حسن روحانی: ماشه‌ای درباره برجام در کار نیست و اتفاقی رخ نمی‌دهد

حسن روحانی: ماشه‌ای درباره برجام در کار نیست و اتفاقی رخ نمی‌دهد
Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران معتقد است که در چند هفته آینده در ارتباط با برجام اتفاقی رخ نمی‌دهد و ماشه‌ای هم در کار نیست.

آگهی

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران معتقد است که در چند هفته آینده در ارتباط با برجام اتفاقی رخ نمی‌دهد و «ماشه‌ای» هم در کار نیست.

وی امروز یکشنبه ۲۷ بهمن در نشست خبری خود با رسانه‌های داخلی و بین‌المللی افزود: «امروز در فعالیت هسته‌ای به تعهد برجامی مقید نیستیم و در چارچوب آژانس کار می‌کنیم.»

وی با اشاره به ساز و کار حل اختلاف در برجام گفت: «اروپایی‌ها ابتدا به دنبال ساز و کار ماشه رفتند. بعد ما استدلال کردیم که این روند نادرست است و با بند ۳۶ برجام مطابقت ندارد. برای آقای بورل توضیح حقوقی دادم. مخالفتی نکرد و تصور این بود که پذیرفته است. ضمن اینکه استفاده از ماده ۳۶ به نفع هیچکس نیست و می‌دانند پایان قصه چه خواهد بود. آقای بورل گفت برای مدت نامعین این روند را تعلیق کردیم لذا نه ماشه‌ای در کار است و نه در ماه‌های آینده خبری خواهد بود.»

وی تاکید کرد که ایران تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به فعالیت خود ادامه می‌دهد و ابراز امیدواری کرد که اروپایی‌ها راه حلی بیابند تا ایران هم به تعهدات برجام برگردد. وی افزود: «قول‌هایی دادند که امیدواریم به نتیجه برسد.»

فرانسه و بریتانیا و آلمان به‌عنوان سه کشور اروپایی امضاکننده برجام، چهاردهم ژانویه گذشته ایران را متهم کردند که در حال نقض تعهدات خود در قبال توافق هسته ای است و در نهایت سازوکار حل اختلاف را بکار انداختند. این اقدام تروئیکا پس از آغاز گام پنجم و آخر ایران کاهش تعهدات برجامی بود.

یکی از مهم ترین مفاد توافق جامع هسته ای «سازوکار حل اختلاف» است و بعد از آن و اگر نتیجه دلخواه طرفین حاصل نشد آنگاه «سازوکار ماشه»، مرحله نهایی، بکار می افتد که طبق آن پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل برای بازگشت تحریم‌ها فرستاده می‌شود.

«آمریکا این را که رهبر دنیاست از یاد ببرد»

حسن روحانی همچنین در نشست امروز خود، خواستار تغییر فکر مسئولان کاخ سفید شد و گفت: « آمریکا باید یکجانبه‌گرایی را فراموش کند و این را که رهبر دنیاست از یاد ببرد تا از مشکلات عبور کنیم.»

وی تصریح کرد که دولت فعلی آمریکا و اسرائیل فکر می‌کردند که اگر تحریم حداکثری را طراحی و اجرا کنند، ایران سه- چهار ماه بیشتر نمی‌تواند مقاومت کند.»

وی افزود: «از آن روز تا امروز بیش از ۲۰ ماه می‌گذرد و شرایطمان در پنج شش ماه اخیر از سال قبل بهتر شده است.»

رئیس جمهوری ایران همچنین بار دیگر تکرار کرد که اگر آمریکا از تحریم‌ها بازگردد می‌تواند در قالب ۱+۵ به مذاکرات بازگردد.

حسن روحانی تصریح کرد که هیچ زمانی در تاریخ ایران هیچ دولتی اقتصاد بدون نفت را تجربه نکرده اما ما در سال ۹۷ و بویژه ۹۸ اقتصاد بدون نفت را تجربه کردیم.

سال آینده نیز با همین توان و قدرت مسیر را ادامه خواهیم داد و بالاخره روزی ما دشمن را مجبور خواهیم کرد پای میز مذاکره بیاید
حسن روحانی
رئیس جمهوری ایران

وی افزود: «سال آینده نیز با همین توان و قدرت مسیر را ادامه خواهیم داد و بالاخره روزی ما دشمن را مجبور خواهیم کرد پای میز مذاکره بیاید؛ مثل گذشته که آنها بودند که از ما درخواست مذاکره کردند البته امروز هم درخواست می‌کنند منتها باید به شرایط عادلانه برگردند لذا مسیر ما مسیر ایستادگی، مقاومت و پیشرفت در سال آینده خواهد بود و آنها که تبلیغاتی می‌کنند برای سال آینده، نادرست است.»

وی معتقد است که سال آینده هم رشد اقتصادی و هم مسیر کنترل تورم بهتر خواهد بود.

