واشنگتن چند مقام چینی را به دلیل دست داشتن در سرکوب اویغورها تحریم کرد

واشنگتن چند مقام چینی را به دلیل دست داشتن در سرکوب اویغورها تحریم کرد
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کاخ سفید که پیش‌تر اعلام کرده بود برای جلوگیری از هرگونه مانع بر سر مذاکرات تجاری با پکن تحریم‌های مصوب بر ضد مسئولان چینی را به حال تعلیق در می‌آورد، پس از واکنش تند اتحادیه اروپا به موارد متعدد نقض حقوق اقلیت مسلمان اویغور تصمیم گرفت بخشی از مجازات‌های پیش‌بینی شده را اجرایی کند.

آگهی

ایالات متحده آمریکا روز پنج‌شنبه از اعمال تحریم‌هایی بر ضد چند مسئول بلند پایه چین به دلیل دست داشتن در پرونده «نقض فاحش حقوق بشر» مرتبط با سرکوب اقلیت مسلمان اویغور در این کشور خبر داد.

وزارت خزانه‌داری و امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌هایی جداگانه ضمن اعلام این خبر تصریح کردند که تحریم‌ها مسئولانی را هدف قرار داده که با موارد گسترده نقض حقوق ایغورها در ارتباط بوده‌اند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا تاکید شده که سه مسئول چینی و خانواده‌هایشان به دلیل «سوء استفاده آشکار و نظام‌مند» در برخورد با اقلیت اویغور و دیگر اقلیت‌های ساکن در این کشور، از دریافت روادید و مجوز ورود به خاک ایالات متحده منع شده‌‌اند.

وزارت خارجه آمریکا پیش‌تر نیز چین را به بدرفتاری، آزار و شکنجه اقلیت مسلمان ساکن در استان سین‌کیانگ متهم کرده بود.

واشنگتن همانند دیگر پایتخت‌های کشورهای غربی به همراه سازمان‌های بین‌المللی و مدافع حقوق بشر بارها چین را به سرکوب و حبس بلندمدت اقلیت مسلمان ساکن در استان سین‌کیانگ محکوم کرده بود.

کاخ سفید که پیش‌تر اعلام کرده بود برای جلوگیری از هرگونه مانع بر سر مذاکرات تجاری با پکن، تحریم‌های مصوب در کنگره بر ضد مسئولان چینی را به حال تعلیق در می‌آورد، پس از واکنش تند اتحادیه اروپا به موارد متعدد نقض حقوق اقلیت مسلمان اویغور در استان سین‌کیانگ تصمیم گرفت بخشی از مجازات‌های پیش‌بینی شده را اجرایی کند.

اتحادیه اروپا هفته گذشته پس از انتشار گزارش یک پژوهشگر آلمانی در خصوص اقدام پکن در عقیم‌سازی زنان اقلیت مسلمان اویغور، ضمن درخواست از پکن برای صدور مجوز جهت ورود بازرسان مستقل بین‌المللی به استان سین‌کیانگ تاکید کرده بود که در صورت به تایید رسیدن نتیجه گزارش‌ پژوهشگر آلمانی، بی‌شک چین به طرز فاجعه باری حقوق بشر را نقض کرده است.

وزیر خارجه آمریکا که پیش‌تر آنچه در استان سین‌کیانگ روی داده را با دوران «هولوکاست» مقایسه کرده بود در جریان گفتگو با خبرنگاران از سرکوب اقلیت مسلمان چین توسط مقامات پکن به عنوان «لکه‌ سیاه قرن» نام برده است.

در میان مسئولان چینی که از سوی وزارت خزانه‌داری و امور خارجه آمریکا تحریم قرار شده‌اند، نام چن کوانگو، دبیر حزب کمونیست در استان سین‌کیانگ به چشم می‌خورد که از وی به عنوان معمار سیاست سرکوب پکن بر ضد اقلیت‌ها یاد می‌شود.

مسئول امنیت عمومی در سین‌کیانگ به همراه یک مسئول سابق امنیتی و نیز یک مقام پیشین حزب کمونیست در این منطقه از جمله دیگر افرادی هستند که به دلیل دست داشتن در پرونده نقض حقوق اقلیت ایغور تحت تحریم‌های ایالات متحده آمریکا قرار گرفته‌اند.

چین همواره اتهام‌های مطرح شده در این خصوص از سوی کشورهای غربی و نهاد‌های مدافع حقوق بشر را رد و اعلام کرده که اردوگاه‌ها تنها برای ارائه «دوره‌های آموزشی حرفه‌ای» و نیز برای مبارزه با افراط‌گرایی برپا شده است.

بر اساس تخمین‌های سازمان ملل متحد، بیش از یک میلیون مسلمان ساکن در استان سین‌کیانگ تحت شرایط سخت و دشوار در بازداشتگاه‌هایی که پکن از آنها به عنوان اردوگاه‌های بازپروری یاد می‌کند، زندانی هستند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسنادی مبنی بر «شستشوی مغزی» اویغورها در اردوگاه‌های چین فاش شد

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها

بن‌بست مالی ترامپ برای پرداخت جریمه دادگاه؛ آیا اموال رئیس سابق کاخ سفید مصادره می‌شود؟