منطقه فرودگاهی بغداد با سه راکت هدف حمله قرار گرفت

 منطقه فرودگاهی بغداد با سه راکت هدف حمله قرار گرفت
Copyright عکس از آرشیو آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک منبع اطلاعاتی نزدیک به نیروهای امنیتی عراق اعلام کرد که حمله راکتی حوالی ساعت ۴ بامداد به وقت محلی صورت گرفته و در جریان آن مقر نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد تروریسم که در آن نیروهای آمریکایی نیز حضور داشتند، هدف قرار گرفته است.

آگهی

منابع امنیتی در بغداد روز چهارشنبه از حمله راکتی به فرودگاه این شهر خبر دادند. به گزارش سرویس‌های امنیتی در پایتخت عراق،‌ در جریان این حمله که در ساعات ابتدایی صبح انجام شده،‌ سه راکت به منطقه فرودگاهی بغداد شلیک شده است.

فرودگاه بغداد در حالی هدف شلیک راکت قرار می‌گیرد که فعالیت آن مدتی است به دلیل انتشار ویروس کرونا و شیوع بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ متوقف شده است.

این نخستین حمله به منطقه فرودگاهی بغداد پس از حمله پهپادی ماه ژانویه آمریکا به خودروی حامل قاسم سلیمانی،‌ فرمانده پیشین سپاه قدس است که در محدوده فرودگاه هدف اصابت موشک قرار گرفته بود. در این حمله ابومهدی مهندس،‌ از فرماندهان ارشد جنبش بسیج مردمی عراق،‌ ائتلافی از نیروهای تحت هدایت شبه نظامیان هوادار ایران که به بدنه نیروهای مسلح عراق ملحق شده‌اند نیز کشته شد.

AFP
حمله به خودروی حامل قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران در ماه زانویهAFP-

یک منبع اطلاعاتی نزدیک به نیروهای امنیتی عراق به خبرگزاری فرانسه گفت که حمله راکتی حوالی ساعت ۴ بامداد به وقت محلی صورت گرفته و در جریان آن مقر نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد تروریسم که در آن نیروهای آمریکایی نیز حضور داشتند، هدف قرار گرفته است.

سرویس‌های امنیتی عراق نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که این حمله خسارات و تلفاتی به جای نگذاشته و هیچ فردی در جریان این حمله مجروح نشده است.

به گفته این منابع آر پی جی و راکت اندازهایی که برای انجام این حمله از آن استفاده شده بود در منطقه ای واقع در غرب بغداد و به فاصله هفت کیلومتری محل اصابت راکت‌ها پیدا شده است.

سرویس‌های امنیتی و رسانه‌های محلی هیچ اطلاعاتی در خصوص عامل انجام این حملات منتشر نکرده‌اند و هیچ گروهی نیز هنوز مسئولیت آن را برعهده نگرفته است.

حملات به منافع و محل استقرار نیروهای آمریکایی در خاک عراق که پیش از کشته شدن قاسم سلیمانی شروع و با حذف فرمانده پیشین سپاه قدس توسط پنتاگون شدت گرفته بود، حدود یکماهی است که اندکی فروکش کرده و به تبع آن سبب شده تا از میزان تنش میان تهران و واشنگتن در خاک عراق به شکل قابل ملاحظه ای کاسته شود.

توقف حملات و ناآرامی‌ها میان دو سوی این مناقشه به اعتقاد کارشناسان و تحلیل‌گران با توجه به شیوع کرونا موقتی است و به دو طرف فرصت داده تا برای مدیریت این رویارویی غیر مستقیم از نو برنامه‌ریزی کنند.

فرانس پرس به نقل از یک منبع عراقی اعلام کرده که واشنگتن در تدارک طرحی برای انجام صد‌ها حمله همزمان به مواضع شبه نظامیان عراقی است.

گفته می‌شود که گردان‌های حزب‌الله از جمله اهداف اصلی آمریکا در این حملات خواهد بود. واشنگتن همواره این نیروی شبه نظامی را به عنوان هدایت کننده حملات پراکنده به نظامیان آمریکایی و نیروهای ائتلاف بین‌المللی معرفی کرده است.

در آنسو نیز گردان‌های حزب‌الله که خود را بخشی از محور به اصطلاح مقاومت ایران در خاورمیانه می‌داند، در صدد بیرون راندن نظامیان آمریکایی از منطقه است.

مقامات دولتی عراق در این میان تاکنون مواضع دوپهلو و گاه متناقضی را در خصوص نیروهای ائتلاف بین‌المللی گرفته‌اند.

از یک سو پارلمان عراق با صدور قطعنامه‌ای خواستار خروج نیروهای خارجی تحت هدایت واشنگتن از جمله بیش از ۵ هزار نظامی آمریکایی از این کشور شده‌ و از سوی دیگر نظامیان عراقی هچنان با نیروهای ائتلاف در عملیات مشترک بر ضد نیروهای جهادی مشارکت می‌کنند.

با انتشار گسترده ویروس کرونا و شیوع بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ حدود ۲ هزار و پانصد نیروی آموزش دهنده ائتلاف بین‌المللی با ملیت‌های گوناگون خاک عراق را ترک کردند و هنوز زمانی برای بازگشت آنها اعلام نشده است.

تنها بخش باقی مانده از نیروهای ائتلاف را هم اکنون نظامیان آمریکایی تشکیل می‌دهند که در چند پایگاه مختلف تحت حفاظت با موشک‌های پاتریوت مستقر‌ هستند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا ۲۰ شخص و شرکت مستقر در ایران و عراق را به اتهام حمایت و ارتباط با سپاه پاسداران تحریم کرد

سومین حمله راکتی در یک هفته اخیر به پایگاه نظامیان خارجی در عراق

حملات پهپادی به مقر پیشمرگه‌های کرد؛ اقلیم کردستان شبه‌نظامیان تحت حمایت بغداد را متهم کرد