یونان ترکیه را متهم و گروهی پناهجوی‌جوان را به اتحادیه‌اروپا منتقل کرد

یونان ترکیه را متهم و گروهی پناهجوی‌جوان را به اتحادیه‌اروپا منتقل کرد
Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقامات یونان همچنین بار دیگر با استناد با تصاویر ماهواره‌ای اعلام کرده‌اند که دولت ترکیه هزاران پناهجوی ساکن این کشور را به سوی مرزهای خروجی خود هدایت کرده است.

آگهی

یونان روز چهارشنبه حدود ۱۰ پناهجوی جوانِ بدون همراه را که در اردوگاه‌های پر ازدحام این کشور نگهداری می‌شدند به کشور لوکزامبورگ منتقل کرد.

این نخستین گروه از حدود یک‌ هزار پناهجویی است که دولت یونان تصمیم گرفته در پی نگرانی‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا آنها را از اردوگاه‌های پرجمعیت جدا و به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا منتقل کند.

پیش بینی می‌شود گروه دوم این پناهجویان شامل ۵۰ کودک روز شنبه به آلمان و گروه دیگری شامل ۲۰ پناهجوی کم سن و سال پس از آن به سوئیس منتقل شوند. یونان امیدوار است که در ماه‌های آینده نیز حدود ۱۶۰۰ پناهجوی خردسالِ بدون همراه دیگر را جابجا کند.

پناهجویان جوانی که روز چهارشنبه جابجا و به اوکزامبورگ منتقل شدند بین ۱۱ تا ۱۵ سال داشتند؛ به گزارش خبرگزاری‌ها در بین این افراد دو تبعه افغان و یک نفراز اتباع سوریه حضور داشت.

AP
انتقال پناهجویان جوان بدون همراه از یونان به لوگزامبورگAP

بر اساس این گزارش دست کم ۵ هزار و دویست جوان و نوجوان سوری،‌ افغان،‌ عراقی و اتباع خردسال برخی کشورهای آفریقایی هم اکنون تحت شرایطی بسیار دشوار در اردوگاه‌های یونان واقع در جزایر دریای اژه نگهداری می‌شوند.

جیورجیوس کوموتساکوس،‌ معاون وزیر مهاجرت یونان گفته است برغم آنکه تعداد اندکی از پناهجویان جوان اردوگاه‌ها روز چهارشنبه جابجا و به لوگزامبورگ منتقل شدند اما اقدام این کشور در پذیرش افراد یاد شده می‌تواند برای دیگر کشورهای اروپایی نیز سرمشق باشد.

به گفته این مقام مسئول در وزارت مهاجرت یونان،‌ کشورش سهم نامتناسبی را از میزان پناهجویان برعهده گرفته است.

یونان که تدابیر بسیار سختگیرانه‌ای را برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در پیش گرفته است تا حدود زیادی نسبت به دیگر کشورهای اروپایی در کنترل شیوع بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ موفق عمل کرده است. در این کشور تاکنون ۱۰۱ نفر بر اثر بیماری کووید ۱۹ جان باخته‌اند و بیش از ۲ هزار نفر نیز به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر به تازگی از مقامات یونان خواسته بود که کلیه پناهجویان زیر سن قانونی را که همراهی ندارند آزاد کند. در گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر تاکید شده بود که نگهداری این دسته از پناهجویان در اردوگاه‌های پرازدحام یا در زندان‌های اداره پلیس خطر ابتلای آنها را به بیماری کووید۱۹ افزایش می‌دهد.

صدها هزار مهاجر و پناهجو که از فقر و فلاکت و نیز مناقشات مسلحانه در کشورشان گریخته‌اند یونان را به عنوان پلی برای رسیدن به دیگر کشورهای اروپایی از جمله کشورهای ثروتمند غرب و شمال اروپا انتخاب کرده‌اند.

هجوم این دسته از پناهجویان به سوی مرکز و غرب اروپا با عبور از مرزهای ترکیه و یونان پیش از این بواسطه توافقی میان اتحادیه اروپا و آنکارا کنترل شد.

این درحالیست که تنش میان ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر مناشقات در شمال سوریه سبب شد تا آنکارا مرزهای خروجی خود را به روز پناهجویان ساکن در این کشور باز کند تا این افراد به سوی مناطق مرزی با یونان سرازیر شوند.

اتهام مجدد یونان به ترکیه در خصوص هدایت پناهجویان به سوی مرزهای خروجی

بر اساس آخرین گزارش‌ها، مقامات یونان با استناد با تصاویر ماهواره‌ای اعلام کرده‌اند که دولت ترکیه هزاران پناهجوی ساکن این کشور را به سوی مرزهای خروجی خود هدایت می‌کند.

ترکیه پیشتر اوایل ماه مارس برای نخستین بار پس از کشته شدن ۵۰ سرباز این کشور در درگیری‌های شمال سوریه مرزهای خروجی خود را به روی پناهجویان باز کرده بود.

رجب طیب اردغان، رئیس جمهوری ترکیه وعده داده بود در صورت فروکش کردن اندک بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا بار دیگر مرزهای خروجی را به روی پناهجویان می‌گشاید.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

۵۰ پناهجوی آسیب‌پذیر در مقابل کرونا یونان را به مقصد بریتانیا ترک کردند

ابراهیم گوکچک، سومین عضو گروپ یوروم ترکیه در پی اعتصاب غذا درگذشت

روایت تکان‌دهنده مهاجران از فاجعه غرق شدن لنج؛ «تلاش نافرجام گارد ساحلی یونان حادثه را رقم زد»