محاکمهٔ عضو داعش به اتهام آزار و قتل دختربچهٔ ایزدی در آلمان آغاز شد

جاسپر کلینگ، دادستان ارشد آلمان پس از دادگاه جنایات جنگی سوریه با خبرنگاران گفتگو می‌کند. آوریل ۲۰۲۰
جاسپر کلینگ، دادستان ارشد آلمان پس از دادگاه جنایات جنگی سوریه با خبرنگاران گفتگو می‌کند. آوریل ۲۰۲۰ Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

او دختر را در گرمای ۵۰ درجه به پنجره اتاق می‌بندد و همین باعث می‌شود تا از تشنگی جان بسپارد.

آگهی

محاکمهٔ یک عضو پیشین داعش که متهم است یک مادر ایزدی را به بردگی جنسی کشیده و دختر کوچک او را به قتل رسانده روز جمعه در آلمان آغاز می‌شود.

دادسرای عالی فرانکفورت، طاها ال.ج ۳۷ ساله را که اصلیت عراقی دارد، همچنین به ارتکاب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت متهم کرده است.

این درحالی است که جنیفر ونیش،‌ همسر آلمانی طاها ال.ج نیز از سال گذشته، به‌اتهام مشترک قتل همین دختربچهٔ ایزدی، در دادگاه دیگری در مونیخ حاضر می‌شود. نورا مادر این دختربچه که رانیا نام داشته اعلام کرده که بارها در کنار دخترش تحت آزار و شکنجه قرار گرفته است.

بنابر اعلام دادستانی آلمان، طاها ال.ج در ژوئن سال ۲۰۱۵ این مادر و دختر ۵ ساله‌اش را که یک سال پیش از آن ربوده شده و بارها در بازار فروخته شده بودند، به فلوجه می‌برد و تحت آزار و بدرفتاری قرار می‌دهد.

در کیفرخواست همچنین آمده است که سرانجام وقتی یک بار دختربچه رختخواب خود را خیس می‌کند،‌ او را در دمای ۵۰ درجه به پنجره اتاق محل سکونتش می‌بندند، درحالی که مادرش را پا برهنه در آفتاب سوزان نگاه داشته بودند، و همین سبب می‌شود که رانیا در اثر تشنگی جان بسپارد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

طاها ال.ج در سال ۲۰۱۳ به داعش پیوست و در سوریه (رقّه)، عراق و ترکیه تا سال گذشته مسئولیت‌های مختلفی را در این گروه برعهده داشت. او در ماه مه سال گذشته در یونان دستگیر و پنج ماه بعد به مقامات قضایی آلمان تحویل داده شد.

نخستین دادگاه رسیدگی به جنایات جنگی داعش علیه اقلیت ایزدی در آوریل ۲۰۱۹ در مونیخ برپا شد. گروه دولت اسلامی، پنج سال پیش از آن، آزار این اقلیت دینیِ کُرد را در عراق آغاز کرده بود.

دفاع از نورا را امل کلونی،‌ وکیل مشهور لبنانی و نادیا مراد، یکی دیگر از اقلیت ایزدی قربانی داعش، و برندهٔ نوبل صلح ۲۰۱۸ برعهده داشتند. این دو زن کارزاری بین‌المللی را اداره می‌کنند که هدفش به‌رسمیت شناخته شدن جنایات داعش علیه اقلیت ایزدی است.

اما به گفتهٔ کارشناسان حقوقی اثبات نسل‌کشی در دادگاه دشوار است چرا که باید ثابت کرد افراد قصد داشته‌‌اند تمامی ایزدی‌ها را بکشند و مدرک مکتوب چندانی در این زمینه در دست نیست.

سازمان ملل متحد در ماه اوت سال ۲۰۱۴ از نسل‌کشی احتمالی در عراق خبر داد و اعلام کرد که ۱۲۸۰ ایزدی کشته و ۶۴۰۰ تن دیگر از آنان نیز ربوده شده‌اند.

بسیاری از اقلیت‌های غیرعرب و غیرمسلمان عراق از اواخر سال ۲۰۱۴ تاکنون در مناطق غربی آلمان پذیرفته شده و تحت مراقبت قرار گرفته‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتیجه تحقیقات سازمان ملل: داعش علیه ایزدی‌ها مرتکب «نسل‌کشی» شده است

عراق ۲۱ نفر را به جرم ارتکاب «جنایات تروریستی» اعدام کرد

خودداری از کمک به برده ایزدی ۵ ساله در عراق؛ محکومیت عضو سابق داعش در آلمان تائید شد