گفتگو با سینا عضدی؛ آیا جان بولتون موفق خواهد شد جنگ با ایران را آغاز کند؟

گفتگو با سینا عضدی؛ آیا جان بولتون موفق خواهد شد جنگ با ایران را آغاز کند؟
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پژوهشگر مرکز تحقیقات استراتژیک و دیپلماسی در دانشگاه فلوریدای جنوبی در گفتگو با یورونیوز می‌گوید: «مردم آمریکا در انتخابات‌ها به کسانی رای می‌دهند که این کشور را از جنگ‌های منطقه خاورمیانه خارج کند.»

آگهی

سینا عضدی، پژوهشگر مرکز تحقیقات استراتژیک دانشگاه فلوریدای جنوبی در گفتگو با سعید جعفری، خبرنگار یورونیوز فارسی می‌گوید: «جان بولتون و مایک پمپئو شانس بیشتری دارند تا ترامپ را به انجام اقدام سخت علیه ایران ترغیب کنند.»

این پژوهشگر امنیت بین‌الملل با اشاره به پیام ارسال ناو آبراهام لینکلن به خلیج فارس گفت: «این ناو قدرت آتش زیادی دارد و چندین ناو جنگی دیگر هم آن‌را اسکورت می‌کنند. هرچند جان بولتون می‌گوید هدف از اعزام این ناو، ارسال پیامی شفاف به ایران است، اما از سوی دیگر رئيس اداره عملیات نیروی دریایی آمریکا می‌گوید این نیروهای ضربتی از ماه آوریل قرار بوده به این منطقه اعزام شوند.»

آقای عضدی با اشاره به این موضوع که باید دید چه کسی در دولت آمریکا تصمیم‌گیر اصلی است، افزود: «کسانی که به کاخ سفید و شخص ترامپ دسترسی بیشتری دارند، از شانس بیشتری برای تاثیرگذاری برخوردار هستند. مایک پمپئو همه چیز را در روابط بین‌الملل در قالب تئوری نیکی و پلیدی می‌بیند و بر این باور است که آمریکا منشا نیکی است و دشمنان این کشور نماد پلیدی. از سوی دیگر بولتون هم سالهاست که خواستار حمله نظامی علیه ایران است. در شرایطی که در کاخ سفید رئيس جمهوری حضور دارد که درک چندانی از روابط بین‌الملل ندارد و بیشتر موضوعات را از نگاه معامله تجاری تحلیل و ارزیابی می‌کند، نباید خطر تاثیرگذاری بولتون و پمپئو را دست کم گرفت.»

بیشتر بخوانید:

این پژوهشگر دانشگاه فلوریدای جنوبی با اشاره به مخالفت‌ها و مقاومت‌های پنتاگون در مقابل بولتون گفت: «آقای جمیز متیس که خود به عنوان فردی تندرو در دنیای سیاست آمریکا شناخته می‌شود در دولت آقای ترامپ فردی میانه‌رو بود که بعد از کنار رفتن او، کار برای تندروهایی چون بولتون و پمپئو ساده‌تر شده است. اما هنوز مقامات پنتاگون در مقابل فشارهای بولتون مقاومت می‌کنند.»

سینا عضدی با اشاره به اینکه در حال حاضر وزارت دفاع آمریکا، وزیر ندارد افزود: «فردی که امروز سرپرستی وزارت دفاع را بر عهده دارد و هنوز هم تاییدیه مجلس سنا را نگرفته، هیچ سابقه بین‌المللی ندارد و این موضوع شانس بیشتری به جان بولتون می‌دهد که برنامه‌های خود را پی بگیرد. اما در عین حال مقاومت در میان نیروی دریایی آمریکا و مجموعه پنتاگون ادامه دارد، چرا که اگر خدایی نکرده جنگی صورت گیرد، این ناوگان دریایی آمریکا است که در خلیج فارس با ایران وارد جنگ خواهد شد، در حالیکه جان بولتون در خانه‌اش در واشنگتن خواهد نشست.

عضدی با اشاره به گزارش‌هایی که در خصوص مخالفت ترامپ با برنامه‌های بولتون منتشر شده، اشاره کرد: «شخص دونالد ترامپ به دنبال جنگ نیست و او این مسئله را در کارزار انتخاباتی خود هم مطرح کرده بود. ضمن اینکه رئيس جمهوری آمریکا یک بار در کنگره این کشور گفته بود که قدرت‌های بزرگ در جنگ‌های دائمی نمی‌مانند. اما اینکه در نهایت بولتون موفق خواهد شد نظر خود را به کرسی بنشاند یا خیر هنوز مشخص نیست.»

این پژوهشگر امنیت بین‌الملل با اشاره به اینکه تنها یک سال و نیم تا پایان دولت ترامپ زمان باقی مانده، افزود: «به صورت کلی در دوره‌های اخیر مردم آمریکا به کسانی رای داده‌اند که این کشور را از جنگ‌های منطقه خاورمیانه بیرون کشیده‌اند. چه باراک اوباما و چه دونالد ترامپ با این ایده‌ها به قدرت رسیدند. در نتیجه دونالد ترامپ احتمالا تلاش خواهد کرد تا وارد جنگی با ایران نشود، اما باید منتظر بمانیم و ببینیم او می‌تواند مقابل تلاش‌های بولتون و پمپئو سدی ایجاد کند یا خیر.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسپانیا ناو خود را از گروه ضربت دریایی آمریکا در خلیج فارس خارج کرد

آیا ایران خروج از برجام را کلید زده است؟

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ آنچه باید پیش از شروع محاکمه کیفری ترامپ بدانیم