ماکرون: روسیه و ترکیه به احساسات ضدفرانسوی در آفریقا دامن می‌زنند

رئیس‌جمهوری فرانسه
رئیس‌جمهوری فرانسه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ماکرون: «نباید ساده‌لوح باشیم. خیلی از کسانی که [به احساسات ضدفرانسوی] میدان می‌دهند، ویدئو می‌سازند و در رسانه‌های فرانسوی زبان حضور دارند از طرف روسیه یا ترکیه اجیر شده‌اند.»

آگهی

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز جمعه روسیه و ترکیه را متهم کرد که به احساسات ضدفرانسوی در قاره آفریقا دامن می‌زنند.

رئیس جمهوری فرانسه در جریان مصاحبه با هفته نامه فرانسوی زبان «آفریقای جوان» گفت که مسکو و آنکارا از احساس خشم «دوران پسا استعمار» در آفریقا سوءاستفاده می‌کنند. وی اظهار داشت: «نباید ساده لوح باشیم. خیلی از کسانی که [به احساسات ضدفرانسوی] میدان می‌دهند، ویدئو می‌سازند و در رسانه‌های فرانسوی‌زبان حضور دارند از طرف روسیه یا ترکیه اجیر شده‌اند.»

امانوئل ماکرون در بخشی از این گفتگو گفت که پاریس به دنبال «رابطه منصفانه» و «شراکت واقعی» با کشورهای آفریقایی است. او افزود که فرانسه و کشورهای آفریقایی نباید «اسیر» تاریخ گذشته روابط دوجانبه باشند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وقتی من تصمیم گرفتم که به اسلام افراطی حمله کنم سخنانم به طور گسترده از سوی اخوان المسلمین و همچنین ترکیه تحریف شد. ترکیه توانایی تاثیرگذاری بر بسیاری از افکار عمومی از جمله در مناطق صحرای بزرگ آفریقا را دارد.
امانوئل ماکرون
رئیس‌جمهوری فرانسه

به گفته رئیس جمهوری فرانسه اجلاس «فرانسه-آفریقا» که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در سطح جهان به تعویق افتاد ماه ژوئیه (تیر/مرداد) سال ۲۰۲۱ در شهر مونپولیه در جنوب فرانسه برگزار خواهد شد.

روابط فرانسه با ترکیه طی ماههای گذشته بر سر انتشار مجدد کاریکاتورهای نشریه «شارلی ابدو» از پیامبر اسلام، مناقشه در قفقاز بر سر منطقه ناگورنو-قره‌باغ و تنش بین آنکارا و آتن در شرق مدیترانه تیره شده است. امانوئل ماکرون در بخشی از مصاحبه خود با نشریه «آفریقای جوان» دولت ترکیه را متهم کرد که به «برداشت اشتباه» از موضع او در دفاع از آزادی بیان در فرانسه کمک کرده است.

رئیس جمهوری فرانسه گفت: «وقتی من تصمیم گرفتم که به اسلام افراطی حمله کنم سخنان من به طور گسترده از سوی اخوان‌المسلمین و همچنین ترکیه تحریف شد. ترکیه توانایی تاثیرگذاری بر بسیاری از افکار عمومی از جمله در مناطق صحرای بزرگ آفریقا را دارد.»

این سخنان امانوئل ماکرون در حالی بیان می‌شود که پاریس خواستار بازنگری کلی اتحادیه اروپا در روابط خود با آنکارا شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترکیه بر عزم خود برای خرید «اس ۴۰۰» با وجود تحریم آمریکا تاکید کرد

استعمار فرانسه؛ از «جنایت علیه بشریت» ماکرون تا «بدون پشیمانی» کستکس

ماکرون: شوکه شدن مسلمانان از کاریکاتورها قابل درک است اما توجیه کنندۀ خشونت نیست