جنگ لفظی ناوالنی و کرملین؛ از همکاری با سیا تا آمریت پوتین در مسمومیت

الکسی ناوالنی
الکسی ناوالنی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس دوما نیز ضمن اشاره به احتمال سازماندهی و طراحی ماجرای مسمومیت الکسی ناوالنی گفت که این اظهارات تنها می‌تواند ماحصل برنامه ریزی سرویس‌های ویژه کشورهای غربی باشد.

آگهی

روسیه اتهام‌های مطرح شده از سوی الکسی ناوالنی در خصوص نقش مستقیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور در مسمومیت وی را بی اغیرقابل قبول خواند وی را به همکاری با سازمان اطلاعاتی آمریکا متهم کرد.

دیمتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین که روز پنجشنبه با خبرنگاران سخن می‌گفت ضمن محکوم کردن آنچه وی اظهارات «توهین‌آمیز» و «بی اساس» الکسی ناوالنی علیه ولادمیر پوتین خواند، مدعی شد که «سرویس‌های مخفی غربی» از جمله سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده، سیا با این مخالف دولت روسیه همکاری می‌کنند.

کرملین در حالی چنین واکنش تندی را به اظهارات الکسی ناوالنی نشان داده که سرسخت‌ترین مخالف ولادیمیر پوتین پیش‌تر رئیس جمهوری روسیه را مسئول اصلی مسموم شدن خود معرفی کرده بود.

از سوی دیگر ویچسلاو والودین، رئیس پارلمان روسیه، دوما نیز در واکنش به اتهامات مطرح شده از سوی الکسی ناوالنی بر ضد ولادیمیر پوتین گفت که «رئیس جمهوری روسیه فردی است که جان وی را نجات داده و طرح چنین اتهاماتی بی شرمانه است.»

رئیس دوما همچنین به نوعی ضمن اشاره به احتمال سازماندهی و طراحی ماجرای مسمومیت الکسی ناوالنی گفت که این اظهارات تنها می‌تواند ماحصل برنامه ریزی سرویس‌های ویژه کشورهای غربی باشد. آقای والودین تاکید کرد که در روسیه همه از خلبانان و پزشکان گرفته تا رئیس جمهوری برای نجات جان الکسی ناوالنی تلاش کردند.

الکسی ناوالنی،‌ منتقد ولادیمیر پوتین ماه گذشته میلادی حین یک پرواز داخلی به مقصد مسکو دچار ناراحتی وخیم جسمانی شد و پس از انتقال به بیمارستان گفته شد که به کما رفته است.

دولت آلمان، کشوری که الکسی ناوالنی به درخواست نزدیکان و وکلایش برای مداوا و نیز تشخیص علت بیماری به آنجا منتقل شد پیش‌تر با استناد به نتایج آزمایش‌های دقیق پزشکی تایید کرده بود که رهبر اپوزیسیون روسیه با یک عامل عصبی از نوع «نوویچوک» مسموم شده است.

آلمان معتقد است که مسمومیت آقای ناوالنی با هدف کشتن وی صورت گرفته است. برلین تهدید کرده که در صورت عدم دریافت توضیحات مقامات روسیه و همکاری نکردن مسکو در این پرونده از پروژه مشترک انتقال گاز روسیه به اروپا کنار خواهد کشید.

کرملین پس از انتشار گزارش مقام‌های آلمانی و طرح ادعای مسموم شدن الکسی ناوالنی با گاز سمی «نوویچوک» گمانه‌زنی‌های موجود درباره دست داشتن مسکو در این ماجرا را بی اساس خواند.

ناوالنی اواخر ماه سپتامبر در گفتگویی اعلام کرده بود که جان خود را مدیون خلبان هواپیمایی است که پس از بی‌هوش شدن وی فرود اضطراری کرده بود. ناراضی روس تاکید کرده بود که نقشه مسمومیت قبل از پرواز طراحی و با هدف به قتل رساندن وی به اجرا گذاشته شد.

مقامات روس در حالی مدعی هستند که تمام تلاش‌ها برای نجات جان الکسی ناوالنی در داخل کشور صورت گرفته که سخنگوی این چهره اپوزیسیون به تازگی خبر از توقیف اموال وی در روسیه داده است.

منتقد سرسخت ولادیمیر پوتین به تازگی از بیمارستان مرخص شده و خبر از بهبودی کامل حال خود داده است. کرملین در واکنش به خبر مرخص شدن الکسی ناوالنی اعلام کرده بود که وی در صورت تمایل مشکلی برای بازگشت به کشور ندارد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه؛ عاملان تهمت و افترا در اینترنت زندانی می‌شوند

اتحادیه اروپا چند چهره نزدیک به کرملین را تحریم کرد

اولین مصاحبه یولیا ناوالنایا همسر الکسی ناوالنی؛ از چگونگی شنیدن خبر مرگ او تا انتقاد از غرب