واهمه از کرونا و فرار سه زن فرانسوی عضو داعش از اردوگاه الهول سوریه

واهمه از کرونا و فرار سه زن فرانسوی عضو داعش از اردوگاه الهول سوریه
Copyright اردوگاه الهول
نگارش از نیما قدکپور
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رسانه‌های فرانسوی می گویند ه از میانه ماه مارس و در پی شیوع ویروس کرونا در سوریه، سه زن فرانسوی با فرزندانشان از کمپ الهول، در شمال شرقی سوریه گریخته‌اند و بیست روز است هیچ اثری از آنها نیست.

آگهی

اردوگاه الهول در شمال شرقی سوریه میزبان هزاران نفر، خصوصا زنان و کودکان مرتبط با داعش است.

نزدیک به ۶۶ هزار نفر در این اردوگاه در چادر زندگی می کنند. ورود و خروج به این اردوگاه بسیار دشوار است و بصورت شبانه روزی تحت نظارت نیروهای نظامی کرد و عرب ائتلاف دموکراتیک سوریه قرار دارد. با این حال گزارش‌ها نشان می دهد که ترس از شیوع کرونا کنترل امنیت را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده و نمونه آن در میانه ماه مارس است که سه زن فرانسوی عضو گروه داعش به همراه فرزندانشان از اردوگاه گریختند.

هنوز نه نیروهای کرد و نه ارتش سوریه هیچ ردی از آنها نیافته‌اند.

فرار اعضای داعش نگرانی‌های فراوانی برای نیروهای امنیتی فرانسه ایجاد کرده است. هرچند که مقامات فرانسوی امیدوارند این زنان که احتمالا به سمت ترکیه می روند در مرز بازداشت شده و مستقیما به فرانسه فرستاده شوند. اما با گذشت بیش از ۲۰ روز هنوز هیچ اثری از آنها نیست.

احتمال دیگری که نیروهای امنیتی می دهند پیوستن این زنان به گروه‌های افراطی است که هم چنان در سوریه حضور دارند. به ویژه آنکه در مناطق اطراف دیرالزور این گروه‌ها دوباره قدرتمند شده‌اند.

نیروهای امنیتی فرانسه، نگران هستند که با ادامه شیوع ویروس کرونا، داعشی‌های بیشتری اقدام به فرار از ندامتگاه‌های و اردوگاه‌های محل نگهداری در سوریه و عراق شوند. مسئولیت حفاظت و نگهداری از اردوگاه الهول را ائتلاف نیروهای دموکراتیک سوریه، ترکیبی از نظامیان کرد و عرب برعهده دارند و به گفته رسانه‌های فرانسوی به دلیل شیوع ویروس کرونا، ایست بازرسی‌ها و شمار نظامیان مسئول حفاظت از کمپ‌ها کاهش یافته است.

سلامت کودکان بی گناه گرفتار در کمپ‌ها

نگرانی بزرگ دیگر، شیوع ویروس کرونا در کمپ‌های پرجمعیت است.

پیشاپیش بسیاری از دستگیرشدگان ساکن کمپ‌ها از بیماری سل و برخی دیگر از بیماریهای واگیردار رنج می برند.

همزمان نیروهای دموکراتیک سوریه که پیش تر برای رتق و فتق امور و بازدید از شرایط کمپ‌ها به داخل ارودگاه‌ها می‌رفتند، در پی واهمه از شیوع ویروس کرونا، تنها خواربار و مایحتاج اولیه را با خودروهایشان در مقابل اردوگاه رها می‌کنند.

سازمان‌های حقوق بشری بارها شرایط نگهداری زنان و کودکان وابسته به گروه داعش در کمپ‌ها را «فاجعه بار و غیرانسانی» خوانده‌اند و بزرگترین چالش را خطری که در کمین کودکان است می‌دانند.

اکثریت جمعیت حاضر در اردوگاه الهول را کودکان تشکیل می دهند. کودکانی که سوری، عراقی و یا ملیت‌های دیگری دارند اما هیچ نقشی در تعیین سرنوشت خویش ندارند. با این حال هنوز دولت‌‌های مختلفی که شهروندانی در میان اعضای گروه داعش مستقر در کمپ‌ها دارند، حاضر نشده‌اند تصمیمی جدی دست کم درباره انتقال کودکان به مکان‌های امن‌تر بگیرند.

سازمان ملل بارها نسبت به سرنوشت این کودکان هشدار داده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شناسایی عامل حمله به دو افسر پلیس فرانسه؛ «راننده مهاجم وابسته به گروه داعش است»

فاجعه انسانی در اردوگاه الهول سوریه

کارشناسان سازمان ملل از بریتانیا خواستند «عروس سابق داعش» را به کشور بازگرداند