یازدهمین دوره انتخابات مجلس ایران؛ رکورد عدم مشارکت شکست

یازدهمین دوره انتخابات مجلس ایران؛ رکورد عدم مشارکت شکست
Copyright APEbrahim Noroozi
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران میزان مشارکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس را ۴۲.۵۷ اعلام کرد. بنابراین با آمار اعلام شده کمترین میزان مشارکت در انتخابات مجلس از ابتدای انقلاب تا کنون در این دوره از انتخابات ثبت شده است.

آگهی

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران میزان مشارکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس را ۴۲.۵۷ اعلام کرد. بنابراین با آمار اعلام شده، کمترین میزان مشارکت در انتخابات مجلس از ابتدای انقلاب تاکنون در این دوره از انتخابات ثبت شده است.

میزان مشارکت در دوره قبلی انتخابات مجلس ۶۱.۸۳ درصد اعلام شده بود. طبق آمار، در ۱۰ دوره قبلی انتخابات مجلس در ایران بیشترین مشارکت متعلق به پنجمین دوره مجلس در سال ۱۳۷۴ است که براساس آمارهای رسمی، در آن انتخابات که در سال ۱۳۷۴ برگزار شد، ۷۱.۱۰ درصد مشارکت به ثبت رسیده است.

وزیر کشور ایران شمار افرادی را که در این دوره رای داده‌اند ۲۴ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۴۰۴ نفر اعلام کرد و گفت: «واجدین شرایط ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۵۹ نفر بودند و ۲ میلیون و ۹۳۱ هزار نفر نیز رای اولی داشتیم که حضورشان در انتخابات بسیار خوب بوده است.»

طبق آمار اعلام شده، ۴۸ درصد از شرکت کنندگان در انتخابات مجلس زنان بوده‌اند و ۵۲ درصد نیز مردان شرکت کرده‌اند.

ما هم ورود بیماری کرونا را داشتیم و هم شرایط سیاسی و مسائلی مثل سقوط هواپیما، حوادث آبان و دی را داشتیم و در این شرایط این میزان حضور و مشارکت مردم کاملا قابل قبول است
عبدالرضا رحمانی فضلی
وزیر کشور ایران

با این حال عبدالرضا رحمانی فضلی میزان مشارکت در انتخابات را قابل قبول ارزیابی کرد و گفت: «ما هم ورود بیماری کرونا را داشتیم و هم شرایط سیاسی و مسائلی مثل سقوط هواپیما، حوادث آبان و دی را داشتیم و در این شرایط این میزان حضور و مشارکت مردم کاملا قابل قبول است.»

وی با اشاره به درصد مشارکت مردم در تهران افزود: «میزان مشارکت مردم در استان تهران ۲ میلیون ۵۳۹ هزار و ۷۶۳ نفر بود که مساوی با ۲۶.۲ درصد است. در کل شهر تهران و شمیرانات نیز ۱ میلیون ۸۴۱ هزار و ۸۹۱ نفر برابر با ۲۵.۴درصد مشارکت کردند.»

بنابراین میزان مشارکت مردم تهران در این دوره از انتخابات مجلس نسبت به ۱۰ دوره قبلی کمترین است. میزان مشارکت مردم تهران در دوره قبلی مجلس یعنی در انتخابات اسفند ۱۳۹۴ عدد ۵۰ درصد ثبت شده است.

از دیگر دوره‌های کم رونق انتخابات مجلس در حوزه انتخابی تهران مربوط به دوره هشتم در سال ۱۳۸۶ است که میزان مشارکت در تهران ۳۱ درصد بوده است.

وزیر کشور ایران بیشترین مشارکت را در کهگیلویه و بویراحمد با ۷۱ درصد و کمترین را هم در تهران عنوان کرد.

پیش از اعلام میزان مشارکت، وزارت کشور ایران فهرست نهایی ۳۰ نفر راه یافته به مجلس در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلام‌شهر را اعلام کرد.

طبق این نتایج، محمد باقر قالیباف، شهردار پیشین تهران با یک میلیون و ۲۶۵ هزار و ۲۸۷ رای در صدر این فهرست قرار گرفته است و مصطفی میرسلیم با ۸۹۲ هزار و ۳۱۸ رای، مرتضی آقاتهرانی با ۸۶۸ هزار و ۲۵ رای، الیاس نادران با ۸۴۱ هزار و ۹۵۶ رای و محسن دهنوی با ۸۲۹ هزار و ۲۹۲ هزار رای در رده‌های دو تا پنجم قرار گرفته‌اند.

طبق گزارش تسنیم، کل فهرست ۳۰ نفره ائتلاف اصولگرایان در حوزه انتخابیه تهران به مجلس راه پیدا کردند.

علی خامنه‌ای از مشارکت مردم در انتخابات قدردانی کرد

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز امروز درباره انتخابات مدعی شد که «تبلیغات منفی» علیه انتخابات از چند ماه قبل آغاز و با نزدیک‌شدن به انتخابات بیشتر شد.  

وی افزود: «در دو روز آخر نیز به بهانه یک بیماری و ویروس، رسانه‌های آنها از کمترین فرصت برای منصرف کردن مردم از حضور در انتخابات چشم‌پوشی نکردند.» 

وی همچنین گفت: «با اینکه مردم قم درمرکز این بیماری بودند، یکی از شلوغ‌ترین حوزه‌های انتخابی، قم بود.» رهبر جمهوری اسلامی، همچنین از مشارکت مردم در انتخابات قدردانی کرد.

با این حال وزیر کشور میزان مشارکت مردم قم در انتخابات را بیش از ۴۳ درصد عنوان کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات مجلس ایران؛ میزان مشارکت اعلام نشد، قالیباف در صدر حوزه تهران

انتخابات مجلس در تهران به دور دوم رفت؛ آراء باطله در پایتخت دوم شد؟

قالیباف و یارانش بازنده‌های اصلی در نتایج اولیه انتخابات مجلس؛ انتخابات تهران به دور دوم می‌رسد؟