ترکیه سفیر آمریکا را در اعتراض به شناسایی نسل کشی ارامنه احضار کرد

دیوید ساترفیلد در فرودگاه آنکارا
دیوید ساترفیلد در فرودگاه آنکارا Copyright آناتولی- اوریم آیدین
Copyright آناتولی- اوریم آیدین
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

۲۹ کشور واقعه کشتار ارامنه را به عنوان یک واقعه تاریخی که منجر به «نسل‌کشی» ارامنه شده است می‌شناسند. اروگوئه نخستین کشوری بود که در سال ۱۹۶۵ این کشتار را به‌عنوان «نسل‌کشی» را به رسمیت شناخت.

آگهی

دولت ترکیه روز چهارشنبه سفیر ایالات متحده در آنکار را در اعتراض به تصویب قطعنامه شناسایی کشتار ارامنه به‌عنوان «نسل‌کشی» در کنگره آمریکا، احضار کرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام‌های رسمی دستگاه دیپلماسی ترکیه گزارش کرد: «دیوید ساترفیلد، سفیر ایالات متحده در ترکیه در ارتباط با تصمیم بی‌بنیان و غیرحقوقی مجلس نمایندگان احضار شده است.»

مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه ۲۹ اکتبر (هفت آبان) در اقدامی نمادین به قطعنامه‌ای رای داد که طبق آن کشتار ارامنه به دست دولت عثمانی را به‌عنوان نسل کشی به رسمیت می‌شناسد.

بین سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۲۳ حدود ۶۰۰ هزار تا یک و نیم میلیون ارمنی به دست امپراتوری عثمانی کشته شدند.

ترکیه کشته شدن ارامنه در جریان جنگ جهانی اول در امپراتوری عثمانی را می‌پذیرد اما شمار کشته شدگان را بسیار کمتر دانسته و این رویداد را نه یک نسل‌کشی برنامه‌ریزی شده بلکه جزو پیامدهای طبیعی جنگ بر‌می‌شمارد.

بیشتر بخوانید:

روابط ترکیه و ایالات متحده از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ با فراز و نشیب‌های متعددی همراه بوده است. مجلس نمایندگان آمریکا از منتقدان جدی رویکرد خاورمیانه‌ای دونالد ترامپ است. این نهاد که اکثریت آن در اختیار دموکرات‌ها است سه‌شنبه شب از رئیس جمهوری خواست تا ترکیه را به دلیل تجاوز به شمال سوریه تحریم کند.

کدام کشورها کشتار ارامنه را به عنوان «نسل‌کشی» به رسمیت می‌شناسند؟

۲۹ کشور واقعه کشتار ارامنه را به عنوان یک واقعه تاریخی که منجر به «نسل‌کشی» ارامنه شده است می‌شناسند. اروگوئه نخستین کشوری بود که در سال ۱۹۶۵ این کشتار را به‌عنوان «نسل‌کشی» را به رسمیت شناخت. ارمنستان، آرژانتین، اتریش، بلژیک، بولیوی، برزیل، بلغارستان، کانادا، شیلی، قبرس، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، لیتوانی، لبنان، لوکزامبورگ، هلند، پاراگوئه، لهستان، روسیه، اسلواکی، سوئد، سوئیس، سوریه، واتیکان و ونزوئلا کشورهایی هستند که که این واقعه را به عنوان «نسل‌کشی» به رسمیت می‌شناسند.

ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، استرالیا، ایران، اسرائیل، اسپانیا، کلمبیا و جمهوری قره‌باغ از جمله کشورهایی هستند که برخی نهادهای حقوقی و سیاسی، آن را به‌عنوان «نسل‌کشی» قبول کرده‌اند با این حال دولت مرکزی هنوز به طور رسمی این واقعه را به رسمیت نپذیرفته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل سفارت بریتانیا در تهران

دولت ترامپ «نسل کشی» ارامنه را به رسمیت نمی‌شناسد

علی‌اف در دیدار با اردوغان: جنگ به حل و فصل مشکل تاریخی قره‌باغ کمک کرد