تغییرات قیمت نفت در پی حمله به نفتکش‌ها و افزایش تنش‌ها در خاورمیانه

تغییرات قیمت نفت در پی حمله به نفتکش‌ها و افزایش تنش‌ها در خاورمیانه
Copyright REUTERS
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اتحاد چندین کشور عضو اوپک، ۹ کشور دیگر غیر عضو و همچنین روسیه که به «اوپک پلاس» شناخته می‌شود، از ماه ژانویه صادرات نفت را به ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دادند.

آگهی

اظهار نظر مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده درباره تضمین امنیت عبور ناوگان‌ دریایی در خاورمیانه در پی حمله هفته گذشته به دو نفتکش در دریای عمان و همچنین رکود اقتصادی ناشی از جنگ تجاری میان واشنگتن و پکن باعث شد تا قیمت نفت در بازارهای جهانی در روزهای پایان هفته گذشته با تغییراتی مواجه شود و روز دوشنبه ۱۷ ژوئن نیز افزایش يافت.

معاملات آتی هر بشکه نفت برنت با ۰/۴ درصد افزایش به ۶۱/۷۶ دلار رسید. همچنین شاخص قیمت نفت سبک وست تگزاس اینترمیدیت نیز با وجود افزایش ۰/۴ درصدی در معاملات قبلی با ۲۲ سنت کاهش به ۵۲/۶۸ دلار رسید.

روز پنج‌شنبه ۱۴ ژوئندر پی حمله به دو نفتکش در دریای عمان با افزایش نگرانی نسبت به عرضه، قیمت نفت در بازارهای جهانی جهش هایی پیدا کرده بود.

همزمانی این حملات که دومین حادثه از این دست طی ماه گذشته بود با تشدید تنش‌ها میان واشنگتن و تهران سبب شده است که ایالات متحده ایران را متهم به دست داشتن و برنامه‌ریزی این حملات کند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مایک پومپئو روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز گفت: «ما جنگ نمی‌خواهیم و تا کنون برای دوری از آن هر کاری انجام داده ایم. اما ایرانی‌ها باید بفهمند که ما هر اقدامی را که لازم باشد برای بر حذر داشتن آنان از این نوع رفتار انجام می دهیم.»

در پی تحریم های اقتصادی ایالات متحده علیه ایران به خصوص در زمینه صادرات و فروش نفت، تهران بارها و بارها نسبت به مسدود کردن تنگه هرمز هشدار داده است.

هفته گذشته پس از حمله به دو نفتکش در دریای عمان، ایالات متحده با استناد به ویدئوی منتشر شده از سوی ستاد فرماندهی مركزی ارتش آمريكا، ایران را به برنامه‌ریزی و انجام آن متهم کرده و خواستار بررسی این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل شد. ایران هرگونه دست داشتن در این حملات را رد کرده و آن را «مشکوک» خواند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بنجامین لو، تحلیلگر اقتصادی فیلیپ فیوچرز در سنگاپور در زمینه تاثیر این تنش ها بر قیمت نفت در بازارهای جهانی می گوید که تنش‌های رو به افزایش در خاورمیانه و قوت گرفتن احتمال اقدام نظامی یکی از دلایل اصلی نگرانی در بازار تجارت نفت است.

چندین کشور عضو اوپک، ۹ کشور دیگر غیر عضو و همچنین روسیه که به «اوپک پلاس» شناخته می‌شود، از ماه ژانویه صادرات نفت را به ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز محدود کردند. این توافق در ماه جاری میلادی به پایان خواهد رسید و کشورهای عضو باید درباره قدم بعدی در راستای کنترل قیمت‌ها در بازار نفت تصمیم‌گیری کنند.

 خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان هفته گذشته از برگزاری جلسه اوپک در ماه آینده میلادی جهت رسیدن به توافق برای تمدید کاهش تولید نفت خبر داده بود.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تنش با آمریکا و بریتانیا صادرات نفت ایران را چقدر کاهش داد؟

تنش در دریای جنوبی چین؛ رئیس‌جمهوری فیلیپین به پکن هشدار داد

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد