برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل سفارت بریتانیا در تهران

برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل سفارت بریتانیا در تهران
Copyright عکس از خبرگزاری فارس(صادق نیک‌گستار)
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جمعی از دانشجویان بسیجی دانشگاه‌های تهران و طلّاب حوزه‌های علمیه با حضور در مقابل سفارتخانه بریتانیا در تهران خواستار اخراج سفیر و تعطیلی این سفارت شدند.

آگهی

جمعی از دانشجویان بسیجی دانشگاه‌های تهران و طلّاب حوزه‌های علمیه در اعتراض به حضور شب گذشته سفیر بریتانیا در تجمع اعتراضی مردم تهران، در مقابل سفارتخانه این کشور در تهران تجمع کردند.

آنها با سردادن شعارهایی علیه آمریکا، اسرائیل و بریتانیا خواستار اخراج سفیر بریتانیا از ایران و تعطیلی سفارت‌خانه این کشور شدند. خبرگزاری فرانسه شمار معترضان را حدود ۲۰۰ نفر برآورد کرده و خبر داده که آنها پرچم‌های اسرائیل و بریتانیا را به آتش کشیده‌اند.

وزارت خارجه ایران نیز صبح روز یکشنبه «راب مک ایر»، سفیر بریتانیا در تهران را به دلیل آن چه «رفتار نامتعارف و حضور در تجمعات غیرقانونی» عنوان شد، فراخواند و  مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی را به او و دولت بریتانیا ابلاغ کرده بود.

همزمان جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از بازداشت سفیر بریتانیا در ایران به شدت ابراز نگرانی کرد.

وی این اقدام را مغایر با کنوانسیون وین درباره روابط سیاسی دانست و از تهران خواست تا به مقررات بین‌المللی احترام بگذارد.

آقای بورل که پیام خود را از طریق انتشار توییتی اعلام کرده، همچنین خواستار تنش‌زدایی در عرصه دیپلماسی شد.

در واکنش به موضع‌گیری توییتری مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران نوشت:«او بازداشت نشده بلکه به عنوان یک خارجی ناشناس حاضر در یک تجمع غیرقانونی دستگیر شد. وقتی پلیس به من خبر داد که فرد بازداشتی اعلام کرده که سفیر بریتانیاست، گفتم غیرممکن است! ولی وقتی تلفنی با او صحبت کردم ،ضمن شگفتی بسیار، متوجه شدم که خودش است. یک ربع پس از این مکالمه او آزاد شد.» 

در همین حال، خبرگزاری فارس خبر داد که سه نماینده مجلس ایران خواستار اخراج سفیر بریتانیا از ایران شده‌اند. محمد جواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر از محمدجواد ظریف، وزیر خارجه خواسته تا سفیر بریتانیا را به عنوان «عنصر نامطلوب» تا ظهر روز یکشنبه اخراج کند. همچنین جواد ساداتی‌نژاد، نماینده کاشان نیز از وزیر امور خارجه درخواست کرده که سفیر بریتانیا سریعا خاک ایران را ترک کند. حسن نوروزی، نماینده رباط‌کریم هم روز یک‌شنبه از وزارت خارجه ایران خواست تا از بریتانیا بخواهد تا فرد دیگری را به عنوان سفیر این کشور در جمهوری اسلامی معرفی کند.

راب مک‌ایر، سفیر بریتانیا در ایران با ارسال چند توییت به زبان‌های فارسی و انگلیسی جزئیاتی از نحوه بازداشتش از سوی نیروهای امنیتی ایران منتشر کرد.

وی شنبه شب در مقابل دانشگاه امیرکبیر تهران برای دقایقی دستگیر شد. خبرگزاری‌ تسنیم ادعا کرد که وی به دلیل «تحریک، ساماندهی و هدایت برخی اقدامات راديكال و ساختارشكنانه مقابل دانشگاه اميركبير» حضور داشته و به همین دلیل است.

آقای مک‌ایر ضمن رد این اتهام گفت که در تظاهراتی شرکت نکرده و تنها برای ادای احترام به قربانیان سانحه سرنگون شدن هواپیمای اوکراینی به محل رفته بود.

وی در توییت خود نوشت: «طبیعیست که نسبت به کشته شدگان ادای احترام کنم، تعدادی ازآنها بریتانیایی بودند.پس از۵ دقیقه هنگامی که عده ای شروع به شعاردادن کردن محل را ترک کردم.»

سفیر بریتانیا در تهران همچنین گفت که نیم ساعت پس از ترک محل بازداشت شده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا علیه ترامپ شهادت داد

ترکیه سفیر آمریکا را در اعتراض به شناسایی نسل کشی ارامنه احضار کرد

ایمیل‌های لو رفته سفیر بریتانیا: ترامپ از لج اوباما از برجام خارج شد