود مسئولیت‌پذیر و پاسخگو سازد.

تولیدکننذگان سوئیسی غالباً برخی کالاها و مواد اولیه خود را از کشورهای دور دست تهیه می‌کنند و این موضوع خطر نقض حقوق بشر در آن کشورها را افزایش می‌دهد.

دیده‌بان حقوق بشر در توضیح نمونه‌هایی از زنجیره ناسالم برای تأمین طلا و الماس که در برخی کشورها استحصال شده و به سوئیس می‌رسد، در وبسایت خود نوشته است: «برای مثال، طلا و الماسی را که به سوئیس وارد می‌شود در نظر بگیرید. در ونزوئلا، گروه‌های مسلح که معادن غیرقانونی طلا را در کنترل دارند از معدنچیان و مردم محلی سوء استفاده‌های وحشتناکی کرده و مجازات‌های وحشیانه‌ای از جمله قطع دست علیه آنان اعمال می‌کنند.»

این سازمان مردم‌نهاد با ذکر مثال‌های دیگری در این زمینه می‌نویسد: «در غنا، کودکان برای استخراج طلا در جاهای تنگ، کار پرخطری را انجام می‌دهند و در زیمبابوه، یک شرکت دولتی تولید الماس گروهی از مأموران امنیتی خصوصی را به کار گرفته که با افراد بومی متهم به استخراج الماس بدرفتاری می‌کنند و از جمله سگ‌های وحشی را به طرف‌شان رها می‌کنند.»

بر پایه دستورالعمل‌های سازمان ملل متحد شرکت‌ها مسئولیت دارند در زمینه تجارت و حقوق بشر و همچنین سایر هنجارهای بین‌المللی، این اطمینان را بدهند که در زنجیره‌های تأمین کالا، اجازه نقض حقوق دیگران را نداده و خود نیز مرتکب چنین کاری نمی‌شوند. آنها بايد رفتارهای ناقض حقوق بشر و محيط زيست را در زنجيره تامين خود شناسايی، پيشگيری و برطرف كنند و درمورد تلاش‌های خود در این زمینه‌ها گزارش عمومی بدهند.

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید با این حال شرکت‌ها به ندرت این اقدامات را انجام می‌دهند. تازه‌ترین ارزیابی‌های این سازمان از ۱۵ زنجیره تأمین از منابع اصلی مارک‌های جواهرات و ساعت‌های مختلف نشان می‌دهد که ردیابی کامل فعالیت بیشتر آنها در زمینه تهیه الماس، از جمله کارتیه، شوپارد و هری وینستون (سواچ) از نظر حقوق بشری امکان‌پذیر نیست زیرا آنها جزئیات کافی از این فعالیت‌ها منتشر نمی‌کنند و در نتیجه در مورد کار خود در محل منابع اولیه، پاسخگو نیستند.

به فلیپبورد یورونیوز فارسی بپیوندید

رعایت استانداردهای موجود به دست شرکت‌ها در بیشتر موارد به صورت داوطلبانه بوده است و این استانداردها نتوانسته است سوء استفاده از زنجیره‌های تأمین را به اندازه کافی محدود کند. دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که در نهایت، فقط قانون می‌تواند شرایط ضروری بازی برابر در این زمینه را فراهم کند.

قانون پیشنهادی مربوط به حقوق بشر در سوئیس همچنین می‌تواند به شکل قابل توجهی از زندگی کارگران و گروه‌های شغلی دیگر که در پایین‌دست زنجیره‌های تأمین در داخل این کشور کار می‌کنند، حمایت کند و راه را برای پاسخگو کردن هر چه بیشتر شرکت‌ها در سرتاسر اروپا و جهان باز کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دادگاه حقوق بشر اروپا سوئیس را به دلیل تحت فشار قرار دادن یک خبرنگار برای افشای نام منبعش محکوم کرد

دیده‌بان حقوق بشر: هزاران نفر با مشکلات «بهداشت روان» به غل و زنجیر کشیده‌ شده‌اند

مردم سوئیس در یک همه‌پرسی به قانون جدید علیه همجنس‌گرا هراسی رأی دادند