عمران خان: سکوت جهانی نسبت به وقایع کشمیر یادآور مماشات با هیتلر است

درگیری میان اهالی کشمیر و ماموران امنیتی هند در سرینگر
درگیری میان اهالی کشمیر و ماموران امنیتی هند در سرینگر Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بالاگرفتن تنش میان دهلی نو و اسلام آباد بر سر مسائل جاری در کشمیر سبب شد تا پاکستان سه شنبه گذشته سفیر هند را اخراج کند و روابط تجاری با همسایه خود را به حال تعلیق درآورد.

آگهی

عمران خان، نخست وزیر پاکستان بار دیگر از جامعه بین الملی خواست نسبت به آنچه در کشمیر جاری است «بی تفاوت و منفعل» عمل نکند و نسبت به «رواج و گسترش ناسیونالسم هندو» و لغو اختیارات وضع شده برای بخش خودگردان هند واکنش نشان دهد.

عمران خان روز یکشنبه با اعلام این درخواست تاکید کرد که «انفعال» جامعه بین المللی نسبت به وقایع کشمیر یادآور سکوت حاکم بر جهان در زمان اوج گیری نازیسم و ظهور هیتلر در آلمان طی دهه ۳۰ میلادی است.

انتقاد تند عمران خان از بی تفاوتی جامعه جهانی به تحولات کشمیر در حالی بر صفحه توییتر نخست وزیر پاکستان نقش بسته است که تنش ها میان اسلام آباد و دهلی پس از لغو بسیاری از اختیارات پیشین در این ایالات مسلمان نشین هند شدت یافت و دولت هند با این حربه کنترل کامل منطقه را در دست گرفت.

نخست وزیر پاکستان در این اظهار نظر توییتری یادآور شده است: «مقررات منع آمد و شد، سرکوب و نسل کشی قریب الوقوع اهالی کشمیر تحت اشغال هند به شکلی دقیق با تبعیت از تفکرات «آر اس اس» RSS سازمان میهنی ملی (گروه راستگرا و شبه نظامی دارای گرایش ناسیونالیست هندو) و با الهام از ایدئولوژی نازیسم انجام می شود.»

عمران خان در ادامه تاکید می کند که اقدامات انجام شده در کشمیر هند «تلاشی برای تغییر بافت جمعیتی این منطقه با توسل به پاکسازی نژادی» است. نخست وزیر پاکستان سپس این سوال را مطرح می کند: «مسئله این است که آیا جهان تنها نظاره گر خواهد بود و همانطور که در زمان ظهور و قدرت گیری هیتلر سکوت کرد، عمل خواهد کرد؟»

«آر اس اس» RSS یا سازمان میهنی ملی در هند که از آن به عنوان یک گروه راستگرا و شبه نظامی با گرایش های ناسیونالیستی هندو یاد می کنند در سال ۱۹۲۵ تاسیس شد. گفته می شود که این گروه مروج نوعی ایدئولوژی است که حزب حاکم «بهاراتیا جاناتا» به رهبری نارندرا مودی، نخست وزیر هند از آن تبعیت می کند. نارندرا مودی خود نیز در دوران جوانی در این گروه عضویت داشته است.

فعالیت این گروه بارها پس از استقلال هند در سال ۱۹۴۷ به خصوص در پی قتل مهاتما گاندی بدست یکی از اعضای قدیمی RSS که به بهانه ابراز علاقه گاندی به مسلمانان صورت گرفت، ممنوع اعلام شده بود.

تخریب مسجد بابری در سال ۱۹۹۲ نیز یکی از مواردی است که با تحریک این گروه ناسیونالیست هندو روی داد و زمینه ساز شورش ها و درگیری های گسترده ای شد. فعالیت گروه میهنی ملی پس از این واقعه نیز در هند ممنوع شده بود.

بیشتر بخوانید:

رویترز
تظاهرات معترضان به تصمیمات دولت هند در سرینگررویترز

بالاگرفتن تنش میان دهلی نو واسلام آباد بر سر مسائل جاری در کشمیر سبب شد تا پاکستان سه شنبه گذشته سفیر هند را اخراج کند و روابط تجاری با همسایه خود را به حال تعلیق درآورد.

این درحالی است که اعتراض ها به تصمیم مقامات هند در کاهش اختیارات دولت محلی در کشمیر همچنان ادامه دارد. به گزارش رسانه ها حدود هشت هزار نفر روز جمعه گذشته پس از برپایی نماز در سرینگر، مرکز ایالات جامو و کشمیر هندوستان دست به تظاهرات زدند. به گفته شاهدان محلی ماموران پلیس هند با شلیک گاز اشک آور و سلاح های ساچمه ای سعی کردند معترضان را متفرق کنند که در این میان دوازده نفر زخمی شدند.

به نوشته مطبوعات هند دست کم پانصد نفر در جریان ناآرامی های هفته جاری در ایالت کشمیر دستگیر شده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بحران کشمیر؛ گفتگوی تلفنی دونالد ترامپ با رهبران هند و پاکستان

انتقادها در هند به پیشنهاد ترامپ برای میانجیگری در بحران کشمیر

ارتش و مقام‌های غیرنظامی پاکستان به طور مشترک درباره بمبگذاری‌ علیه اتباع چین تحقیق می‌کنند