دولت ترامپ «نسل کشی» ارامنه را به رسمیت نمی‌شناسد

کاخ سفید
کاخ سفید Copyright ویکی‌پدیا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این در حالیست که کنگره آمریکا پیش از این کشتار ارامنه به دست امپراطوری عثمانی را محکوم و آنرا به عنوان «نسل کشی» به رسمیت شناخته بودند.

آگهی

دولت آمریکا به رهبری دونالد ترامپ برای فرونشاندن خشم آنکارا پس از تصویب قطعنامه‌ به رسمیت شناختن «نسل کشی ارامنه» در کنگره اعلام کرد که بر موضع قبلی خود باقی است و برای کشتار ارامنه از واژه نسل‌کشی استفاده نمی کند.

مورگان اورتگس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه با انتشار بیانیه‌‌ای کوتاه تصریح کرد: «موضع دولت تغییری نکرده و ما همچنان در این خصوص بر موضع اعلام شده در ماه آوریل که در قالب بیانیه نهایی رئیس جمهوری اعلام شده، پایبند هستیم.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در بهار سال جاری هنگام شرکت در مراسم یادبود قتل عام ارامنه در سال ۱۹۱۵ توسط امپراطوری عثمانی بدون آنکه از واژه «نسل کشی» استفاده کند از کشتار ارامنه به عنوان «یکی از بدترین جنایات قرن بیستم» یاد کرده بود.

این در حالیست که کنگره آمریکا یعنی مجلس نمایندگان آمریکا و سنا پیش از این کشتار ارامنه به دست امپراطوری عثمانی را محکوم و آنرا به عنوان «نسل کشی» به رسمیت شناخته بودند.

مجلس نمایندگان آمریکا پایان اکتبر گذشته در اقدامی نمادین به قطعنامه‌ای رای داد که طبق آن کشتار ارامنه به دست دولت عثمانی به‌عنوان نسل کشی به رسمیت شناخته ‌شد. سنای آمریکا نیز پنجشنبه هفته گذشته ۱۲ دسامبر با تصویب قطعنامه‌ای رسما «نسل‌کشی ارامنه» را به رسمیت شناخت.

آنکارا بلافاصله در واکنش به این ماجرا سنا سفیر آمریکا در ترکیه را احضار کرد و ضمن ابراز خشم و ناراحتی از این اقدام تاکید کرد که تصویب این قطعنامه آینده روابط دو کشوررا به خطر خواهد انداخت.

بر اساس گزارش‌ها حدود یک میلیون و پانصد ارمنی در جریان جنگ اول جهانی بدست نیروهای دولت عثمانی، متحد آلمان و اتریش قتل عام شده‌اند. ارامنه همواره از این کشتار به عنوان «نسل کشی» یاد و تلاش کرده‌اند تا جامعه بین المللی آن‌را به رسمیت بشناسد.

ترکیه،‌ کشوری که از فروپاشی امپراطوری عثمانی در سال ۱۹۲۰ سر برآورده این کشتار را نفی نمی‌کند اما تاکید دارد که نباید از آن به عنوان نسل کشی یاد کرد. به اعتقاد آنکارا جنگ داخلی در منطقه آناتولی به انضمام قحطی سال‌های پایانی جنگ اول جهانی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار ارمنی و به همین میزان ترک‌ها را به کشتن داد.

به اعتقاد بسیاری از مورخان و محققان دانشگاهی حجم و میزان کشتار ارامنه در طول جنگ اول جهانی با آنچه از تعریف واژه «نسل کشی» بر می‌آید کاملا مطابقت دارد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

صد و ششمین سالگرد کشتار ارامنه؛ پرچم‌های ترکیه و آذربایجان در ایروان به آتش کشیده شد

ترکیه سفیر آمریکا را در اعتراض به شناسایی نسل کشی ارامنه احضار کرد

مجلس نمایندگان آمریکا طی قطعنامه‌ای «نسل‌کشی ارامنه» را به رسمیت شناخت