«تمام تلاش خود را می‌کنیم به لیست سیاه گروه اقدام مالی ویژه بازنگردیم»

وی در بخش دیگری از سخنان خود به دو لایجه پالرمو و لایحه الحاقی مربوط به تامین مالی تروریسم اشاره کرد که در مجلس تصویب شدند و گفت: این دو لایحه در شورای نگهبان هم مساله‌ای نداشتند اما متاسفانه به مجمع تشخیص مصلحت رفت منتها برخلاف روال معمول این اتفاق افتاد یعنی مجمع که باید حل اختلاف کند، خودش یک طرف دعوا شده است.

وی افزود: « متاسفم از آنچه امروز پیش آمده اما از توان دولت خارج است. چند بار مکاتبه کردیم و چند بار صحبت کردم با رهبری. ایشان صریحا فرمودند نظر مخالفی نسبت به این لوایح ندارم.»

دولت تمام تلاش خود را می‌کند که ایران به لیست سیاه گروه اقدام مالی ویژه بازنگردد. این دولت، نام ایران را از لیست سیاه خارج کرده بود. اگر هم برگردیم باز تلاش خود را به کار می‌گیریم.
حسن روحانی
رئیس جمهوری ایران

حسن روحانی تاکید کرد که دولت تمام تلاش خود را می‌کند که ایران به لیست سیاه گروه اقدام مالی ویژه بازنگردد. وی افزود: « این دولت، نام ایران را از لیست سیاه خارج کرده بود. اگر هم برگردیم باز تلاش خود را به کار می‌گیریم. البته روابط بانکی چندانی با دنیا نداریم اما برای آینده مورد نیاز است. تقریبا همه کشورهای دنیا FATF را پذیرفته‌اند و تنها یک کشور در لیست سیاه است که کره شمالی است.»

نشست ۶ روزه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) با هدف بررسی عملکرد کشورهای جهان برای مقابله با پولشویی و تامین مالی ترورریسم از روز یکشنبه (‍۱۹ فوریه) آغاز به کار کرد و تا جمعه ادامه خواهد داشت.

در نشست جاری گروه ویژه اقدام مالی، اعضاء پس از بررسی عملکرد مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در سطح جهان به ویژه برای محدودسازی گروه‌های القاعده و داعش، اقدام‌های کره‌شمالی و امارات عربی متحده را برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم ارزیابی خواهند کرد.

آگهی

سپس روند پیشرفت ایران و پاکستان برای انطباق سیستم‌های پولی و مالی با استانداردهای اعلام شده گروه ویژه اقدام مالی، بررسی خواهد شد.

«آمار کشته شده‌های آبان در اختیار پزشکی قانونی است»

وی درباره کشته شده‌های ناآرامی‌های آبان ماه، «رسانه‌های خارجی» را متهم به اغراق و مبالغه کرد و گفت: «یک عددی را اعلام کردند و روزانه صد نفر صد نفر بالا بردند. اینها کاملا نادرست است.»

آمار واقعی کشته شده‌های آبان با آنچه در رسانه‌ها اعلام می‌شود فاصله زیادی دارد
حسن روحانی
رئیس جمهوری ایران

وی تصریح کرد که آمار کشته شده‌های آبان در اختیار پزشکی قانونی کشور است و می‌توانند اعلام کنند و مشکلی نیست.

روحانی با این حال افزود: «آمار واقعی با آنچه در رسانه‌ها اعلام می‌شود فاصله زیادی دارد.»

سازمان عفو بین‌الملل در آخرین گزارش خود درباره شمار کشته شده‌های ناآرامی‌های اخیر ایران، از مرگ دستکم ۳۰۴ تن بین تاریخ‌های ۲۴ تا ۲۷ آبان خبر داده بود با این حال خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خود در وزارت کشور ایران گزارش داده بود که حدود ۱۵۰۰ نفر در این حواث کشته شده‌اند.

آگهی

«دولت درباره لغو پروازها مسئولیتی ندارد»

حسن روحانی در این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره ساقط کردن هواپیمای اوکراینی از سوی سپاه و تاخیر در اعلام خبر آن گفت: «در موضوع هواپیمای اوکراینی حادثه صبح چهارشنبه اتفاق افتاد و ما در دولت بودیم. آنچه در دولت مطرح شد، یک «سانحه» بود و من هم پرسیدم 737MAX بود یا خیر که معلوم شد نبوده است. ما بعدازظهر جلسه شورای عالی امنیت ملی داشتیم که برای ماجرای عین‌الاسد بود. ۳ تا پنج و نیم جلسه بود و در آن هم گرچه بحث اصلی‌مان نبود اما آنجا هم «سانحه» مطرح شد. شب لحن رئیس جمهور اوکراین متفاوت بود و اطلاعاتی را می‌داد. با وزیر راه صحبت کردم که باز هم «سانحه» مطرح شد زیرا پدافند هوایی می‌گفت شلیکی نبوده است. پنجشنبه شبهات ما بیشتر شد. غروب پنجشنبه که با ستاد کل صحبت می‌کردم تقریبا احتمال قوی بود که خطایی صورت گرفته است. گفتم اگر همینطور فکر می‌کنید، اعلام رسمی کنید. گفتند هنوز شبهاتی داریم. قبل از ظهر جمعه جلسه‌ای داشتند و حدود ساعت ۲ بعدازظهر به جمع‌بندی رسیدیم. گفتم اعلام کنید، گفتند بیانیه می‌نویسیم. اولین لحظه به طور رسمی ۱۶:۳۰ جمعه بود، گفتم اعلام کنید. بعد دیدم تصمیم گرفتند جلسه شورا را تشکیل دهیم و تشکیل دادیم. بحث مفصل شد. بیانیه ستاد کل هم آنجا مطرح شد و تصمیم نهایی اتخاذ شد. ساعت ۱۲ دیدم اعلام نشده تعجب کردم، به هر حال صبح اعلام کردند. می‌شد چند ساعتی زودتر اعلام شود اما آنقدر این خبر عجیب بود که باور نمی‌کردیم لذا کل ماجرا این بود. الان هم طبق مقررات بین المللی دنبال می‌کنیم و در حال مذاکره با اوکراین هستیم امیدواریم حل شود.»

