پیامدهای انتشار کاریکاتور پیامبر اسلام؛ آیا فاصله میان جهان اسلام و فرانسه عمیق می‌شود؟

اعتراض مسلمانان بنگلادشی به رئیس جمهور فرانسه
اعتراض مسلمانان بنگلادشی به رئیس جمهور فرانسه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عدم تقبیح انتشار کاریکاتور پیامبر اسلام توسط رئیس جمهور فرانسه، خشم مسلمانان را به دنبال داشت به گونه‌ای که تظاهرکنندگان در چندین کشور اسلامی مانند ترکیه، پاکستان و بنگلادش خواستار تحریم مصولات فرانسوی و تخریب سفارتخانه‌های فرانسه در کشورهایشان شدند.

آگهی

ده‌ها هزار مسلمان در سراسر دنیا با پرپایی تظاهرات به سخنان امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه که از انتشار کاریکاتورهای «هر شخصی از جمله پیامبر اسلام» دفاع کرده بود، اعتراض کردند.

آقای ماکرون در پی به قتل رسیدن یک معلم فرانسوی با تأکید بر مبارزه کشورش با «اسلامی گرایی افراطی»، گفته بود که فرانسه از کاریکاتورها و نقاشی‌ها دست نمی‌کشد.

ساموئل پاتی، معلم فرانسوی در پی نشان دادن کاریکاتوری از پیامبر اسلام که در مجله «شارلی ابدو» چاپ شده بود، به دست یک اسلامگرای تندرو در حومه پاریس به قتل رسید.

عدم تقبیح انتشار کاریکاتور پیامبر اسلام توسط رئیس جمهوری فرانسه، خشم مسلمانان را به دنبال داشت به گونه‌ای که تظاهرکنندگان در چندین کشور اسلامی مانند ترکیه، پاکستان و بنگلادش خواستار تحریم محصولات فرانسوی و تخریب سفارتخانه‌های فرانسه در کشورهایشان شدند.

احساسات ضد مسلمانان در هند

در حالی که مسلمانان سراسر دنیا در مورد اظهارات رئیس جمهور فرانسه در مورد اسلام و تصویر پیامبر اسلام تظاهرات می‌کنند و خواستار تحریم محصولات فرانسوی شده‌اند، هشتگ‌هایی با مضامین متفاوت در هند که اکثریت جمعیت این کشور را هندوها تشکیل می دهند، محبوبیت یافته است.

روز دوشنبه و سه شنبه هزاران کاربر توئیتر هندی همبستگی خود را با فرانسه اعلام کردند. «من در کنار فرانسه می‌ایستم»و «ما در کنار فرانسه می ایستیم» از محبوب‌ترین هشتگ‌های میان کاربران هندی بود.

همچنین جمعی از شهروندان هندی در کشوری که اظهارت ضد مسلمانان از زمان به قدرت رسیدن حزب دست راستی بهاراتیا جاناتا در سال ۲۰۱۴ تشدید شده است در حمایت از رئیس جمهور فرانسه تجمع کردند.

مدتی پیش هند ۵ جنگنده فرانسوی «رافال» به عنوان اولین قسمت از معامله بحث برانگیز ۹.۴ میلیلارد دلاری که سال ۲۰۱۶ با فرانسه امضا کرده بود دریافت کرد.

حمایت هندوها از مواضع رئیس جمهور فرانسه در خصوص مسلمانان در حالی مطرح می‌شود که نارندرا مودی، نحست وزیر هند در پی وضع قانون شهروندی جنجالی که گفته می‌شود به جمعیت مسلمان بی‌توجه است، به اتخاذ سیاست‌های ضد مسلمانان متهم شده است.

دولت هند از اصلاحیه قانون شهروندی حمایت می‌کند و می‌گوید که هدف از این قانون، حمایت از اقلیت‌های تحت پیگرد در کشورهای همسایه مانند پاکستان، افغانستان و بنگلادش است.

اوایل سال جاری و در پی برگزاری تظاهرات‌هایی در هند، ده‌ها مسلمان کشته و هزاران نفر آواره شدند. صاحب نظران سیاسی از این حادثه به عنوان «بدترین خشونت مذهبی» یاد می‌کنند. پس از خشونت‌های دهلی نو بسیاری از مسلمانان بر اساس قانون سختگیرانه ضد تروریسم متهم و زندانی شدند.

همچنین از سال ۲۰۱۴ ده‌ها نفر از مسلمانان هندی به ظن کشتار گاو که برای هندوها مقدس است توسط اوباش هندو زجزکش شدند؛ به گونه‌ای که تعدادی از فعالان حقوقی از هند به دلیل اهمال در میزان محکومیت‌های موارد جرایم نفرت علیه مسلمانان انتقاد می‌کنند.

با این حال شواهد حکایت از آن دارد که پس از اعلام نظر آقای ماکرون مبنی بر اینکه از انتشار کاریکاتورها در فرانسه عقب نشینی عقب نشینی نمی‌کند، میان دولتمردان فرانسوی و ملت‌های مسلمان فاصله ایجاد شده است.

ده‌ها هزار بنگلادشی که پلیس میزان آنها را ۴۰ هزار نفر تخمین زده است روز سه شنبه پس از برگزاری یک راهپیمایی تلاش کردند تا به سمت سفارت فرانسه در داکا حرکت کنند که نیروهای انتظامی مانع نزدیک شدن آنان به ساختمان سفارتخانه شدند.

همچنین اظهارات رئیس جمهور فرانسه منجر به رویارویی دیپلماتیک میان آنکارا و پاریس شده است. ایران نیز با احضار کاردار موقت فرانسه در تهران، به اظهارات آقای ماکرون اعتراض کرد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برنامه دانمارک برای مبارزه با خودسانسوری معلمان: باید درباره کاریکاتورهای محمد و هولوکاست صحبت کرد

دولت فرانسه به دنبال مقابله با نفوذ «چپ اسلامگرا» در مراکز آموزش عالی است

اتحادیه اروپا به دنبال ایجاد نهادی برای آموزش امامان جماعت است