سران اروپا بر سر کاهش ۵۵ درصدی انتشار دی‌اکسید کربن توافق کردند

پلاکاردهای فعالان محیط زیستی مقابل ساختمان پارلمان آلمان
پلاکاردهای فعالان محیط زیستی مقابل ساختمان پارلمان آلمان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این تصمیم در حالی مورد موافقت سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار گرفته که رهبران اروپایی پیش‌تر بر سر کاهش ۴۰ درصدی انتشار گاز‌های گلخانه‌ای توافق و هدف‌گذاری کرده بودند.

آگهی

توافق بر سر راه حل مشکلات اقلیمی و زیست محیطی یکی از مهم‌ترین دستاورهای نشست سران اتحادیه اروپا بود که پنجشنبه شب به مدت چندین ساعت با هدف بررسی سیاست‌های کلان این اتحادیه در آینده برگزار شد.

در بخشی از این نشست که به مسائل آب و هوایی و محیط زیست اختصاص داشت رهبران اروپایی در نهایت بر سر کاهش ۵۵ درصدی انتشار گاز دی اکسید کربن تا سال ۲۰۳۰ به توافق دست یافتند.

بر این اساس بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا توافق کردند که در بازه زمانی ۱۰ ساله پیش رو کاهش ۵۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای به نسبت میزان گزارش شده از این نوع آلاینده‌ها در سال ۱۹۹۰ را در دستور کار خود قرار دهند.

این تصمیم در حالی مورد موافقت سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار گرفته که رهبران اروپایی پیش‌تر بر سر کاهش ۴۰ درصدی انتشار گاز‌های گلخانه‌ای توافق و هدف‌گذاری کرده بودند.

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا با انتشار توئیتی دستیابی به این توافق آب و هوایی را این چنین تبریک گفت: «روسای کشور و دولت (اتحادیه اروپا) برای هدفی جدید پیشنهاد بلندپروازانه‌ای را تصویب کردند.»

«نقشه دوم» در کار نیست

این توافق برغم آنکه نگرانی برخی کشوهای وابسته به سوخت‌های فسیلی و زغال سنگ همچون لهستان را به همراه داشت با حمایت اغلب کشورهای بزرگ و مهم قاره اروپا روبرو شد.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در واکنش به این توافق مهم اقلیمی گفت: «ده سال همین فردا است؛ پس بیایید همه تلاش خود را برای حصول موفقیت از همین اکنون آغاز کنیم، زیرا هیچ نقشه دومی در این زمینه وجود ندارد.»

اعضا برای رسیدن به این توافق چگونگی اجرا و نحوه تقسیم وظایف را به دقت مورد ارزیابی قرار دادند. لهستان که اقتصادش به شدت وابسته به زغال سنگ است از تبعات سنگین اقتصادی این توافق به شدت نگران بود و خواستار تضمین‌هایی در خصوص دریافت کمک‌های مالی برای جبران خسارت‌های ناشی از اجرای طرح شد.

ورشو در واقع خواهان سهمی از درآمد‌های ناشی از اصلاح سیاست‌های بازار کربن برای خود بود که به گفته منابع دیپلماتیک در بروکسل به دلیل روشن نبودن دقیق میزان این درآمد‌‌های بالقوه با مخالفت اعضا روبرو شد.

یک دیپلمات دیگر نیز در خصوص مذاکرات طولانی مدت اعضا بر سر مسائل اقلیمی گفت که اتحادیه اروپا پس از حدود دوازه سال رهبری سیاست‌های آب و هوایی نمی‌تواند در برابر ایالات متحده و چین فرصتی را از دست بدهد.

به توئیتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگل سوخته و دی‌اکسید کربن؛ آن چه آتش‌سوزی سیبری برای زمین به جا گذاشت

همکاری چین و دانشگاه کالیفرنیا برای جلوگیری از انتشار کربن در هوا

تغییرات اقلیمی؛ فراخوان شرکت‌های نفتی برای سرمایه‌گذاری بر فناوری جداسازی و ذخیره کربن