خروج نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا از پایگاه قیاره عراق آغاز شد

خروج نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا از پایگاه قیاره عراق آغاز شد
Copyright AP
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نیروهای ائتلاف در عراق در حال حاضر به استعداد ۷ هزار و ۵۰۰ سرباز مستقر هستند که ۵ هزار نفر از آنان را سربازان آمریکای تشکیل می‌دهند.

آگهی

نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در نبرد با داعش در عراق، روز پنجشنبه ۲۶ مارس (۷ فروردین) خروج از پایگاه هوایی قیاره و تحویل کامل آن به ارتش عراق را آغاز کردند.

نفرات نظامی خارجی حاضر در قیاره ابتدا در پایگاه‌های کوچک‌تری ذر عراق تقسیم شده و به تدریج از شمار آنها در این کشور کاسته می‌شود. جزئیاتی در مورد شمار نیروهای خارج شده از این پایگاه منتشر نشده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

پایگاه هوایی قیاره در جنوب شهر موصل که داعش در سال ۲۰۱۴ ابتدا در آنجا اعلام خلافت کرد، دومین پایگاهی است که در این ماه به عراقی‌ها واگذار می‌شود. هفته گذشته نیروهای ائتلاف پایگاهی را در القائم در مرز سوریه ترک کردند.

سرتیپ وینسنت بارکر فرمانده ائتلاف ضد داعش در عراق روز پنجشنبه اعلام کرد: «ائتلاف در مکان‌های محدودتری به فعالیت خود ادامه خواهد داد، اما متعهد به پشتیبانی از شرکا در مبارزه با داعش است.»

مقامات ائتلاف می‌گویند که کاستن از شمار نیروها، جابجایی و کاهش واحدها در پایگاه‌های عراق به این دلیل است که نیروهای عراقی خود قادر به مبارزه با باقیمانده ستیزه‌جویان داعش هستند.

ائتلاف به رهبری ایالات متحده از سال ۲۰۱۴ در تلاش برای خنثی‌سازی داعش از ارتش عراق پشتیبانی کرده است. گفته می‌شود هم اکنون بالغ بر چند هزار تن از ستیزه‌جویان داعش همچنان فعال هستند و حضور آنها بیشتر به مناطق دور افتاده مانند کویرها و کوه‌های شمال عراق محدود شده است. آنها گه‌گاه به نیروهای امنیتی حمله می‌کنند اما از سال ۲۰۱۷ به این سو هیچ قلمرو بزرگی مانند شهرها را در دست نگرفته‌اند.

نیروهای ائتلاف در عراق در حال حاضر به استعداد ۷ هزار و ۵۰۰ سرباز مستقر هستند که ۵ هزار نفر از آنان را سربازان آمریکای تشکیل می‌دهند.

روز گذشته فرانسه نیز از خروج نیروهای نظامی خود از عراق به دلیل شیوع گسترده بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ خبر داده بود. نیروهای نظامی فرانسه در چارچوب طرح ائتلاف بین‌المللی ضد داعش و برای انجام ماموریت آموزشی در عراق حضور دارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسپر: آمریکا در پی استقرار سامانه دفاعی در برابر ایران در خاک عراق است

هزاران عراقی خواهان خروج آمریکا از این کشور شدند

مجلس عراق به خروج نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا از این کشور رای داد