مجلس عراق به خروج نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا از این کشور رای داد

مجلس عراق
مجلس عراق Copyright آسوشیتدپرسKarim Kadim
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نمایندگان عراقی در حالی این موارد را تصویب کردند که ساعتی پیش از آن دولت بغداد اعلام کرده بود به دلیل «حملات آمریکا» در عراق علیه این کشور به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کرده است.

آگهی

مجلس عراق طرح خروج نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا از این کشور را تصویب کرد.

نمایندگان مجلس عراق در روز یکشنبه ۵ ژانویه (۱۵ دی) با تصویب طرحی ۵ بندی، از جمله دولت این کشور را ملزم ساختند تا به حضور نیروهای خارجی در این کشور پایان دهد، زیرا یکی از بندهای طرح تصویب شده، لغو درخواست کمک از ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکاست.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر مستعفی عراق که در نشست امروز مجلس این کشور حضور داشت گفت که خروج نیروهای آمریکایی از عراق «هم به نفع آمریکا و هم به نفع عراق» خواهد بود.

پنج بند طرح تصویب شده عبارتند از:

- الزام دولت عراق به لغو درخواست کمک از ائتلاف بین‌المللی ضد داعش

- تلاش برای پایان دادن به هر گونه حضور نیروهای خارجی و آمریکایی در عراق

- منع استفاده از حریم هوایی، دریایی و زمینی عراق از سوی نیروهای خارجی

- ارائه شکایت رسمی به شورای امنیت سازمان ملل متحد از آمریکا به دلیل حملات این کشور در خاک عراق

- انحصار کاربرد سلاح در دست دولت

نمایندگان عراقی در حالی این موارد را تصویب کردند که ساعتی پیش از آن دولت بغداد اعلام کرده بود به دلیل «حملات آمریکا» در عراق علیه این کشور به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کرده است.

دولت عراق این تصمیم را چند روز پس از حملات نیروهای آمریکایی به مواضع گروه‌های عراقی مورد حمایت ایران در خاک این کشور اعلام کرد.

وزارت امور خارجه عراق نیز روز یکشنبه ۵ ژانویه (۱۵ دی) با احضار سفیر ایالات متحده در بغداد به آنچه «موارد نقض حاکمیت» خود خوانده، اعتراض کرده بود. بر اساس بیانیه وزارت خارجه عراق، به ماتیو تیولر، سفیر آمریکا در بغداد گفته شده که «این عملیات‌های نظامی مشروع آمریکا در واقع حملاتی قابل محکوم شدن هستند که می‌تواند به تشدید تنش‌ها در منطقه انجامیده و باعث نقض حاکمیت (عراق) شود.»

اپلیکیشن یورونیوز را از پل استور دانلود کنید

نشست اضطراری مجلس عراق به دنبال کشته شدن قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس، معاون حشدشعبی عراق در غیاب نمایندگان کرد برگزار شد و بسیاری از نمایندگان سنی نیز در آن شرکت نداشتند.

حمله نیروهای آمریکایی در نخستین ساعات بامداد جمعه ۳ ژانویه (۱۳ دی) به کاروان حامل قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در نزدیکی فرودگاه بغداد به کشته شدن او و همراهانش انجامید.

شمار نیروهای آمریکایی حاضر در عراق در حدود ۵ هزار و ۲۰۰ نفر تخمین زده می‌شود. برخی کارشناسان بر این باورند که با خروج نیروهای آمریکایی از عراق احتمال سر برآوردن دوباره گروه داعش وجود دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خروج نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا از پایگاه قیاره عراق آغاز شد

نشست فوق العاده وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا برای بررسی بحران ایران

سفیر آمریکا در عراق: داعش همچنان یک تهدید محسوب می‌شود