پمپئو در گرجستان از برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در این کشور حمایت کرد

مایک پمپئو در گرجستان
مایک پمپئو در گرجستان Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در مرکز شهر تفلیس، هزاران نفر با تشکیل یک زنجیره انسانی، پوسترهایی را بالا برند که روی آن‌ها از از آمریکا تشکر کرده بودند: «آمریکا! به‌خاطر حمایت از آزادی ما متشکریم!». در این تجمع آن‌ها نسبت به آنچه «تقلب در انتخابات پارلمانی» می‌نامیدند، اعتراض کردند.

آگهی

هزاران نفر در گرجستان همزمان با سفر مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا به این کشور در اعتراض به نحوه برگزاری انتخابات اخیر پارلمانی در تفلیس تظاهرات کردند.

گرجستان یک کشور کوچک قفقاز جنوبی است که واشنگتن به‌طور سنتی تمام قد از آن با کمک‌های مخصوصا نظامی پشتیبانی می‌کند.

پمپئو در این سفر به نخست وزیر گرجستان گفت: «من متوجه درد و سختی مربوط به اشغال کشور شما [از سوی روسیه] هستم.» این سخن اشاره به روسیه دارد که پس از جنگ سال ۲۰۰۸، در دو منطقه جدایی طلب اوستیای جنوبی و آبخازیا نیروهای خود را مستقر کردند. روسیه استقلال این دو منطقه را به رسمیت شناخت.

پمپئو گفت که ایالات متحده آمریکا خواهان ادامه حمایت خود از گرجستان در ساختن نهادهایی برای اطمینان از برگزاری «انتخابات آزاد و عادلانه و تمام مواردی است که با بحث و گفت‌وگو و دموکراسی همراه است.»

اپوزیسیون گرجستان از این سفر استقبال کرد به طوریکه گیگا بوکریا، رهبر مخالفان به رویترز گفت: «گرجستان برای حمایت از امنیت و دموکراسی خود به مشارکت مداوم و فعال آمریکا برای عقب راندن حملات پوتین در این کشور مرزی نیاز دارد.»

در مرکز شهر تفلیس، پایتخت گرجستان هزاران نفر با تشکیل یک زنجیره انسانی، پرچم گرجستان را در دست داشتند و پوسترهایی را بالا برده بودند که روی آن‌ها از آمریکا تشکر کرده بودند: «آمریکا! به‌خاطر حمایت از آزادی ما متشکریم!». در این تجمع آن‌ها نسبت به آنچه «تقلب در انتخابات پارلمانی» این کشور می‌نامیدند، اعتراض کردند.

طبق نتایج رسمی اعلام شده، در انتخابات پارلمانی ۳۱ اکتبر گرجستان، حزب حاکم توانست ۴۸.۲۳ درصد آرا را کسب کند و در مقابل طبق نتایج اعلام شده حزب مخالفان دولت با نام جنبش ملی متحد تنها موفق به کسب ۲۷.۱۸ درصد آرا شد.

مخالفان حزب حاکم و طرفدارانش را به خرید رای، تهدید رای دهندگان و ناظران و انجام تخلفات در هنگام شمار آرا متهم می‌کنند. هشت حزب مخالف گفته‌اند که پارلمان را تحریم می‌کنند و خواستار برگزاری مجدد انتخابات هستند.

رهبران حزب حاکم اتهام ها را رد کرده‌اند و ناظران بین‌المللی نیز این انتخابات را رقابتی توصیف کرده‌اند که به آزادی‌های بنیادین احترام گذاشته شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتراضات گرجستان: پلیس با کشیدن نرده به دور پارلمان مانع معترضان شد

چرا حیات سیاسی نتانیاهو به جنگ غزه و حتی گسترش آن در منطقه گره خورده است؟

اکرم امام اوغلو، شهردار استانبول و شانس نخست پایان دادن به سلطنت اسلامگرایان در ترکیه کیست؟