فرمان آزادی آخرین ۴۰۰ زندانی طالبان امضاء شد؛ مذاکرات بین‌الافغانی آغاز می‌شود

زندانیان طالبان
زندانیان طالبان Copyright یورونیوز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، روز دوشنبه، ۲۰ اسد/مرداد (۱۰ اوت) فرمان آزادی آخرین ۴۰۰ زندانی طالبان را نیز امضاء کرد.

آگهی

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، روز دوشنبه، ۲۰ اسد/مرداد (۱۰ اوت) فرمان آزادی آخرین گروه ۴۰۰ نفره از زندانیان طالبان را امضاء کرد.

رئیس جمهوری افغانستان در حالی تن به امضای مهم‌ترین خواست طالبان برای شرکت در مذاکرات بین افغانی داده که پیش‌تر زندانیان باقی مانده طالبان را «خطرناک» خوانده و با آزادی آنها مخالفت کرده بود.

آقای غنی در نهایت اعلام کرده بود که در صورت موافقت لویه جرگه فرمان آزادی زندانیان یاد شده را امضا خواهد کرد.

آزادی این زندانیان که تعداد آنها حدود ۴۰۰ نفر اعلام شده و عمدتا به جرائمی سنگین از قبیل قتل، تجاوز و اقدامات تروریستی متهم هستند از جمله پیش‌ شرط‌های گروه طالبان برای گفتگوهای رو در رو با دولت افغانستان و شرکت در مذاکرات بین افغانی جهت دستیابی به صلح در این کشور عنوان شده بود.

منابع موثق در کابل و همچنین رسانه‌های بین‌المللی شامگاه دوشنبه تایید کردند که فرمان آزادی این دسته از زندانیان طالبان توسط رئیس جمهوری افغانستان امضا شده است.

بدین ترتیب زندانیان «خطرناک» طالبان درحالی با فرمان اشرف غنی از بند رها می‌شوند که تصمیم برای آزادی این افراد روز یکشنبه در جریان نشست لویه جرگه مشورتی در کابل نهایی شده بود.

در قطعنامه‌ای که اعضای لویه جرگه برای تایید آزادی زندانیان باقی مانده طالبان به تصویب رساندند،‌ ضمن تاکید بر دستایبی به «صلح‌پایدار و با عزت که منجر به امنیت و ثبات در کشور شود»، از این تصمیم به عنوان راهکاری برای «رفع موانع جهت آغاز مذاکرات صلح، قطع خون‌ریزی و رعایت مصلحت و خیر عام» یاد شده است.

اعضای لویه جرگه همچنین خواستار برقراری آتش‌بسی فوری و پایدار شده و از جامعۀ جهانی به ویژه ایالات متحده امریكا خواستند تا در این زمینه به تعهدات خویش به مردم افغانستان، عمل کند.

مذاکرات بین افغانی و گفتگوهای رو در رو با کابل از جمله موضوعات گنجانده شده در توافق صلح طالبان با دولت آمریکا است که بنا بود با تبادل زندانیان از سوی دو طرف و نیز اعلام آمادگی واشنگتن برای خروج نظامیان خود از خاک افغانستان زمینه تحقق آن فراهم شود.

کابل پیش‌تر حدود ۵ هزار زندانی طالبان را پس از حصول توافق صلح میان این گروه شورشی و ایالات متحده آزاد کرده بود.

از سوی دیگر مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا روز شنبه در گفتگو با فاکس نیوز اعلام کرد که کشورش شمار نظامیان خود در خاک افغانستان را تا پایان ماه نوامبر به زیر ۵ هزار نفر کاهش خواهد داد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که مناقشه داخلی در افغانستان با تصمیم به آزادی آخرین گروه از زندانیان طالبان توسط کابل وارد مرحله تازه‌ای شده است.

طالبان: آماده گفتگو هستیم

همزمان با انتشار خبر امضای فرمان آزادی آخرین گروه از زندانیان طالبان، سخنگوی این گروه اسلام‌گرا که پیشتر در سال ۲۰۰۱ بواسطه مداخله نظامی ایالات متحده از کابل رانده شد به رویترز گفته است که طالبان آماده گفتگو است.

سهیل شاهین، سخنگوی گروه طالبان با اعلام آمادگی برای آغاز مذاکرات تصریح کرد: «یک هفته پس از آزادی کامل زندانیان، ما آماده نشستن بر سر میز مذاکرات هستیم.»

از سوی دیگر یک منبع دولتی در کابل پیش از امضای فرمان آزادی زندانیان طالبان به رویترز گفته بود: «طرح ابتدایی این است که هیئت مذاکره کننده روز چهارشنبه عازم دوحه شود و گفتگوها روز یکشنبه آغاز گردد.»

گفتنی است که زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ایالات متحده در امور افغانستان نیز که پس از توافق صلح ماه‌ها برای ترغیب طالبان به گفتگوی مستقیم با کابل تلاش کرده بود از تصمیم اخیر دولت افغانستان و احتمال آغاز قریب الوقوع مذاکرات رو در رو استقبال کرده است.

به توئیتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پاکستان از بیم فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی، طالبان را تحریم کرد

پایان لویه جرگهٔ صلح افغانستان: دولت ۴۰۰ زندانی طالبان را آزاد می‌کند

غنی در لویه جرگه بر سر آزادی زندانیان: طالبان تا سه روز دیگر در گفتگوهای بین‌الافغانی حاضر می‌شود