اسپر: آمریکا در پی استقرار سامانه دفاعی در برابر ایران در خاک عراق است

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا
مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا Copyright Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved.Manuel Balce Ceneta
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت واشنگتن بنا دارد سامانه دفاع پاتریوت را «برای دفاع از سربازان خود» در عراق مستقر کند.

آگهی

مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا گفت بعد از حمله ایران به نظامیان آمریکایی در عراق، کشورش در پی کسب موافقت دولت عراق بغداد برای استقرار سامانه دفاعی در این کشور است.

این مقام بلندپایه آمریکایی که روز پنج‌شنبه دهم بهمن در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ژاپنی خود در پنتاگون سخنرانی می‌کرد، با اشاره به حملات اخیر موشکی ایران به پایگاه‌های نظامیان آمریکایی در عراق گفت دولت واشنگتن بنا دارد سامانه دفاع پاتریوت را «برای دفاع از سربازان خود» در عراق مستقر کند و برای این کار از دولت بغداد تقاضای مجوز کرده است.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

ایران در پاسخ به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران به دست نیروهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد، طی حمله‌ای تلافی‌جویانه در دی ماه گذشته دو پایگاه محل استقرار نیروهای آمریکایی در عراق را هدف حمله قرار داد.

ایران از آغاز حمله خود به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در عراق مدعی شد که ده‌ها سرباز ایالات متحده در این حمله کشته شده‌اند، اما دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در فردای همان روز ادعا کرد به هیچ یک از نفرات ارتش آمریکا در این حمله آسیبی نرسیده است. با این حال پنتاگون چندین روز بعد از این رویداد، اعلام کرد دست کم ۵۰ تن از سربازان آمریکایی در حمله ایران دچار ضربه مغزی شده‌اند.

سخنان بعدی دونالد ترامپ مبنی بر آسیب‌دیدگی جزئی سربازان کشورش «در حد سردرد» انتقادهایی را علیه او در آمریکا برانگیخت. اما مارک اسپر روز پنج‌شنبه در دفاع از رئیس جمهوری آمریکا گفت: «من با رئیس جمهوری صحبت کردم. او به سلامت و وضعیت تمامی پرسنل نظامی، به ویژه کسانی که در عملیات عراق بودند شدیدا توجه دارد و جراحات آنها را درک می‌کند.»

در پی بالا گرفتن تنش نظامی ایران و آمریکا در ماه‌های اخیر و احتمال درگرفتن جنگ در منطقه، نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا تصمیم گرفتند با ارائه طرحی دولت ترامپ را از ایجاد درگیری نظامی و جنگ با ایران بازدارند. مجلس نمایندگان آمریکا در همین روز دو طرح پیشنهادی در راستای کاهش اختیارات ترامپ برای اقدام نظامی علیه ایران را تصویب کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تغییرات گسترده در رهبری پنتاگون؛ انتصاب وفاداران به ترامپ به پست‌های کلیدی

خروج نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا از پایگاه قیاره عراق آغاز شد

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ آنچه باید پیش از شروع محاکمه کیفری ترامپ بدانیم