ماکرون برای پیگیری اصلاحات در لبنان دوباره وارد بیروت شد

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در سفر بیروت
امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در سفر بیروت Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خبر دیدار آتی رئیس جمهوری فرانسه از بیروت ساعاتی پس از انتخاب مصطفی ادیب به نخست‌وزیری لبنان اعلام شد.

آگهی

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه برای دومین بار از زمان انفجار مرگبار در بندر بیروت، وارد پایتخت لبنان شد.

ماکرون در طی این دیدار ۲۴ ساعته، قصد دارد اصلاحات مد نظر خود با هدف بیرون کشیدن این کشور کوچک خاورمیانه از ورطه مالی را پیگیری کند.

وی به محض ورود به فرودگاه بیروت از جمله اهداف اصلی خود از این دیدار را نظارت و پیگیری اوضاع لبنان پس انفجار اخیر و نظارت بر کمک‌های بین‌المللی و نیز پیگیری اصلاحات سیاسی در این کشور عنوان کرد.

دیدار رئیس جمهوری فرانسه از بیروت ساعاتی پس از اعلام انتخاب مصطفی ادیب به نخست‌وزیری لبنان آغاز شد. ادیب که روز دوشنبه با کسب رأی اکثریت مجلس مأمور تشکیل دولت در این کشور بحران‌زده شد، گفته قصد دارد در کشورش دست به اصلاحات گسترده بزند.

رئیس جمهوری فرانسه در آستانه سفر به لبنان خطاب به مردم این کشور در توییتر به دو زبان عربی و فرانسوی نوشت: «شما لبنانی‌ها برادران فرانسویان هستید. چون به شما قول داده بودم به بیروت بازگشتم تا به یاری شما، به موضوع کمک اضطراری و به فراهم کردن شرایط ثبات و بازسازی بپردازیم.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ماکرون در این سفر از سیاستمداران لبنانی خواهد خواست تا پیش از دریافت کمک‌های مالی بین‌المللی، اصلاحات مورد نظر حمایت‌کنندگان برای دفع فساد و ولخرجی در کشورشان را اعمال کنند. او که پیش از این به دنبال انفجار مهیب در بندر بیروت در روز ۶ اوت (۱۶ مرداد) نیز به لبنان سفر کرده بود، در واکنش به جمعیت خشمگینی که علیه سیاستمداران لبنانی شعار می‌دادند وعده داد که کمک‌ها به «دستان فاسد» نخواهد رسید.

او همچنین پس از دیدار با میشل عون، رئیس جمهوری لبنان، هنگام بازگشت در فرودگاه گفته بود: «اگر اصلاحات انجام نشود لبنان همچنان غرق خواهد شد».

حادثه انفجار صدها تن نیترات آمونیوم در عصر روز ۴ اوت (۱۴ مرداد) در بندر بیروت به کشته شدن دست کم ۲۲۰ نفر و زخمی شدن نزدیک به ۷ هزار نفر انجامید. بسیاری از لبنانی‌ها می‌گویند انفجار بندر بیروت حاکی از غفلت و فساد در نظام سیاسی لبنان است.

حکومت لبنان تا کنون در حل مشکلات اقتصادی و نجات ارزش پول کشور از سقوط در برابر دلار ناکارآمد و ناتوان بوده است. وضعیت فجیع اقتصادی به اعتراض‌های گسترده‌ای از سال میلادی گذشته تا کنون انجامیده و بحران‌های سیاسی در کشور نیز مزید بر علت شده است. فساد مالی و رانت‌خواری سیاستمداران لبنانی آتش اعتراض‌ها را تیزتر کرده و بیشتر معترضان خواستار برکناری تمام اعضای طبقه حاکم هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تلاش رئیس سازمان جاسوسی فرانسه برای پیگیری اهداف ماکرون در لبنان

ماکرون در بیروت: زمان مسئولیت‌ پذیری رهبران لبنان فرا رسیده است

حزب‌الله به تلافی حمله به عمق خاک لبنان ۶۰ راکت کاتیوشا به سمت اسرائیل شلیک کرد