دو مامور پلیس یک روز پیش از سالگرد استقلال هند در کشمیر کشته شدند

کشته شدن دو پلیس در کشمیر
کشته شدن دو پلیس در کشمیر Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این حمله چند روز پس از اولین سالگرد لغو اختیارات خودگردانی مشروط کشمیر انجام می شود، اصلاحاتی که دولت هند مدعی است که با هدف ارتقاء توسعه و نزدیکی بیشتر این منطقه به کشور صورت گرفته است.

آگهی

رویترز روز جمعه به نقل از یک منبع آگاه در کشمیر از کشته شدن دو مامور پلیس هند در جریان حمله به گروهی از نیروهای امنیتی در این ناحیه خبر داد.

این حمله برغم تشدید تدابیر امنیتی در این منطقه مسلمان نشین و مورد مناقشه میان هند و پاکستان و یک روز پیش از استقلال هند صورت گرفته است.

دولت نارندرا مودی، نخست وزیر ناسیونالیست هند سال گذشته در آستانه جشن‌های استقلال این کشور اختیارات اندک خودگردانی اعطا شده به این منطقه را لغو کرد و امسال نیز از ابتدای ماه اوت برای پیشگیری از برگزاری هرگونه تجمع اعتراض‌آمیز و کنترل شرایط، با استقرار نیروهای امنیتی و وضع مقررات ویژه آمد و شد تدابیر امنیتی را تشدید کرد.

در گزارش رویترز به نقل وی‌جی کومار، رئیس پلیس کشمیر آمده است: «گروهی از شبه نظامیان به گروهی از ماموران پلیس که در حال انجام وظیفه در یکی از محله‌های شهر سرینگر (مرکز دولت ایالتی جامو و کشمیر) بودند، آتش گشودند.»

رئیس پلیس کشمیر همچنین با اعلام اینکه پیش‌تر اطلاعاتی در باره احتمال حمله به نیروهای امنیتی دریافت کرده بود، یادآور شد که ماموران پلیس در یک معبر باریک هدف حمله شبه‌نظامیان قرار گرفتند.

به گفته آقای کومار مهاجمان شناسایی شده‌اند و پس از محاصره محله‌ای که حمله در آن واقع شده تحقیقات برای روشن شدن جزئیات بیشتر این ماجرا و دستگیری عاملان حمله آغاز شده است.

Mukhtar Khan/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved
حمله شبه نظامیان به گروهی از ماموران پلیس در کشمیرMukhtar Khan/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved

این حمله چند روز پس از اولین سالگرد لغو اختیارات خودگردانی مشروط کشمیر انجام می شود، اصلاحاتی که دولت هند مدعی است که با هدف ارتقاء توسعه و نزدیکی بیشتر این منطقه به کشور صورت گرفته است.

این در حالست که بسیاری از شهروندان در کشمیر و نیز دولت پاکستان لغو اختیارات ویژه در این منطقه مورد مناقشه را گامی دیگر در جهت از بین بردن حقوق مسلمانان توسط دولت ناسیونالیست هند دانسته و آنرا محکوم می‌کنند.

دهلی‌نو و اسلام‌آباد از سال ۱۹۴۷ میلادی، زمان پایان استعمار بریتانیا بر هند تاکنون بر سر مالکیت بر منطقه کشمیر با یکدیگر اختلاف دارند. هر دو کشور برغم ادعای مالکیت بر کل این منطقه تنها بر بخشی از آن حاکمیت دارند.

سه دهه مناقشه و ناآرامی که هند پاکستان را به تحریک و سازمان‌دهی آن در کشمیر متهم می‌کند تاکنون بیش از ۵۰ هزار کشته برجای گذاشته است.

هند شنبه پانزدهم اوت/ بیست و پنجم مرداد روز استقلال خود را جشن می گیرد.

به توئیتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بیش از ۷ دهه نزاع و تنش؛ ریشه اختلافات تاریخی در کشمیر در چیست؟

هند در اعتراض به موضع‌گیری اردوغان درباره کشمیر سفیر ترکیه را احضار کرد

چین تصمیم هند به تقسیم جامو و کشمیر را به باد انتقاد گرفت