بحران سیاسی و آشوب در پرو؛ رئیس جمهوری موقت هم استعفا داد

اعتراضات در پرو
اعتراضات در پرو Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یکی از کشته‌شدگان جوانی به نام جک پینتادو، ۲۲ ساله بود که ۱۱ گلوله به سرش اصابت کرد و دیگری جردن سوتلو ۲۴ ساله بود که با چهار تیری که به سینه اش خورد، کشته شد.

آگهی

بحران سیاسی در پرو، این کشور بدون رئیس جمهوری را به آستانه هرج و مرج و آشوب رسانده، به طوری که در این نخستین هفته، هنوز معلوم نیست چه کسی مدیریت کشور را در دست دارد.

مانوئل مرینو، رئیس جمهوری موقت پرو روز یکشنبه ۱۵ نوامبر (۲۵ آبان) زیر فشار اعتراضات عمومی از سمت خود استعفا داد. بعد از آن، نمایندگان کنگره (مجلس) این کشور نیز پس از برگزاری یک نشست اضطراری چند ساعته در پشت درهای بسته، در نخستین ساعات روز دوشنبه اعلام کردند که درباره انتخاب رئیس جمهوری موقت جدید به نتیجه نرسیده‌اند.

به فلیپبورد یورونیوز فارسی بپیوندید

مرینو روز ۹ نوامبر (۱۹ آبان) یعنی یک روز پس از برکناری مارتین ویسکارا، رئیس جمهوری پیشین توسط کنگره هدایت دولت تا زمان برگزاری انتخابات را پذیرفته بود. او تا پیش از آن ریاست کنگره را بر عهده داشت.

کنگره پرو از ماه سپتامبر روند استیضاح ویسکارا را آغاز کرده و در نهایت با اکثریت قاطع به برکناری او رأی داد. ویسکارا به دلیل مبارزه با فساد و اعمال برخی اصلاحات اقتصادی در کشور از محبوبیت خاصی برخوردار بود اما نمایندگان کنگره که غالبا مخالف او هستند، او را به «فساد» و «بی‌کفایتی اخلاقی» متهم کردند. 

تا کنون هیچ گونه اتهام رسمی و پرونده قضایی علیه ویسکارا تشکیل نشده و خود او نیز این اتهامات را در کرده است. اما نمایندگان کنگره می‌گویند او در زمانی که استاندار یک استان کوچک بوده، در دو قرارداد پروژه عمرانی، ۶۳۰ هزار دلار رشوه گرفته است.

ویسکارا دو سال پیش با شعار مبارزه در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شده بود. بسیاری از نمایندگان کنگره متهم به فساد و پولشویی هستند و ویسکارا قصد داشت تا با ایجاد برخی اصلاحات، مصونیت قضایی آنها را لغو کند.

اقدام کنگره در استیضاح ویسکارا از حدود یک هفته پیش موجی از خشم و اعتراض شدید را در این کشور آمریکای لاتین برانگیخته است. هزاران نفر برای اعتراض به این تصمیم به خیابان‌های پایتخت، لیما آمده و در نتیجه این اعتراضات و در جریان درگیری با پلیس چند نفر از معترضان کشته و زخمی شدند. پلیس پرو تا کنون اعتراضات را با خشونت بسیاری سرکوب کرده است.

انتخاب مرینو نیز مرهمی بر زخم پرو نبود، زیرا بسیاری از شهروندان پرویی به برخی انتصاب‌های او در کابینه به شدت اعتراض داشتند.

تنها در شامگاه شنبه در لیما دو نفر به دست مأموران کشته و بیش از ۱۱۰ نفر زخمی شدند. یکی از کشته‌شدگان جوانی به نام جک پینتادو، ۲۲ ساله بود که ۱۱ گلوله به سرش اصابت کرد و دیگری جردن سوتلو ۲۴ ساله بود که با چهار تیری که به سینه اش خورد، کشته شد.

ماریو بارگاس یوسا، نویسنده معروف جهانی و برنده جایزه نوبل با انتشار پیامی در توییتر، ضمن محکوم کردن سرکوب اعتراض مسالمت‌آمیز مردم به دست پلیس گفت: «دو جوان به شکلی احمقانه، به خاطر هیچ و پوچ و ناعادلانه قربانی شدند. این سرکوب که علیه تمام پرو است باید متوقف شود.»

آسوشیتدپرس
اعتراض در پروآسوشیتدپرس

قرار است کنگره پرو در نشست روز دوشنبه بار دیگر درباره جانشینی موقت رئیس جمهوری برکنار شده تصمیم بگیرد. بر اساس قانون اساسی پرو دو سناریو برای انتخاب رئیس جمهوری موقت در نظر گرفته می‌شود. نخست آن که کنگره در نهایت در مورد انتخاب یک نفر به جمع‌بندی برسد و دیگر آن که در صورت به نتیجه نرسیدن کنگره، دیوان عالی کشور در مورد انتخاب رئیس جمهوری موقت رأسا تصمیم بگیرد.

نمایندگان ابتدا روسیو سیلوا، یک وکیل، شاعر و سیاستمدار چپگرا را برای ریاست جمهوری موقت کشور پیشنهاد دادند، اما از ۱۱۹ قانونگذار تنها ۴۲ نفر به او رأی دادند. اگر او رأی می‌آورد، نخستین زنی می‌شد که در پرو به بالاترین مقام سیاسی این کشور می رسید.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

با آشوب و اعتراض گسترده‌ای که در حال حاضر در پرو جریان دارد، تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که احتمالا ممکن است هیچ انتخابی آتش خشم معترضان را فرو ننشاند. آنها می‌گویند نمایندگان کنگره خودشان فاسدند و برای منفعت خودشان رئیس جمهوری را برکنار کردند.

پرو در حالی در آستانه بحران سیاسی و هرج و مرج اجتماعی قرار گرفته که در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین کشورهای قربانی کرونا در جهان به شمار می‌رود. این کشور ۳۲ میلیونی با مجموع بیش از ۳۵ هزار و ۲۳۰ جان‌باخته، از نظر سرانه مرگ و میر ناشی از کرونا در جهان اول است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پرو؛ راهپیمایی در اعتراض به خشونت علیه زنان

دومین دور انتخابات ریاست جمهوری در پرو

کیکو فوجیموری برای پیروزی در دور دوم انتخابات پرو آماده می شود