سازمان ملل:۷۰۰ عضو خانواده‌های داعش در اردوگاه‌های سوریه در اثر گرسنگی جان باختند

سازمان ملل:۷۰۰ عضو خانواده‌های داعش در اردوگاه‌های سوریه در اثر گرسنگی جان باختند
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس بخش مبارزه با تروریسم سازمان ملل خواستار بازگرداندن اسرا و وابستگان داعش به کشورهایشان شده و کشورهای مختلف جهان را به تحویل گرفتن آن دسته از اتباع خود که وابسته به داعش بودند، فراخوانده است.

آگهی

یک مقام رسمی در سازمان ملل متحد با ارائه گزارشی از وضعیت حاکم بر اردوگاه‌های شمال سوریه، جایی که اعضای خانواده‌ها و وابستگان داعش در آن نگهداری می‌شوند از مرگ دست‌کم ۷۰۰ نفر از این افراد خبر داده است.

ولادیمیر ورونتسوف، رئیس بخش مبارزه با تروریسم در سازمان ملل با اعلام این مطلب تصریح کرد که دفتر وی اطلاعاتی از دو اردوگاه‌ تحت کنترل کردهای شمال سوریه دریافت کرده که از وضعیت نابسامان ساکنان آنها حکایت دارد.

به گفته این مسئول سازمان ملل شرایط حاکم بر این اردوگاه‌ها برای هفتاد هزار تن از نزدیکان و وابستگان گروه داعش که در آنجا نگهداری می‌شوند بحرانی است؛ به نحوی که تاکنون ۷۰۰ نفر از این افراد بر اثر بیماری و گرسنگی جان خود را از دست داده‌اند.

آقای ورونتسوف که در جریان یک کنفرانس خبری سخن می‌گفت به این موضوع اشاره کرد که در میان اسرای دو اردوگاه «روژ» و «الهول»، جایی که وضعیت برای ساکنان بحرانی گزارش شده، تعداد زیادی زن و کودک حضور دارند و اغلب ساکنان از نبود دارو و کمبود مواد غذایی رنج می‌برند.

به گفته رئیس بخش مبارزه با ترویسم سازمان ملل متحد، موارد مرگ گزارش شده موجی از «احساس خشم» را در میان ساکنان برانگیخته است.

ولادیمیر ورونتسوف در سخنان خود به زمان مرگ هفتصد تن از ساکنان اردوگاه‌های شمال سوریه و نیز منبع اطلاعات دریافتی اشاره‌ای نکرد.

این در حالیست که سازمان هلال احمر منطقه کردستان ابتدای سال جاری اعلام کرده بود که ۵۱۱ تن از وابستگان داعش سال گذشته میلادی در الهول، بزرگترین اردوگاه شمال سوریه جان باخته‌اند.

در این گزارش به میزان بالای مرگ ومیر کودکان در اردوگاه‌های پرازدحام اشاره و در عین حال تاکید شده است که بر اساس نتایج آخرین بازدید هیچ مورد ابتلا به ویروس در اردوگاه‌های یاد شده شناسایی نشده است.

Maya Alleruzzo/Copyright 2019 The Associated Press. All rights reserved.
فرزندان و وابستگان اعضای داعش که در اردوگاه الهول واقع در شمال سوریه نگهداری می‌شوندMaya Alleruzzo/Copyright 2019 The Associated Press. All rights reserved.

رئیس بخش مبارزه با تروریسم سازمان ملل، اردوگاه‌های محل نگهداری افراد وابسته به داعش را یک «معضل بزرگ» نامید و از جامعه جهانی خواست که هرچه زودتر تکلیف افراد ساکن در این اردوگاه‌ها را مشخص کنند.

وی با تاکید بر اینکه برخی از ساکنان این اردوگاه‌ها بسیار خطرناک هستند، هشدار داد که در صورت ادامه بی توجهی‌ها ممکن است مواد انفجاری در درون این اردوگاه‌ها ساخته و برای فعالیت‌های تروریستی در خاک سوریه و عراق مورد استفاده قرار گیرد.

درخواست برای بازگشت اسرا و وابستگان داعش به کشورهایشان

شبه نظامیان کرد در شمال عراق جدا از کنترل بر اردوگاه‌های «روژ» و «الهول» هزاران تن از پیکارجویان داعش و فرزندان آنها را در زندان نگهداری می‌کنند.

رئیس بخش مبارزه با تروریسم سازمان ملل همچنین خواستار بازگرندان اسرا و وابستگان داعش به کشورهایشان شده و کشورهای مختلف جهان را به تحویل گرفتن اتباع وابسته به داعش خود فراخوانده است.

به گفته ولادیمیر ورونتسوف تنها شمار اندکی از کشورها از جمله کشورهای آسیای مرکزی، ایالات متحده و روسیه تاکنون اتباع خود را از این اردوگاه‌ها بازگردانده‌اند.

گروه بین‌المللی بحران هفتم آوریل گذشته در گزارشی از حضور ۷۰ هزار زن و کودک در اردوگاه‌های الهول و روژ خبر داده و اعلام کرده بود که اغلب این افراد را والدین و وابستگان اعضای گروه داعش تشکیل می‌دهند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آلمان و فنلاند زنان و کودکان را از اردوگاه‌ خانواده‌های داعش در سوریه می‌پذیرند

تظاهرات مخالفان اسد در سیزدهمین سالگرد قیام؛ چهار کشور غربی: جنگ در سوریه تمام نشده است

ادعای متناقض ایران و مخالفان بشار اسد؛ موشک‌های سپاه پاسداران کجای سوریه فرود آمد؟