تغییرات اقلیمی؛ فراخوان شرکت‌های نفتی برای سرمایه‌گذاری بر فناوری جداسازی و ذخیره کربن

تغییرات اقلیمی؛ فراخوان شرکت‌های نفتی برای سرمایه‌گذاری بر فناوری جداسازی و ذخیره کربن
Copyright REUTERS
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در فناوری جذب و جداسازی کربن، گاز دی‌اکسید کربن از منابع اصلی مانند نیروگاه‌های سوخت فسیلی و برق جدا شده و در مخزنی طبیعی در زیر زمین ذخیره می‌شود.

آگهی

سیزده شرکت بزرگ نفتی روز دوشنبه ۲۳ سپتامبر در آستانه گردهمایی گروه «پیشگامان صنعت نفت و گاز برای مقابله با تغییرات اقلیمی» در نیویورک، طرحی را برای ترویج سرمایه‌گذاری در فناوری «جذب، جداسازی و ذخیره دی‌اکسید کربن» موسوم به فناوری (CCUS) ارائه کردند.

صاحبان و سرمایه‌گذاران شرکت‌های نفتی که با تقاضای روزافزون فعالان محیط زیست در زمینه مقابله با تغییرات اقلیمی روبرو هستند، می‌گویند که با استفاده از این فناوری می‌توان کربن حفاری شده را خنثی کرد.

بالا رفتن استفاده از سوخت‌های فسیلی در سراسر جهان باعث شده است تا دانشمندان و فعالان محیط زیست به دلیل نگرانی از گرمایش زمین، سرعت آب شدن یخ‌های قطبی، گرم شدن آب اقیانوس‌ها و افزایش سطح آب دریاها، صنایع نفت و گاز را مورد انتقاد قرار می‌دهند. محققان می‌گویند که کشورها برای جلوگیری از فاجعه باید طی دهه آینده میزان گازهای گلخانه‌ای را تا ۵۰ درصد کاهش دهند.

در فناوری جذب و جداسازی کربن، گاز دی‌اکسید کربن از منابع اصلی مانند نیروگاه‌های سوخت فسیلی و برق جدا شده و در مخزنی طبیعی در زیر زمین ذخیره می‌شود.

بیشتر بخوانید:محققان اروپایی بدنبال راهی امن برای ذخیره دی اکسید کربن در بستر دریاها

شماری از مدیران شرکت‌های نفت و گاز می‌گویند که اجرایی کردن این فناوری برای تحقق اهداف توافق‌نامه سال ۲۰۱۶ پاریس در زمینه تغییرات اقلیمی و در جهت کاهش گازهای گلخانه‌‌ای بسیار مهم است.

باب دودلی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز بریتانیا «بی‌پی» می‌گوید: «بسیاری از مردم حتی نمی‌دانند که فناوری «جذب، جداسازی و ذخیره دی‌اکسید کربن» چیست. فکر نمی‌کنم که ما بدون این فناوری بتوانیم اهداف توافقنامه پاریس را برآورده کنیم.»

گروه «پیشگامان صنعت نفت و گاز برای مقابله با تغییرات اقلیمی» مجموعه‌ای از شرکت‌های نفت و گاز است که از سال ۲۰۱۴ تشکیل شد. هدف این گروه دو برابر کردن ذخیره کربن جداشده تا سال ۲۰۳۰ میلادی است.

شرکت‌های نفت‌ و گاز عضو این گروه، ۳۲ درصد تولید نفت جهان را بر عهده دارند. گروه «پیشگامان صنعت نفت و گاز برای مقابله با تغییرات اقلیمی» قصد دارد تا فناوری (CCUS) را برای جداسازی و ذخیره کربن در کشورهای بریتانیا، ایالات متحده، هلند، چین و نروژ عملیاتی کند.

گردهمایی گروه «پیشگامان صنعت نفت و گاز برای مقابله با تغییرات اقلیمی» در حاشیه اجلاس تغییرات اقلیمی برگزار می‌شود. اجلاس تغییرات اقلیمی ملل متحد از روز ۲۱ سپتامبر آغاز شده و تا روز دوشنبه ۲۳ سپتامبر ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سران اروپا بر سر کاهش ۵۵ درصدی انتشار دی‌اکسید کربن توافق کردند

استقبال فن در لاین از تعهد جدید پکن؛ چین: آمریکا مانع مقابله با گرمایش زمین است

پرواز موفقیت‌آمیز بزرگترین هواپیمای تمام الکتریکی جهان در آسمان واشنگتن