برکناری و استعفای دو رئیس جمهوری در یک هفته؛ مطالبه جوانان معترض پرویی چیست؟

تجمع جوانان معترض پرویی پس از استعفای رئیس جمهوری این کشور
تجمع جوانان معترض پرویی پس از استعفای رئیس جمهوری این کشور Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جوانان معترض پرویی پس از برکناری و استعفای دو رئیس جمهوری آن هم تنها ظرف مدت یک هفته اکنون تحقق خواست تغییر قانون اساسی و انجام اصلاحات گسترده در ساختار کنگره این کشور را در اعتراض‌های خیابانی ادامه‌دار خود دنبال می‌کنند.

آگهی

جوانان معترض پرویی پس از برکناری و استعفای دو رئیس جمهوری آن هم تنها ظرف مدت یک هفته اکنون تحقق خواست تغییر قانون اساسی و انجام اصلاحات گسترده در ساختار کنگره این کشور را در اعتراض‌های خیابانی ادامه‌دار خود دنبال می‌کنند.

هر چند انتصاب روز سه‌شنبه فرانسیسکو ساگاستی، قانونگذار لیبرال، به عنوان دومین رئیس جمهوری موقت پرو، آرامشی نسبی را در این کشور برقرار کرده اما خشم جوانان پرویی از آن چه «بی‌کفایتی و فساد گسترده سیاستمداران» عنوان می‌کنند، همچنان شعله‌ور است.

نسل جوان پرو در آستانه ۲۰۰ سالگی استقلال پرو خواستار انجام تغییرات بنیادی در کشور خود هستند. آنها معتقدند که باید مسیر نادرست کشور را با برگزاری رفراندوم قانون اساسی در سال آینده و همزمان با سالروز ۲۰۰ سالگی استقلال کشورشان تغییر دهند؛ مسیری که اخیرا معترضان شیلایی رفتند و به مقصد هم رسیدند.

مانوئل مرینو، رئیس جمهوری موقت پرو نیز روز یکشنبه(۱۵ نوامبر) و تحت فشار معترضان ناچار به استعفا از سمت خود شد. آقای مرینو که پیشتر رییس کنگره پرو بود، روز ۹ نوامبر یعنی یک روز پس از برکناری مارتین ویسکارا، رئیس جمهوری پیشین توسط کنگره هدایت دولت را تا زمان برگزاری انتخابات را پذیرفته بود.

جوانانی که بین ۲۰ تا ۳۴ سال سن دارند، نزدیک به ۴۰ درصد واجدان شرایط رای دادن را تشکیل می‌دهند. آنها در دورانی رشد کرده‌اند که پرو با اتکا به صادرات گسترده مواد معدنی رونق اقتصادی بالایی را تجربه کرده و همزمان گسترش ابزارهای ارتباطی در این کشور، سبک زندگی و مطالبه‌های آنها را در مقایسه با والدینشان به کلی دگرگون کرده است.

در چنین شرایطی وقوع رکود اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، مردم پرو و از جمله جوانان را از تحقق بسیاری از رویاهایشان که محصول دوران رونق بوده، نگران کرده است.

به طوری که نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها حدود ۹۰ درصد پرویی‌ها از کارآمدی کنگره این کشور ناامید شده‌اند و ۶۵ درصد آنها نیز مخالف تمام احزاب سیاسی موجود هستند.

بنابراین، جوانان معترض پرویی در گام جدید خود، افزون بر اصلاح قانون اساسی کشور، خواستار انجام تغییرات اساسی در ساختار و اعضای کنگره هستند. آنها به این باور رسیده‌اند که اعضای کنگره این کشور نیز دچار فساد و ناکارآمدی هستند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

اعتراض‌های خیابانی در پرو همزمان با برگزاری جلسه استیضاح مارتین ویسکارا، رئیس جمهوری پیشین این کشور در کنگره آغاز شد؛ جلسه‌ای که با صدور حکم برکناری او به اتهام «فساد» و «بی‌کفایتی اخلاقی» ختم شد ولی تظاهرات جوانان پرویی همچنان بدون پایان مشخصی ادامه دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

موج شادی در سانتیاگو پس از رای اکثریت به تغییر قانون اساسی شیلی

توزیع غذای رایگان میان بیکار شدگان گرسنه لیما

مقامات پرو در کارزاری تبلیغاتی سواحل لیما را از زباله پاکسازی کردند