کاریکاتور اردوغان در شارلی ابدو؛ ترکیه از راه قانونی و دیپلماتیک اقدام می‌کند

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در این بیانیه همچنین آمده است: «ما مبارزه علیه این اقدام گستاخانه و توهین‌آمیز همراه با سوء‌نیت را تا پایان با استدلال و قاطعیت ادامه خواهیم داد.»

آگهی

دولت ترکیه می‌گوید علیه «شارلی ابدو» اقدام قانونی ودیپلماتیک انجام خواهد داد زیرا کاریکاتور این مجله فکاهی فرانسوی حاوی «سوء‌نیت» و «توهین» بوده است.

چند روز پس از آن که یک معلم فرانسوی به دلیل نشان دادن کاریکاتورهای مجله شارلی ابدو از پیامبر اسلام در سر کلاس درس آزادی بیان، سر بریده شد، اکنون انتشار کاریکاتور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در همین مجله عصبانیت این کشور را برانگیخته و به اختلافات آنکارا و پاریس دامن زده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

شارلی ابدو روی جلد آخرین شماره خود کاریکاتوری از اردوغان را در حالی چاپ کرده که با شورت و زیرپوش نشسته و در حالی که نوشیدنی در دست دارد، چادر زنی را از پشت سر بالا گرفته است. زن محجبه زیر چادرش لخت است و بدنش دیده می‌شود. روی تصویر هم نوشته: «اردوغان در خانه خیلی با مزه است.»

در قسمت پایین همین کاریکاتور هم از زبان اردوغان که صورت خوشحال و ذوق‌زده‌ای دارد، نوشته شده: «یا پیغمبر!» 

انتشار این کاریکاتور واکنش‌های گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت و کار به واکنش رسمی هم کشید. روز چهارشنبه ۲۸ اکتبر (۷ آبان) اداره ارتباطات ترکیه با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرد: «مردم ما شک نداشته باشند که تمام اقدامات قانونی و دیپلماتیک لازم علیه (عاملان چاپ) کاریکاتور مورد نظر برداشته خواهد شد.»

در این بیانیه همچنین آمده است: «ما مبارزه علیه این اقدام گستاخانه و توهین‌آمیز همراه با سوء‌نیت را تا پایان با استدلال و قاطعیت ادامه خواهیم داد.»

عبدالحمید گل، وزیر دادگستری ترکیه نیز به خبرنگاران گفت که هماهنگی تمامی اقدامات لازم در این زمینه با مقامات مربوطه هماهنگ شده است. رسانه‌های دولتی ترکیه گزارش دادند که دادستانی ترکیه تحقیق درباره مسئولان و گردانندگان مجله شارلی ابدو را آغاز کرده‌اند.

مقامات ارشد ترکیه نیز این کاریکاتور را محکوم کردند. ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت که با بیان این که شارلی ابدو با چاپ کاریکاتور اردوغان، «احترام هیچ یک از اعتقادات، مقدسات و ارزش‌ها را نگه نداشته است». وی افزود: «ابتذال و بی‌اخلاقی خود را نشان داده و این کاریکاتور را نمی‌توان مصداق آزادی بیان دانست.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

فخرالدین آلتون، مدیر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه با تأکید بر این که «برنامه ضد اسلامی ماکرون در حال به ثمر رسیدن است» در توییتر نوشت: «ما تلاش مشمئزکننده این نشریه برای گسترش نژادپرستی و نفرت فرهنگی را محکوم می‌کنیم.»

اردوغان در روزهای سوم و چهارم آبان دست کم دوبار به شدت از ماکرون انتقاد و به او توصیه کرده بود «تست سلامت عقل» بدهد. دولت فرانسه در واکنش به این اظهارات، سفیر خود در آنکارا را به پاریس فراخواند. اردوغان همچنین روز دوشنبه خواستار تحریم محصولات فرانسوی شد. او پیش از این از خیرت ویلدرز، رهبر حزب راست افراطی هلند به دلیل انتشار دو کاریکاتور در توییترش شکایت کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طراح سوئدی که کاریکاتور پیامبر اسلام را کشیده بود در تصادف جان باخت

اردوغان: رویداد پارک گزی تکرار نمی‌شود، اعتراضات دانشگاه بغازیچی را مهار می‌کنیم

وزیر خارجه چین: تصور آمریکا از چین غیرواقعی است و واشنگتن به وعده‌هایش عمل نمی‌کند