رئیس‌جمهوری گرجستان‌ درباره جدایی‌طلبان: سیاست روسی‌‌سازی در کار است

رئیس‌جمهوری گرجستان‌ درباره جدایی‌طلبان: سیاست روسی‌‌سازی در کار است
Copyright 
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

تأکید می‌کنم که من دقیقا به‌خاطر اروپایی بودنم به عنوان رئیس جمهور انتخاب شدم

سالومه زورا بیش‌ویلی، رئیس جمهوری گرجستان رأی‌گیری اخیر در آبخاز را یک حقه‌بازی نامید و آن را زیرپا گذاشتن حق حاکمیت ملی گرجستان دانست. وی که حرکت کشورش به سوی اروپا را مثبت و سازنده می‌داند امیدوار است که برکسیت فرصت‌های تازه‌ای فراهم کند. یورونیوز با سالومه زورابیش‌ویلی، در پاریس گفتگویی ترتیب داده است که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

یورونیوز: بحث منطقه جدایی‌طلب آبخاز هنوز در کشور شما داغ است. جامعه بین‌الملل این منطقه را به‌عنوان بخشی از گرجستان پذیرفته اما برخی کشورها نظیر ونزوئلا، نیکاراگوئه، روسیه و سوریه آن را یک دولت مستقل می‌دانند. این منطقه و البته اوستیای جنوبی، چالش‌های اصلی رابطه شما با روسیه هستند، درحالیکه بیش از ده سال از جنگ کوتاه ولی سنگین بین دو کشور می‌گذرد. دربارهٔ این انتخابات و این دو منطقه چه می‌اندیشید؟

سالومه زورابیش ویلی: آبخاز یک منطقه اشغال شده است. ما این به‌اصطلاح انتخابات را در چنین شرایطی به رسمیت نمی‌شناسیم، اما معتقدم که به زودی انتخاباتی در سراسر خاک گرجستان برگزار خواهد شد که تمامی شهروندان ما، از جمله آنها که ساکن آبخاز هستند می‌توانند به‌شکلی بسیار آزادانه‌تر در آن شرکت کنند، تا سرنوشت منطقه خود را در گرجستان تعیین کنند.

یورونیوز: زمانی این امر را تراژدی ملی خواندید، و هنوز با این تراژدی، که این مناطق مورد نزاع اند، زندگی می‌کنید.

زورابیش‌ویلی: آنچه بسیار جالب است و باید بر آن انگشت گذاشت این است که این موضوع یک تراژدی انسانی است برای مردمی که آنجا زندگی می‌کنند، چراکه این مردم به زبان خودشان دسترسی ندارند و هویت‌شان واقعا در خطر است، سیاستِ روسی‌ کردنِ مردم در کار است و وضع بسیار سختی است. همچنین برای اهالی روستاهای مرزی دشوار است که گهگاه گروگان گرفته می‌شوند. اما مهم است که همزمان گرجستان توانسته حرکت به سوی اروپا را ادامه بدهد، یعنی توسعهٔ اقتصادی و دموکراتیک داشته‌ باشد. منظور از جنگ با ما و اشغال این مناطق این بود که گرجستان به سمت غرب نرود یعنی جهتی که این کشور انتخاب کرده است ...

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

یورونیوز: پیش از صحبت درباره اروپا مایلم بپرسم اداره کردن کشوری کوچک در کنار همسایه‌ای بسیار قوی و جاه‌طلب مانند روسیه سخت نیست، آیا تا کنون با رئیس‌جمهور پوتین دیدار کرده‌اید، با آنها ارتباط دارید؟