نیروی مسلحی که همواره افتخار آفریده، این اشتباه را به عهده گرفت و عذرخواهی کرد و من هم ستایش می‌کنم از سپاه که هم پاسخ صریح به ترور شهید سلیمانی داد و هم به مردم در قضیه هواپیمای اوکراینی اطمینان داد که چنین حوادثی تکرار نشود.
حسن روحانی
رئیس جمهوری ایران

وی افزود: «ممکن بود به صورتی تسریع می‌شد یعنی مثلا پنجشنبه غروب اعلام می‌شد. این به اعتماد مردم لطمه زد اما به نظرم تعمدی نبود. نیروی مسلحی که همواره افتخار آفریده، این اشتباه را به عهده گرفت و عذرخواهی کرد و من هم ستایش می‌کنم از سپاه که هم پاسخ صریح به ترور شهید سلیمانی داد و هم به مردم در قضیه هواپیمای اوکراینی اطمینان داد که چنین حوادثی تکرار نشود. نباید این حوادث به اتحاد ما ضربه بزند.»

وی درباره برقرار بودن پروازها چند ساعت پس از حمله ایران به پایگاه نظامیان آمریکایی در عین الاسد گفت: «باید هواپیمایی کشوری این موارد را اعلام کند. اینکه کجا باید به هواپیمایی کشوری بگوید، یا هواشناسی کشور است، یا ستاد کل نیروهای مسلح. دولت در این زمینه مسئولیتی برای کلیر کردن به عهده ندارد. در مسائل امنیتی مربوط به نیروهای مسلح است و همواره همین روال بوده است.»

حسن روحانی: هیچوقت در ذهنم استعفا مطرح نبوده است

استعفا به نظر من معنا ندارد. ما از آغاز آمدیم به مردم وعده‌ای داده‌ایم و پای وعده و قول خود تا پیان خواهیم بود و آنچه وعده دادیم تلاش می‌کنیم. هیچوقت در ذهنم استعفا مطرح نبوده است
حسن روحانی
رئیس جمهوری ایران

اما یکی دیگر از سوال‌ها درباره شایعات مربوط به استعفا بود. وی در اینباره گفت: «استعفا به نظر من معنا ندارد. ما از آغاز آمدیم به مردم وعده‌ای داده‌ایم و پای وعده و قول خود تا پیان خواهیم بود و آنچه وعده دادیم تلاش می‌کنیم. هیچوقت در ذهنم استعفا مطرح نبوده است.»

وی به دو مورد صحبت درباره کناره‌گیری در گفت‌وگو با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی اشاره کرده و گفت: «ماه‌های اولیه‌ چیزی در ذهنم بود به دلایلی که خدمت رهبری اعلام کردم. هنوز مراسم تحلیف و تنفیذ نبود. به رهبری گفتم اگر فکر می‌کنید دولت یا فرد دیگری بهتر است آماده‌ام کنار بروم. ایشان به شدت رد کردند و فرمودند به هیچ عنوان و دلم می‌خواهد تا روز آخر و ساعت آخر حضور داشته باشید. بار دیگر در سال ۹۷ مطرح کردم، ایشان فرمودند حتی اجازه نمی‌دهم یک ساعت زودتر مسئولیت را تحویل دهد. من هم از ابتدا نظرم همین بوده است. همه مردم تا امروز از نظام و دولت حمایت کرده‌اند. اگر شرایط بهتر می‌خواهیم باید حمایت کنیم.»

آگهی

«جنگ شانس انتخاب شدن ترامپ را از بین می برد»

رئیس جمهوری ایران در بخش دیگر از سخنان خود گفت: «آنقدر که می‌دانیم، کشورهای منطقه، آمریکا را از جنگ برحذر داشته‌اند. جنگ در منطقه به ضرر همه است. فکر می‌کنم آمریکایی‌ها هم دنبال جنگ نیستند چون می‌دانند چه ضررهایی دارد مخصوصا آقای ترامپ دنبال پیروزی در انتخابات است و شانس او با جنگ کم می‌شود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روحانی: غنی‌سازی ما از قبلِ برجام بیشتر شد؛ ممانعتم از جنگ روزانه شده است

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند

بازدید ۳۰ میلیونی؛ شروین حاجی‌پور با «آشغال» هم رکورد زد