«اختلاس‌ در کشورهای در حال توسعه منبع اصلی شریان جهانی پول کثیف است»

Euros and US dollar bills taken in Godewaersvelde, Northern France
Euros and US dollar bills taken in Godewaersvelde, Northern France Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران جستجوگر(ICIJ) با انتشار تازه‌ترین گزارش خود در مورد روند پولشویی در جهان اعلام کرد که مبالغ هنگفتی از پول‌های کثیف همچنان از طریق شبکه بانکی در حال تبادل و انتقال است.

آگهی

کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران جستجوگر(ICIJ) با انتشار تازه‌ترین گزارش خود در مورد روند پولشویی در جهان اعلام کرد که مبالغ هنگفتی از پول‌های کثیف همچنان از طریق شبکه بانکی در حال تبادل و انتقال است.

مطابق تحقیق مشترکی که توسط پایگاه خبری «بازفید نیوز»(Buzzfeed News) و کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران جستجوگر(ICIJ) انجام شده، بانک‌های معتبر و بزرگ جهان با وجود هشدارهای کارکنان خود همچنان در حال کمک به گردش ارقام کلان حاصل از قاچاق مواد مخدر و اختلاس‌های انجام شده در کشورهای در حال توسعه هستند.

این تحقیق با همکاری ۱۰۸ رسانه بین‌المللی فعال در ۸۸ کشور جهان صورت گرفته و بر بررسی هزاران گزارش فعالیت مالی مشکوک که توسط بانک‌های سراسر جهان به بخش مبارزه با تخلف‌های مالی و پولشویی وزارت خزانه داری آمریکا ارسال شده، متکی است.

رسانه آمریکایی «بازفید نیوز» در مقدمه این گزارش تحقیقی نوشته است که این اسناد که توسط بانک‌ها تهیه شده و روز از چشم مردم با دولت آمریکا در میان گذاشته شده است، شامل ضمانت‌ها و اعتبار‌‌های بانکی است که به سهولت از سوی متهمان به پولشویی قابل استفاده بوده است.

این اسناد شامل ۲ تریلیون دلار پول کثیف است که بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۷ در شبکه بانکی جهان گردش داشته است.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که ۵ بانک مهم جهان از جمله اچ‌اس‌بی‌سی، جی‌پی مورگان چِیز،استاندارد چارترد، دویچه بانک و بانک نیویورک مِلون حتی پس از پیگرد قانونی مجرمان پولشویی به نقل و انتقال سپرده‌های آنها ادامه داده‌اند.

این گزارش تحقیقی در پایان تصریح کرده که شبکه‌های پول‌های کثیف به شریان‌های حیاتی اقتصاد جهانی تبدیل شده‌اند و مقام‌های آمریکا نیز قدرت لازم برای قطع این شریان‌ها را ندارند.

تاکنون از میان بانک‌های متهم شده در این گزارش، دویچه بانک آلمان به آن واکنش نشان داده و با صدور بیانیه‌ای اغراض تهیه کنندگان آن را مشکوک خوانده و تاکید کرده که این بانک با اختصاص منابع قابل توجهی همواره در تلاش برای تقویت کنترل‌های خود بوده و همواره نسبت به شناسایی پول‌های کثیف متعهد بوده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رسوایی فروش گذرنامه در کومور؛ رئیس جمهوری سابق به حبس ابد محکوم شد

نماینده پارلمان بریتانیا: لندن در برابر گردش پول‌های کثیف روسیه در بی‌ثباتی اروپا مسئول است

سه حرکت هوشمندانه در دهه ۲۰ زندگی‌تان انجام دهید تا پول‌دارتر و موفق‌تر شوید