۹ هزار پناهجوی موریا در اردوگاه جدید اسکان داده شدند

مهاجران در صف ورود به اردوگاهی جدید در جزیره لسبوس یونان هستند
مهاجران در صف ورود به اردوگاهی جدید در جزیره لسبوس یونان هستند Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شش پناهجوی افغان به آتش ‌زدن اردوگاه موریا متهم شده‌اند که چهار نفر آن‌ها قرار است امروز شنبه ۱۹ سپتامبر (۲۹ شهریور) در برابر قاضی تحقیق حاضر شوند.

آگهی

طبق گفته وزیر مهاجرت یونان تا کنون ۹ هزار پناهجو از ۱۲ هزار و ۷۰۰ نفری که در اثر آتش‌سوزی ۱۰ روز پیش اردوگاه موریا سرپناه خود را از دست داده بودند، در یک اردوگاه موقت جدید در جزیره لسبوس این کشور، اسکان داده شدند.

این اردوگاه طبق گفته مقام‌های یونانی بین ۸ تا ۱۰ هزار نفر ظرفیت دارد و با سرعت در محلی که پیش از این میدان تیراندازی بوده است و در سه کلیومتری بندر میتلین ایجاد شده است.

شش پناهجوی افغان به آتش‌ زدن اردوگاه موریا متهم شده‌اند که چهار نفر آن‌ها قرار است امروز شنبه، ۱۹ سپتامبر (۲۹ شهریور) در برابر قاضی تحقیق حاضر شوند.

پناهجویان اردوگاه موریا، در این مدت در حاشیه جاده موریا به میتلین روی آسفالت، در ساختمان‌های متروکه یا مزارع، روزها و شب‌های خود را سپری کردند. پلیس یونان پس از آنکه اعلام شد، اردوگاه جدید آماده است، در عملیات پاکسازی صبح پنجشنبه گذشته، چادر به چادر پناهجویان سرگردان در خیابان‌ را از خواب بیدار و به سوی اردوگاه جدید هدایت می‌کرد.

آسوشیتدپرس
پناهجویان اردوگاه موریا که پس از آتش سوزی در این اردوگاه در کنار جاده چادر زدندآسوشیتدپرس

با این حال بسیاری از مهاجران، از اینکه بار دیگر به شرایطی مشابه شرایط اردوگاه موریا برگردند دچار وحشت هستند. پلیس روز پنجشنبه پناهجویانی را که از رفتن به ارودگاه جدید امتناع می‌کردند، تهدید کرد که به پرونده پناهندگی آن‌ها رسیدگی نخواهد شد.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل نیز در واکنش به ایجاد ارودگاه جدید برای پناهجویان ساکن در موریا گفت که از آن به‌عنوان یک «راه حل موقت» حمایت می‌کند. این نهاد تاکید کرد که این اردوگاه تنها برای اسکان اضطراری پناهجویان مناسب است و نمی‌توان برای مدت طولانی پناهجویان در آنجا نگهداری کرد.

کمیساریای عالی پناهندگان از یونان خواست که آینده این مکان را مشخص کند.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، هر پناهجو در بدو ورود به اردوگاه جدید مورد آزمایش کووید-۱۹ قرار می‌گیرد و طبق گزارش وزارت مهاجرت یونان تا کنون ۲۱۴ مورد ابتلا به کرونا در بین مهاجران گزارش شده است.

اردوگاه موریا شامگاه هشتم سپتامبر طعمهٔ حریق شد و بسیاری از بخش‌های آن سوخت و حدود ۱۳ هزار مهاجر ساکن آن بی‌سرپناه شدند. موریا بزرگترین اردوگاه مهاجران و پناهجویان در اروپا به‌ شمار می‌رود که ۵ سال پیش در اوج بحران مهاجرت به اروپا راه‌اندازی شد. سازمان ملل متحد و نهادهای مدافع حقوق بشر بارها دربارهٔ وضعیت وخیم و غیرانسانی این اردوگاه هشدار داده‌ بودند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتقال پناهجویان موریا یک هفته پس از آتش‌سوزی

پنج پناهجو به اتهام آتش زدن اردوگاه موریای یونان بازداشت شدند

روایت تکان‌دهنده مهاجران از فاجعه غرق شدن لنج؛ «تلاش نافرجام گارد ساحلی یونان حادثه را رقم زد»