زورابیش‌ویلی: «می‌دانید که از زمان جنگ به بعد ما رابطه سیاسی نداریم، به‌خاطر جنگ و مناطق اشغالی. و من بارها گفته‌ام که ما برای از سرگیری تماس‌ها نیاز داریم تغییری در منش روسیه با این همسایهٔ کوچکش ببینیم و شاهد باشیم که آنها تصدیق کنند روابطه با همسایه نمی‌تواند با زور باشد. مطمئنم که وقتی چنین نشانه‌هایی ببینیم برای گفتگوهای آینده آماده خواهیم بود. اما اینکه رئیس‌جمهور چنین کشوری بودن دشوار است یا نه باید گفت این کشوری است که ۲۷ قرن تمام در برابر هر نوع امپراتوری، تقریبا تمام امپراتوری‌ها مقاومت کرده، در هر برههٔ تاریخی، بخش‌های مختلفی از خاکش در اختیار یکی از آنها بوده و ما از تمامی این‌ها عبور کرده‌ایم و مطمئنم که دوام خواهیم آورد مطمئنم که حرکت به سوی اروپا و در درون اروپا را ادامه خواهیم داد و راه زیادی هم تا کنون آمده‌ایم. چیزی که برای من مهم است آن است که ۱۵ سال پیش کسی پیش‌بینی نمی‌کرد که اولا گرجستان در سیاستِ همسایگی قرار بگیرد و دوم آنکه شریکی باشد در میان همپیمانان اتحادیه اروپا. هیچکس پیشبینی نمی‌کرد که ما عضو وابستهٔ اتحادیه اروپا باشیم و نظامی آزاد، و تجارت آزاد داشته باشیم. همه می‌گفتند امکان ندارد. من فکر می‌کنم ممکن است و همین است که ریاست جمهوری چنین کشوری را چالش‌برانگیز می‌کند اما من بسیار خوشبین هستم.

یورونیوز: گفته‌اید انتخابِ شما یعنی گرجستان می‌خواهد به سمت اروپا برود،‌ شما خود اروپایی هستید، اینجا در پاریس زاده و بزرگ شده‌اید،‌ طبق نظرسنجی‌ها ۸۰ درصد مردم شما می‌خواهند عضو اروپا باشند، آن هم در دوران برکسیت! وقتی ما در اروپا درگیر چنین وضعی است، چرا مردم شما می‌خواهند عضو اروپا باشند؟

زورابیش‌ویلی: «قبل از هر چیز بگویم و تأکید کنم که من انتخاب شدم نه با وجود فرانسوی و اروپایی بودنم بکله دقیقا به‌خاطر همین. این نکته در ذهن مردم گرجستان جا افتاده که اروپایی هستند، چیزی نیست که بخواهند برایش تلاش کنند، آنها اروپایی هستند و البته به اروپا بسیار خوشبینند چون فکر می‌کنند که جذابیت اروپا جایگزین ندارد، این چیزی است که خود اروپایی‌ها گاه آن را نمی‌بینند. اما من به اروپایی‌ها می‌گویم، اگر مایلید تصور کنید که اروپا دیگر به شکل اتحادیه وجود نداشته باشد و به همان وضعیت قبلی کشورها برگردیم، قطعا خواهید دید که این یک کابوس است. اروپا با وجود بحران‌ها ساختاری است بسیار مهم، و بسیار موفق. یک اصل بسیار جالب این است که تمام پیشرفت اروپا حاصل بحران بوده است، یعنی به‌خاطر وجود بحران. بنابراین من فکر می‌کنم که برکسیت قطعا چالش بسیار بزرگی است. اما یقین دارم به فرصت‌های تازه می‌انجامد، به الزامات تازه‌ای برای اروپا تا خود را اصلاح کند. از آنجا که خوشبینم، مطمئنم که برکسیت درهای تازه‌ای را رو به ما باز می‌کند.»

یورونیوز: شما به‌دقت ناظر بحران برکسیت و جهت حرکت اروپا و فرصت‌ احتمالی هستید، آیا گرجستان به دقت پیگیر این امر خواهد بود؟

زورابیش‌ویلی: «به دقت بسیار بسیار زیاد. باید باید حرکتمان را ادامه بدهیم، همان حرکتی را که شرح دادم، تا پیشرفتی روشن به سوی اروپا داشته باشیم، ما باید بدانیم در چهارچوب تازهٔ اروپا دقیقا کجا باید قرار بگیریم، پس باید به خوبی تمام آن را بشناسیم پس باید همزمان بسیار واقعگرا و بسیار بلند‌پرواز بود. 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعلام پیروزی حزب حاکم گرجستان در انتخابات؛ ساکاشویلی با ادعای تقلب گسترده فراخوان تظاهرات داد

انتخابات ریاست جمهوری گرجستان؛ رقابت تنگاتنگ دو وزیر خارجه پیشین

تصویب کلیات لایحه «عوامل خارجی» در پارلمان گرجستان؛ اتحادیه اروپا هشدار داد