آملی لاریجانی: ایران شروط «تحقیرآمیز» اروپا برای اجرای اینستکس را نخواهد پذیرفت

آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران
آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران Copyright ایرنا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«اروپایی‌ها بعد از ۹ ماه تعلل و مذاکره، یک ساز و کار با ظرفیت محدود، آن هم نه برای تبادل پول بلکه برای تامین غذا و دارو ایجاد کرده اند. کشور‌هایی که در مقابل رذالت آمریکا در خروج از برجام، مدعی پایبندی به این توافق بودند، اقداماتشان محدود به «اینستکس» شده [است].»

آگهی

صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران با انتقاد از رویکرد کشورهای اروپایی برای اجرایی شدن «ساز و کار حمایت از مبادلات تجاری با ایران»، شروط فرانسه، بریتانیا و آلمان را «تحقیرآمیز» توصیف کرد. 

به گزارش خبرگزاری میزان آقای لاریجانی روز دوشنبه ۱۵ بهمن گفت: «اروپایی‌ها بعد از ۹ ماه تعلل و مذاکره، یک ساز و کار با ظرفیت محدود، آن هم نه برای تبادل پول بلکه برای تامین غذا و دارو ایجاد کرده اند. کشور‌هایی که در مقابل رذالت آمریکا در خروج از برجام، مدعی پایبندی به این توافق بودند، اقداماتشان محدود به «اینستکس» شده [است].»

مطالب یورنیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هفته گذشته آلمان، فرانسه و بریتانیا، سه کشور اروپایی طرف برجام آغاز به کار «ساز و کار حمایت از مبادلات تجاری با ایران» موسوم به (اینستکس) را رسما اعلام کردند. با این حال در بیانیه این کشورها از ایران خواسته شده است تا «هر چه سریع‌تر به تمامی تعهدات خود در چهارچوب مفاد اف‌ای‌تی‌اف عمل کند.»

رئیس قوه قضائیه ایران با انتقاد از شروط کشورهای اروپایی گفت: « لازم است این کشور‌ها بدانند که جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه این شروط تحقیرآمیز را نخواهد پذیرفت و به بهای باز شدن یک آبراهه کوچک نظیر اینستکس، تن به هر خواسته‌ای نخواهیم داد.»

دربیانیه سه قدرت اروپایی در باره این ساز و کار ویژه آمده است: «اینستکس در ابتدا با تمرکز بر بخش‌های حیاتی‌تر برای مردم ایران – مانند دارو، لوازم پزشکی و مواد غذایی - از مبادلات مشروع اروپا با ایران حمایت می‌کند.»

آقای آملی لاریجانی با انتقاد از «محدود ماندن» این مکانیزم به نیازهای غذایی و دارویی گفت: «مگر دارو غذا تحریم بوده است که حالا این ساز و کار مالی را به عنوان یک امتیاز القا کنند؟»

از زمان خروج یکجانبه ایالات متحده آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱، طرف‌های اروپایی مذاکرات اتمی با ایران وعده حمایت از اجرای برجام را به جمهوری اسلامی ایران داده بودند. بازگشت و تشدید تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی، به ناامنی و بی‌اعتمادی در بازار ایران دامن زده است. 

**بیشتر بخوانید: **

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خزانه‌داری آمریکا مراوده تجاری اروپا و ایران را به سپاه پاسداران پیوند زد

ظریف: اروپایی‌ها باید به تعهداتشان عمل کنند

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود