ماکرون: شوکه شدن مسلمانان از کاریکاتورها قابل درک است اما توجیه کنندۀ خشونت نیست

Michel Euler
Michel Euler Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انتشار کاریکاتورهای محمد، پیامبر اسلام توسط مجله فکاهی شارلی ابدو تا کنون قربانیان بسیاری را در کشور فرانسه برجای گذاشته است. شارلی ابدو از معدود نشریات اروپایی محسوب می‌شود که نگاه طنز به شخصیت‌های مذهبی از ادیان مختلف جهان دارد و بارها کاریکاتور آنها را روی صفحه اول خود چاپ کرده است.

آگهی

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در مصاحبه با شبکه الجزیرۀ قطر اعلام کرد این را درک می‌کند که احتمالا مسلمانان از دیدن کاریکاتورهای محمد «شوکه شوند»؛ با این وجود تصریح کرد که این موضوع نمی‌تواند اعمال خشونت توسط آنها را توجیه کند.

آقای ماکرون در جریان این مصاحبه گفت: «من درک می‌کنم که ممکن است از دیدن این کاریکاتورها شوکه شویم؛ اما هرگز قبول نخواهم کرد که بتوانیم به این دلیل خشونت را توجیه کنیم. این وظیفه ماست که از آزادی‌ها و حقوق‌مان محافظت کنیم.»

انتشار کاریکاتورهای محمد، پیامبر اسلام توسط مجله فکاهی شارلی ابدو تا کنون قربانیان بسیاری را در کشور فرانسه برجای گذاشته است.
شارلی ابدو از معدود نشریات اروپایی محسوب می‌شود که نگاه طنز به شخصیت‌های مذهبی از ادیان مختلف جهان دارد و حتی بارها کاریکاتور این افراد را روی صفحه اول خود چاپ کرده است.

۵ سال پیش از این در ۷ ژانویه سال ۲۰۱۵ میلادی، چاپ کاریکاتوری از ابوبکر بغدادی، رهبر داعش در این نشریه منجر به حملۀ اسلامگرایان تندرو به دفتر این نشریه و درنهایت کشته شدن ۱۲ نفر شد. حامیان تروریست‌ها در این حمله، القاعده یمن و داعش بودند.

در سال جاری میلادی نیز در پی انتشار مجدد کاریکاتورهای محمد همزمان با آغاز جلسات رسیدگی به اتهامات ۱۴ فردِ متهم به همدستی با تروریست‌ها در جریان حمله به تحریریه شارلی ابدو، یک جوان پاکستانی ۱۸ ساله با ساطور به عابران در نزدیکی دفتر پیشین این نشریه حمله و دست‌کم ۲ نفر را زخمی کرد.

پس از آن نیز نمایش دوبارۀ این کاریکاتورها توسط معلمی ۴۷ ساله به نام ساموئل پاتی در کلاس درس، به قیمت جانش تمام شد و یک مهاجر اسلامگرای اهل چچن او را سر برید.

در سومین حملۀ خونین سال جاری میلادی، روز پنج‌شنبه ۲۹ اکتبر یک مهاجر اهل تونس در شهر نیس فرانسه به حاضران در یک کلیسا حمله کرد و الله‌اکبر گویان جان سه تن از آنها را گرفت.

با وجود واکنش‌های خونین اسلامگرایان تندرو به انتشار این کاریکاتورها، دولت فرانسه همچنان بر حمایت از اصول بنیادینی همچون آزادی بیان و آزادی مطبوعات تاکید دارد و کشورهای اروپایی نیز همبستگی خود را با دولت و مردم این کشور اعلام کرده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماکرون: روسیه و ترکیه به احساسات ضدفرانسوی در آفریقا دامن می‌زنند

حمله نیس؛ جوانان مسلمان فرانسوی از کلیسا محافظت می‌کنند

حمله با سلاح سرد در ایستگاه متروی پاریس؛ مظنون گواهینامه ایتالیایی به همراه داشت